ylajarvis

Alla inlägg under maj 2012

Av Malin Sundin - 31 maj 2012 19:33

Jag har varit medlem i polarhundklubben i hela mitt liv. Som familjemedlem och sedan tolv år som fullbetalande medlem. Jag har varit förtroendevald i två (eller egentligen tre) styrelser knutna till SPHK. Jag har på samma tid dessutom lyckas petas från dessa styrelser av samma orsak. Båda gångerna. För att jag ifrågasatt och varit aktiv. Jag har inte varit en ja-sägare eller nickedocka. En sådan som jag passar inte i en (hundklubbs)styrelse, det om något vet jag!! Jag sitter och har suttit med i ett flertal styrelser i andra brancher och det är pinsamt att se hur SPHK och dess undergrupper fungerar. (Det finns dock undantag!!! Det vill jag betona, det är enskilda individer och ett felaktigt synsätt som övergripande styr i vissa sammanhang och frågor) Jag vet ju hur föreningsdemokrati ska (borde) fungera. Hela SPHK behöver verkligen en uppryckning på detta. En utbildning hade inte varit dumt. Det går att förändra en negativ sprial och en dåligt fungerande styrelse, se på min egen rasklubb tex! Vilken förändring till det bättre som det har blivit där. Inte perfekt, men minns hur det var ;-) 


Även om man inte gillar varandra personligen så lämnar man de frågorna utanför dörren när man går in på mötet. Som förtroendevald så företräder man INTE sig själv! Man företräder medlemmarna och ska se till att de frågor och aktiviteter som är viktiga för dem drivs på och genomförs. Är man dessutom med i en rasklubb eller SKK-ansluten förening som vår så tillkommer ett rasansvar. Med exempelvis utställningar, dragprov och andra aktiviter som främjar raserna och dess ursprunsanvändningsområde.


Det är svårt att få frivilliga till förtroendeposter. Det är inte så konstigt faktiskt. För efter att ha läst ett mejl som kom idag så förstår jag om man aldrig mer vill vara medlem i SPHK. Jag ringde i våras till SKK i ett ärende för att dubbelkolla om jag hade rätt, när jag nämnde vilken förening jag ringde om så var det ett suck.. inte igen. Jag hade i varje fall rätt och de ville gärna att jag skulle gå vidare med det och då såklart skriftligt. Det gjorde jag aldrig. För varför bråka tänkte jag? Det tjänar ingenting till. Jag vinner ingenting på det, de som vinner på det är förvisso mina medlemskamrater som bör få veta vad som händer bakom kulisserna. Men bryr dem sig ens? Jag tror tyvärr inte det! Hade medlemmarna varit mer undrande om vart licens och medlemspengar tar vägen så hade det nog varit lite skillnad. 


Några rader om det mejlet, jag var helt oinformerad och blev faktiskt lite förvånad. Jag känner mig nervärderad om det är mig som avses. Det finns liksom inte så många andra alternativ...    Nu var det fler som fick sin en "känga" där också men ändå! Det jag skriver är mina egna åsikter. Punkt slut. Jag är en vuxen människa som kan tänka och handla själv. 

Jag har fått många mejl idag om varierande ämnen så nu kanske det finns många som tror att det handlar om deras. hihi.   





För mig finns det just nu enbart EN anledning att vara med i SPHK. Det är att få tävla och ställa ut på SPHKs utställningar. För jag tycker det är roligt att åka iväg och träffa folk och att tävla. Det är ett stort intresse för mig som Ni vet. 


Jag har som några av Er vet "andra problem" med SPHK också. Jag har valt själv att inte skriva om dem. Lovade ju ett inlägg efter årsmötet, men det har inte blivit av   Får se hur jag gör med det. Jag är faktiskt starkt tveksam till hur jag ska göra med mitt medlemskap och mina uppdrag. 

Eftersom (delar av) SPHK inte har något förtrende för mig som medlem, varför ska jag då ha förtoende för dem...?







Av Malin Sundin - 28 maj 2012 22:06

Det är den här vi tävlar om... 2008 vann jag med SUCh NUCh IGAIS tassar Canis Major Sirus, fadern till SM-kullen. (Duro och Grynet mfl) 


 


Fina Nayak från Rikke Bergendahl! Nayak bröt benet ifjol men har som synes kommit tillbaka i full form. 


 


och så lite släktfoton! Visst syns det att Sapian är barnbarn till Edwin! Här med ägarinnan Johanne Sundby. Sapian är inte ens två år fyllda och var med på Finnmarkslöpet 500 i år, samt flera andra långtävlingar. 


   

Fina fossingar!!




 





Mycket spring i ringen blev det! 






Jag har bilder på samtliga hanhundar utom veteranerna. Så om någon vill ha bild är det bara att mejla malin_sundin@hotmail.com Jag har bild på nästan alla tikar också... 


  

Av Malin Sundin - 28 maj 2012 08:05

I helgen avgjordes norska siberian huskyklubbens rasspecial! Domare var Ali Koops från England. Hon var mycket noggrann och mån om att ge varje hund gott om tid. Detta innebar att det dömdes ca tio hundar i timmen! 92 hundar anmälda så det tog sin lilla tid! Det blev en lång dag som präglades av färgen röd! Nästan alla hundar tilldelades Excellent. Nog för att det var bra kvalité på hundarna men inte så bra! Det var dock få hundar som tilldelades CK.


Jag hade anmält två hundar! Bara!! Så det blev en lång väntan på min tur så jag passade på att ta kort på nästan samtliga hundar   Så det kommer en drös bilder bara jag får tid...  


N-Tiger som var på sin livs fjärde utställning ställdes i championklass. Han började för två veckor sedan fälla päls och den har sedan dess rasat av!! Jag badade honom i tisdags och ryktade av all päls med Furminatorn. Så han såg lite skabbig ut men bättre än att ha pälstussar överallt! Tiger skötte sig bra och han är lätt att springa med. Tiger fick mycket bra betyg och placerade som nummer 1 i championklass, före Koryak som vann specialen för ett par år sedan. Nu blev det en lång väntan inför finalen. Många fina hundar var det! 


   


(det är lite synd att jag inte tog någon bild på hur han såg ut INNAN furminatorn!! På de här bilderna ser han ju riktgt fin ut...)  


Ett tiotal hanar visades i finalringen och domaren lät alla springa ett varv, samt fram-tillbaka sedan plockade hon ut de fyra hon ville ha! Tiger var en av dem  Nu gällde det... Skulle Tiger ta fjärde raka CERTet och även bli norsk champion, eller skulle min Nandos far, Mitril som vunnit öppenklassen ta hem det och bli champion. Eller kanske unge Pippin (efter supersnygge Arctic Soul Vytok)... Fjärde hunden minns jag namnet på just nu (återkommer!) 


Domaren plockade upp Tiger som nummer1. Nervöst... Nu betyder ju inte detta att han "leder" men ändå! Vi fick fritt varv och det utnyttjade jag och drog på farten! Domaren hade ställt oss som nr 1 just därför... För att jag skulle få fart   Bakom mig gick de två öppenklasshanarna och sist unghunden. Domaren var noggrann och kollade alla noggrant. Till sist hade hon bestämt sig och gick till ringsekreteraren och meddelade. Vi fyra som stod där visste dock ingenting...! Normalt sett så plockar de ju ut oss och ställer oss i ordning så att alla ser tydligt som vinner. Domaren kommer tillbaka och pekar på Mithril -Du är min vinnare idag! Sedan tar hon oss i ordning och Tiger placeras för dagen som fjärde bästa hanhund! Vilken karriär denna hund har haft!! Jag är mycket tacksam för att ha fått ta över denna fina hund. De andra tre i finalen är fullpälsade och ganska rejäla hundar till skillnad från Tiger som nog var en av de mindra hanarna på denna utställning... Medium zized som det står i betyget     



Jag hade även med mig Sally som visades i unghundsklass. Hon är mycket utväxt och mogen för åldern. Det är en reläl, välmusklad och för dagen fullpälsad tik. De andra i klassen ser inte alls ut som hon... Precis som hos hanarna är juniorerna finare än unghundarna. Det är ganska klassiskt att det är så! Att unghundarna ser omognare och är slankare i typen. Sally går först i ringen och hon sköter sig utmärkt. Jag behöver bara springa ett varv och sedan triangeln så är det klart! De andra får betydligt fler varv. Jag vet inte om jag tycker det är rätt faktiskt... För jag missgynnas lite med välvisad och tränad hund. Sally får excellent och CK. Hon placeras dock som tvåa bakom en fin tik som tyvärr är lite svårvisad och totalt utan päls! Det som skiljer oss två var tydligen att den andra gick något bättre rakt tillbaka mot domaren. Hade jag fått fler ut-in så hade nog Sally gått finare hon med... Domaren tittade mycket på hur hundarna gick ut-in och jag var en av få som bara gick en gång! Välvisad som sagt    Nu har Sally ingen chans på CERT men jag är nöjd ändå. Sally är en superfin tik och hennes tid kommer! Öppenklass tik är dagens största klass med trettio hundar! Det tar tid!!! Domaren är alldeles för snäll... Skygga och dåligt visade hundar får röda band. En hund som morrar får ett VG osv. Klart att alla ska få en chans och att det är bra att vara lugn och tålmodig med en (mycket) blyg hund, men den ska inte få excellent. Den ska inte behöva gå in i ringen igen! Nya bedömningssystemet är ju också lite annorlunda mot innan. Fler skall få VG och färre EX och ännu färre CK. 


 


Domaren är dock restriktiv med CK. Jag tror att vi bara var sju tikar i finalen. Tre från öppenklassen som efter många varv till sist placeras som 1-3 i bästa tik. Championtiken Vikerkollens MOS Saffran som blev BIR förra året blir fyra. Junior och unghundar blir oplacerade. Vinner gör en mycket söt och härligt välgående tik från kennel Vargevass. Precis fyllda två år! Vienna av Vargevass. Hon har fällt ur i stort sett all päls och det gör ju att anatomin syns extra bra... Mycket fin och välvisad är hon! Tvåa blir tiken som vann i Elverum, en fullpälsad och kraftfull tik; Nay-La-Chees Nayak. Trea blir en av Tora Klevens tikar, jag tror att det var Dina? 


 

Vienna av Vargevass!


Nedan BIR - BIM bedömningen!


 


Och så här blev det!! GRATTIS till Evelitne och Kari för två superfina hundar!! 


 


En lång dag är snart till ändå. Det var inte bara en deltagare som ändrade färg under dagen... Det var inte bara hundar som "fick röda band" eller rättare sagt, vi bleka nordbor fick vita band och knallröd hud!! Solen strålade starkt hela dagen och det var verkligen varmt!!! 



Avslutar med två bilder på min "surikatt"... Sally tyckte det var orättvist när matte var inne i ringen med Tiger!! Annars så har de skött sig hela helgen och varit lugna och fina på kättingen. 


   










Av Malin Sundin - 14 maj 2012 20:00

Foto: Annica Fjällborg


  Bra driv i steget trots en lätt övervikt... 


 

Av Malin Sundin - 14 maj 2012 19:56

Bilder från brukstikarna i Bjurholm. 


         

Av Malin Sundin - 14 maj 2012 19:51

 
Av Malin Sundin - 13 maj 2012 21:18

I lördags var det dags för årets andra utställning. Årsmötesutställningen i Bjurholm ett par mil väster om Umeå. Så jag har nu varit på den nordligaste och den sydligaste SPHK utställningen! Så här på våren är det flera utställningar så det blir till att välja. Valde ut tre av sex utställningar i april/maj och det får allt räcka!!! Så en till i år är planerad. Får se om det blir några SKK senare. Beror ju lite på domarlistorna och vilken möjlighet jag har till att vara ledig och kanske framförallt vad jag prioriterar   Har ju hänt lite bra saker i mitt liv på sistonde... 


Domare för dagen var Annica Uppström. Så jag valde att visa tre andra hundar än sist. Kul att visa flera olika under året också. Försöka få det där CK som berättigar till bild i årsboken   Ylva gör ett suveränt jobb med boken och det är årets höjdpunkt när den är klar! Så hoppas många skickar in bilder till den. Jag hade dock ingen kamera med mig till Bjurholm så hoppas att någon annan tog bilder... Har iaf sett några fina bilder på facebook! (se nedan)


De jag ställde var:


IGAIS tassar Amurtigern Taitaz                         BKL ex BKK3 CK BHKl oplac

SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis SM EnduranceCHKl ex CHkk2 CK BHkl oplac (utplockad sist, innan placering av de sista fyra så "reserv" med gamla reglerna)

Ylajärvis SM GreenhartBKL ex BKK 3 CK BTKl oplac


Så alla tre fick alltså finfint betyg och med CK! Detta innebär att samtliga mina hundar i år tilldelats CK! Jag lär köpa en kamera... Tips mottages! Kompaktkamera som håller för att alltid hänga med... 


Jag är väldigt nöjd med dagen och mina hundar. Tiger som inte ställts ut förut skötte sig utmärkt i koppel och trots att han är oerhört stark och knappt går att hålla så kändes han erfaren och cool i ringen! Som om han visste vad som förväntades... Duro är ju erfaren och han behöver jag inte göra någonting extra med, han vet vad som förväntas! Men lustiga med honom är att han rör sig bättre för andra visare än mig... Jag såg det i Idre i höstas när Helena visade honom och igår när Sofia Holmgren visade honom så fint i finalringen. Jag har ju inte tänkt visa honom mer men någon utställning får det bli när det passar och han blev ju dubbelchampion i år så då är det ju extra kul att få med en  bild till årsboken! 


Grynet hade valpar för sju månader sedan och har ändå gått i stort sett i full träning i vinter. Fullföljde Polardistans på bästa sätt som en av spannets tre bästa hundar. Jag bytte hundfoder efter säsongen och det har slagit så väl ut att de allre flesta av mina hundar gått o blivit lite småfet!! Grynet inget undantag!!! Hon är FET... Det bara blev så... hmm hmm... och fort gick det   Så ja... hmm hmm... Kritiken på Grynet blev mycket bra på rörelser, päls och vinklar. (såklart) men med en lite pik till matte att hon visas i för högt hull! Det kan jag liksom inte neka till... Jag har ju fodrat på henne och Tasse lite extra och nu är båda för feta för att visas på SPHK utställning!! jaja, det försvinner ju i höst när träningen kommer igång igen! 


Nedan bilder som Annica Fjällborg tagit:

 



Se vad han kan min "lille" Tiger!! CK på sin första utställning!! Edwin har verkligen fått fina avkommor i sista två kullarna!! 



   

Som sagt... Min "korhåriga samojed"... hihi. Efter badet i torsdags så var Grynet en endaste stor vit fluffboll!! Den tjocka pälsen stod rätt ut och hon såg verkligen rejäl ut... När hon torkat blev det bättre men som sagt det oönskade "fettet" försvinner ju inte! (Matte har iaf ett bra steg på den här bilden...) 


Nedan bild som Eva Nättedal tagit


 


Urklippt närbild!! Visst är han fin!!! Då ska ni se honom i sele eller känna hans kraft i kopplet... Det här är en oerhört stark kille helt i min smak   

 







Av Malin Sundin - 6 maj 2012 23:20

fann denna på facebook och vill dela den till Er som inte har facebook...

 

 

Sne vil falde av :Helge Ingstad (som var den som först importerade Siberian husky till Norge)

 

 

Ingen kransar på min grav.

En gang vil det hende 

at det dypt i meg vil varsle

at den tid jeg fikk er omme

Og det siste

veien inn til det som ligger bakom

er en del av livet. 

Jeg vil spende mine hunder for min slede,

kjøre til en vindblåst, knudret bjerk

ved viddens kant,

til et tre jeg kjenner vel. 

Jeg vil sette meg ved det,

stryke over den ru bark,

være nær et annet liv

som i tett og flinthard vekst

kjempet for å leve

som vi,

i trass mot iskald vind.

Og for siste gang

vil jeg se mot tundraen

hvor villrein skraper i sne og strekker myke muler

mot blåhvit reinmose, 

hvor langbente kalver 

kaster seg omkring i keitet ynde. 

Jeg vil løsne mine hunder,

mine vilde venner

og de vil styrte som et uvær

over tundraen

med duft av vildt i neseborene,

være fri.

Og det blir natt. 

Stjernehimmelen kommer, 

mitt gamle tak

fra år i sneen

Forunderlige hvelving

av myldrende kloder

skapt av den som skapte mig.

Så hviler jeg mitt hode

mot det gamle tre

med takk for det gode liv jeg fikk.

Sne vil falde

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards