ylajarvis

Alla inlägg under november 2011

Av Malin Sundin - 28 november 2011 11:57

hmm hmm.. Hade trott det skulle finnas ett "mellanläge" på hur stora bilderna blir i bloggen, men det är endera miniatyr eller jättestora! Går iof att ändra direkt i bloggen men inte skalenligt så då finns det ju risk att det blir fel proportioner så nu får det bli stora bilder igen!!


  Wille, en av våra veteraner som är lika lugn och snäll i verkligeheten som han är på bild!!   



 

Trollet som också är en lugn trygg kille! Det är lite roligt med bilder för på den här bilden ser han ju för ett otränat öga rikigt bra byggd ut! Det är han inte... Välkomna att gissa och skriv i kommentarsfältet VAR hans exteriöra fel sitter någonstans...   Ett fel som syns oerhört snabbt när han är i spannet... Men trots det så är han en bra och duktig arbetare när det inte går för fort...



      Ännu en busbild på en mycket snäll hund!! Marta som i snart åtta år fått frågan "är hon en VALP? " Hon är lugn och snäll men kanske ingen stjärna i spannet, men alla behövs! Det är det som är fördelen med turistkörning, att alla har sin plats. Jag behöver inte sälja en hund bara för att den inte platsar i ett tävlingsspann...


Snön har äntligen kommit    så förhoppningsvis blir det slädpremiär till veckan!!



Av Malin Sundin - 27 november 2011 12:28

Missa inte denna gamla goding!


Av Malin Sundin - 27 november 2011 11:02

Å vad jag älskar bloggformatet!! nu går det ju att lägga upp bilder och skriva sina funderingar på ett enklare sätt! :-D


En sak som hundvärlden är känd för är ju skitsnack. Tyvärr. det är oerhört lätt att "falla dit". En sak som en av mina vänner ofta har snackat om är "den och den ägarens/kennelns hundar och att de verkar ouppfostrade och för oväsen eller "gör utfall" när de står på stakeout..." En sådakort iaktagelse kan döma den hundägaren för all framtid! Obegripligt... För jag vet ju hur olika hundarna reagerar mot olika folk och hundar vid olika tillfällen! Många av mina hundar är tyvärr rasister och är dem tillsammans i flocken så skäller de som galningar om det kommer en främmande hund av "udda modell". för dem alltså... är det en polarhund eller fågelhund tittar de inte ens!


Men samma hund som skäller som en galning (och ser ut som om den tänker slita pudeln i stycken) kan i en situation där den är ensam med mig på ex utställning helt "skita i" alla "konstiga hundar" och tom bara gå förbi en anfallande terrier. Det har hänt mig ett otal gånger på SKK-utställning att mina hundar blivit påhoppade av småhundar... Då undrar man ju vem som har den blodtörstigaste hunden...? Mina som försvarar sin flock/revir hemma eller terrriern som vill slita mig i stycken? Nu har jag väldigt snälla hundar men nog kan de se helt galna ut!! :-D


Träffar ju på en hel del hundar när vi kör turister och det är intressant hur olika spannen reagerar på olika hundar. Vi har tom haft lösa sällskapshundar som försökt tugga sig igenom hela spannet utan att en endaste av våra har försökt bita tillbaka! och vi har haft incidenter med hundar på spåret och hundarna har inte ens tittat åt den, och tvärtom! Att de gjort allt för att komma åt den främmande hunden. vad som gör skillnaden vet jag inte, men det måste ligga mycket i hundspråket hos den andra hunden! Som om de med en blick kan avgöra kynnet hos hunden, och för den delen ägaren...


Skulle vara VÄLDIGT intressant med en studie över vargdödade hundar fatiskt! Vilka raser, kön och lynnen hade dem som dödades? KAN det vara så att vissa hundar är så språksäkra att de klarar att träffa en varg, "snacka" och vika undan? Vi har ju en del varg där vi tränar och jag är ganska övertygad om att de inte är så dum så de ger sig på spannet! Men att de går i våra spår och nosar och markerar över det är ju logiskt. Det är ju fem år sedan nu som jag köpte Brimer och han rymde under en träningstur efter bara någon vecka i min flock. Han "överlevde" mitt i ett vargrevir i 8dygn innan han kunde fångas in. Om han träffade på någon varg, det får vi aldrig veta men det var många vittnesmål om varg på skogen den veckan... Fast vargen hade gult halsband och blå ögon... hmm hmm. B-)



Tillbaka till ämnet... :-)

Kan man döma en hel kennel eller ägare för hur dennes hund(ar) beter sig några få sekunder som man råkar se dennes hundar? Nej.. det kan man inte! Titta noga på bilderna nedan. Det är SAMMA hund!


 

Blixten!


Blixten har aldrig slagits i hela sitt liv. Han är en ganska cool hund! Men som sagt, han kan vara intensiv och hoppa som en galning :-) Bilden ovan är från en utställning och bilden nedan från en helt vanlig arbetsdag.


så vilken bild dömer du hunden efter?


 

Av Malin Sundin - 26 november 2011 14:35

Har av en anledning som Ni kommer få se framöver börjat titta i gamla fotoalbum och på bilder på hundarna vi hade förr. Jag hade turen att födas in i branchen och i en riktigt bra hundflock. Basen till hela intresset och att hundarna vi har blivit så bra och trygga är deras uppväxt och ursprung. Jag kommer i en anann blogg presentera hur en Ylajärvisvalp/unghund växer upp men idag börjar vi med ursprunget! :-)


På bilden syns Akke. "urfadern" till kenneln. Far till 8valpar varav sonen Lupis kommit att betyda mest i aveln genom sina avkommor Lappo och Tossy. Tossy är mor till (gammel-)Titti som nog många känner igen. Titti är mor till Mettemarit som ju är än mer igenkänd med sina många tävlingar i meritlistan.


   


Finns många bilder på denna härliga hund! Han gick oftast lös, bland alla djur och katter. Har flera bilder där han dricker mjölk tillsammans med katterna...




När man spenderar många timmar på en hundsläde så hinner man se ganska mycket av olika "anatomiska uppbyggnader" och hur dessa klarar sig i olika förhållanden. Jag har på senare år märkt att exteriören på Siberian huskyn blir allt mer delad. Även om det på en del plan bllivit betydligt bättre, nuförtiden KAN man ju åka på SKK-utställning även med en "working husky" av moderat korrekt modell.


Men jag ser ju vilka exteriörer som "duger bäst" framför spannet och det är också de hundarna jag visar mest på utställning. För jag vill visa upp hur jag tycker att en siberian husky ska se ut. Det har ju desutom gått bra i ringen för mina hundar så det är ju bra att det finns domare som tycker liknande som jag ;-) Jag skulle aldrig försöka få en "sämre draghund" till "utställningsstjärna". För mig ska en riktigt bra hund ha ALLT. Den ska var en bra flockmedlem, arbetare, ärlig, inteligent, balanserad i allt och såklart snygg att titta på. Rörelsemässigt alltså. Färg är och ska vara egalt! Men jag erkänner att det kommer att bli mycket spännande att se hur domarkåren reagerar på senaste kullens färgsättning... De har färger som inte ens finns på siberianhuskyCoulors hemsidan. :-) Måste erkänna att jag inte ser mycket av modern Grynet i dem... Däremot fadern Birks alla syskon!


Bilden nedan har jag "stulit" från facebook... Från Birks ägare Ole-Dag Lövvold. Kennel Vargteam. (BG-kullen) Som Ni ser finns det en del spännade färg på fädernet! Men framförallt mycket bra och välutvecklad exteriör... Precis som på moderlinjen... Det var ju också en av anledningarna till att jag ville prova att avla in Vargteam-blod på "min" blodslinje. Är inte ofta jag hittar en kennel som har liknande avelsmål som mig själv och som har en stark historik och kunskap att visa upp. Redan nu ser jag ju spännande egenskaper på mina tre "varg-valpar", men så valde jag ju en typlik tik att ta första kullen på. Grynet var redan från första timmen i livet en vinnare. Att hon sedan fick en exteriör som är så gott som optimal, ja det skadade ju inte... :-D




Grynet och Duro i led på Amundsen race. foto: Annica Uppström


    


och en utställningsbild!! Duro samma dag som han blev utställningschampion! den sidan man ser oftast på en draghund är ju rumpan... Så bra om den är snygg, eller hur?




Kennelns kanske mest betydlesefulla tik: Mettemarit, mor till blandannat Duro och Grynet.


 




Av Malin Sundin - 24 november 2011 15:03


I fjol körde jag fler tävlingar än planerat och hundarna gick ju som sagt riktigt, riktigt bra! Körde både sprint, medeldistans och två (tre för Tasse och Perra) långdistanstävlingar. klarade meritering på samtliga tävlingar! Jag visste ju att jag stod inför en massiv generationsväxling på kenneln och i år så märks den... A-spannet är väl inte direkt reducerat precis men det är ett par st 9åringar och såklart småglinen som är för unga för att få tävla som ingår i A-spannet.

Har många 1,5 - 3 åringar och I-Tiger, N-Tiger, Sally och Kråkan gör ju sin första tävlingssäsong så det är ett något oerfaret gäng att bygga en långdistanssatsing på. Planen har ju varit att köra både Polardistans 300 och Amundsen Race400. Men det ser svårt ut. Vädret har inte varit med oss hundkörare i år :-( Regn, värme och blankis... Ingen snö än!!! Förra året var första slädturen redan i oktober!


Så tävlingsplaneringen kommer helt att ändras som det känns nu :-S Får se vad jag satsar på, eller om jag gör som vanligt... åker på dem jag har tid på och kör olika klass och hundar varje gång!!


    

Femundlöp-VM 2011. Så här fin är jag efter 400km...


Årets A-spann är:

Edwin  2003

Tass 2005

EB Perra 2005

Blixten 2007

AA Tia 2007

SM Duro 2008. main leader

SM Grynet 2008

Tolga 2009

Nando 2009

N-Tiger 2009

Kråkan 2009

I-Tiger 2010


Som Ni ser så finns det inga reserver alls... Ophir, Balto, Brimer och Bamse håller inte riktigt måttet på längre sträckor men för medeldistans så kan dem fungera. DT-kullen är född i oktober så de får inte ens tävla i sprint. Men nästa år har jag nog ett otroligt vasst spann :-D Har ju fortfarande planer för långa femundlöpet...





För bilder på gänget och mer info se www.ylajarvis.se






Av Malin Sundin - 24 november 2011 14:26

Småbusen växer! Rayban som i februari fyler 9år tar hand om en del av uppfostringen... Apportera äpplen är ju självklart något som kottarna måste lära sig. de får dock inte öeka med hans äpplen FÖR mycket!! Han älskar sina pplen och vill inte ha för mycket konkurrens, tur då att det i princip är obegränsad tillgång på äpplen! Nedan syns Dolly som psykar stackars Rayban...


   

Vem vinner... :-D



 

- Rayban!! Myckt stolt...


ps. HUR vänder man bilderna I bloggen?? Borde ju gå... Men lär nog vända deföre jag infogar antar jag... Ni får hålla till godo med felvända bilder!!! :-(



 

Sandy är en bildskön ung dam...

 

Brorsan Leonhard "Leo". Han är brunare i verkligheten, bilden är något ljus...

 



Så var det det där med bildskönheten... eller? Sandy och Leo... undrar vad Leo tänker om lillsrran :-P


  

hmm hmm... vad gör hon???


 


suck... tjejer...


 


Leo kommer bli en väldigt maskulin och stilig herre :-D


 



Nästa inlägg blir förhoppningsvis bilderna åt rätt håll!!


Av Malin Sundin - 19 november 2011 10:26

Får se om jag lär mig det här! lär planera in köp av ny dator snart... Har extremt dålig uppkoppling och det tar en evighetslång tid att ladda upp bilder och det är ju till det jag jag vill ha bloggen till!!!

Av Malin Sundin - 18 november 2011 22:05

då jag har fortsatta prolem med att lära mig webprogrammet jag har till hemsidan så kanske det är läge att ha en riktigt blogg istället ås jag kan få upp bilder! får ju inte till det med bilderna på vanliga hemsidan så kanske går bättre den här vägen :-D


Så det blir lite sporadiskt bloggande till en början, tills jag lärt mig hur allt fungerar! Men framförallt tills jag har en dator som fungerar bättre... Net1 har USEL täckning och hastighet så det är lite segt!!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards