ylajarvis

Alla inlägg under april 2012

Av Malin Sundin - 30 april 2012 13:18

En synnerligen händelserik helg... Började på värsta sätt så det kunde liksom inte bli sämre men tack till min vän Erik och till min far Erik för att Ni med mycket kort varsel hjälpte mig i den katastrof som såklart hände bara timmar innan min semester... och såklart till Angelica som på bästa sätt tar hand om kritterna när matte vill vara ledig! Många timmars kämpande blev det innan jag mer än sju timmar försenad kom iväg på min roadtrip söderut. 


Jag trodde som sagt aldrig att jag skulle lyckas ta mig ner till Vaggeryd... Men lyckades men med inte mer än totalt fem timmars sömn i kroppen på två dygn. Det blev en rätt så speedad dag kan jag lova. "Hög" på kolhydrater :-D Jag hade med tre hundar, två debutanter som aldrig gått i koppel och så N-Tiger som varit på två utställningar innan och då lyckats otroligt bra... Två CERT så han stod för dagen för championat eftersom vi klarade dragmeriteringen på både Polardistans och Polarhundsmästerskapen.


Jag anade att jag hade god chans med båda de vuxna jag hade med. Sally & N-Tiger. Båda i bruksklass. Sandy på 7månader var med mest för träningens skull och för att hon är otroligt fin och bra byggd. Hon är nog kennelns snabbaste hund! Hon skötte sig fint på uppvärmningen men i ringen med alla hundar och folk som tittade så var det inte alls lika roligt och hon sprang mest med nosen i backen och med låg rygglinje för det var lite läskigt! Så mycket bra kritik men med tillägget att hon måste ringtränas och det höll jag ju såklart med om! Hon blev tredje bästa tikvalp. 


Först ut av de vuxna var N-Tiger. Han har mognat och är lugn och trygg i ringen. Fast under väntetiden så behövs det lite mera stabilitetsträning. Domare var Christina Bjerstedt-Ohlsson som gick som domarelev förra året. Bland annat då Tiger vann sitt andra CERT. Tiger skötte sig mycket bra och rörde sig fint och stod bra! Domaren var hård men rättvis och det var många hundar som fick VG. Minns inte vilka hundar som blev kvar i bruksklassen, men Tiger blev direkt upplockat till förstaplatsen och den fick vi behålla... Yes! Nu var CERTet nära... Tredje raka på SPHK... Kvar var öppenklassen där ingen bruksmerterad ställdes och så veteran där det var två hundar som var bruksmeriterade (och inte redan champion) och hade chans på CERT. Flera kom fram och gratulerade till championatet redan INNAN finalen var klar! Det är inte klart än....!!! I finalringen så plockades flera hundar bort direkt och det var fyra stycken kvar. Tiger den enda med bruksmerit. Sköter han sig så är det klart... 


Vi får springa först och han springer verkligen fint! Bara flyter fram, det känns verkligen bra. Championhanen flyttas fram till andraplatsen och så får vi två springa ett extra varv. Tyvärr så får vi inte chans att springa "vårt varv" i fred. Jag brukar alltid vänta ett halvt eller ett kvarts varv innan jag börjar springa. Dels för att ge domaren chans att se båda hundarna ordentligt men framförallt för att inte störa och för att jag ofta springer ganska fort och ikapp och då stör det ju min rytm också. Alla hundar ska ha en chans att få visa upp sig ordentligt och särskillt när det finns plats i ringen för det. Så sista varvet blir TIger lite störd över att det kommer upp någon tätt bakom så han tittar bakåt och tar några galoppsteg och tappar rytmen. Så vi blir tvåa i bästa hanhund. CERTet är Tigers och han är således SEUCh nu! CHAMPION på bara tre försök... TACK till Frida, Andreas och Maja-Lina för en superfin hund. (och tack till uppfödarna kennel nordviken också förstås!! Första huskyn ur deras avel som blir utställningschampion) Vinner gör supersnygga Snowstrams Io som sedan går hela vägen och blir BIS!! Grattis Ylwa! 


Snart nog är det dags för Sally. Supersöta Sally! Som är så fint byggd men kommer hon gå fint i kopplet? jajamen... Kedjan gör susen och hon travar oerhört effektivt och bra. Står snyggt gör hon också. Jag behöver inte göra någonting alls. Bara stå där... Excellent och i konkurrens får vi stå kvar på förstaplatsen! CK och... ja, det blir ett CERT till idag!! Jag tar en dubbel!! Min första dubbel :-) Jag är så otrolgt nöjd med Sally, hon har verkligen debuterat på bästa sätt. I bästa tik så är det flera fina tikar och efter många varv så blir vi placerade som tredje bästa. En Vänervind-unghund vinner, Isdimma Blitzen (som jag ska ha valp efter i höst blir tvåa), fyra blir veteranen. 


Sally har jag inte ens ägt i ett år. Hon är född i juli, så inte ens två år gammal. Så det är en fin karriär hon startat, både i ringen och i draget. Sally är min norska import som jag nog inte ens har en bild på... Men nu kommer det en!! Tack David för finfint kort!! Tack till Tore Hunskår för en superbra uppfödning och till Trond & Siv Hansen för att jag fick köpa henne. Nu lär jag ju anmäla henne till fler utställningar...   




 


Har någon bild på Tiger eller Sandy så mejla gärna! Jag hade ingen kamera med... 



Av Malin Sundin - 22 april 2012 19:10

Flera av mina läsare följer också Ylvas blogg. Här är en bild på hur skogshackan hon hittade ser ut när den har skaft!! En mycket bra grej att ha!! Hacka loss skit o halm i hundgårdarna. Dika undan vatten. Sprida ut grus osv... 



 


Skaftet var rakare än vad jag mindes men själva handtaget är lite vridet så det ligger skönare i näven!


 
Av Malin Sundin - 22 april 2012 09:24

       


Dolly, Grynet, Duro, Mettemarit och så Alex som just på denna bild ser lite "rolig" ut...

Nedan kommer två bilder i större format för att lättare se likheten mellan Dolly och sin kritvita mor Grynet! (ska se om jag hittar en bättre närbild!) Duro är Grynets bror och Dolly liknar på honom en del också, men hela hennes sätt och kynne bara "lyser" Grynet! Mettemarit är Duro & Grynets mor och Alex är kusin.


   

  

Av Malin Sundin - 21 april 2012 19:28




På taket från vänster: Nattfrostens Kraka, Y. DT Etha, Zeke (bakom) DT Oscar och Shejrix Nando

Nedanför: Y. DT Roald och Y. DT Helmer 

Av Malin Sundin - 21 april 2012 18:56

Så otroligt lik sin mor!! Blandade bilder från i vintras. foto: Nathalie


 

   Väldigt kontaktsökande...!!


 

 Färgen från morfar och farfar men uttryck och allt annat från mor Grynet!


 

Så otroligt fin... 


 



Värmekälla och huvudkudde åt brorsan Leo  


   



mys... 


 
Av Malin Sundin - 18 april 2012 09:24



















en bild från i höstas till er som inte har fb...! Petter (katten) är uppvuxen med sällskapshundar och har då såklart inte förstått att huskyhundar kan vara farliga för katter.. Men just denna huskyhund är ju av modell "liten" så inte riktigt lika farligt   Jag gillar verkligen den här bilden!! En verklig ögonblicksbild på mötet mellan dem.  Foto: Nathalie


 


Leo vill också vara med... Som synes var Leo vädligt svart som valp! Han har fortfarande svart underpäls men har blivit rödare o lite gråare på resten av kroppen. Har hört på omvägar att det finns dem som påstår att en renraig husky inte han ha svart underpäls. Då kanske det är dags att titta mer på 100 år gamla bilder... Leo är en snygg kille! Seppalablodet har gett honom lite mer färg än vad "folk" är vana vid! Ska bli kul att se honom växa upp och se vilken kapacitet han har i selet. Han är redan så stark att jag knappt klarar att hålla honom! 


 


Av Malin Sundin - 18 april 2012 09:16

Ni som inte har facebook kanske har missat denna blogg som reder ut begreppen kring predatoriskt beteende och aggresivt beteende. Framförallt skillnaderna!! 


www.fortezza.doggyblogg.se/82333/predatoriskt-beteende/ 


I övrigt så har jag sagt det jag har att säga i ämnet på facebook. 

Av Malin Sundin - 16 april 2012 20:18
























en gång var det här ett träd... Förra året var det någon av Fias hundar som kapade grenarna och började på stammen. I vintras var Kenneth och hälsade på en dag. Då sattes Sälka på den platsen på stakeouten. Sälka är lite konstnärlig av sig så hon tyckte att trädet behövde ett nytt utseende! Visste blev det ganska fint   


På bilden är det dock den helt oskyldiga Sally som hamnat på denna plats! Sally är lite sur över det... Hon vill ju stå bredvid sin älskade N-Tiger! 



 

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards