ylajarvis

Alla inlägg under juni 2012

Av Malin Sundin - 24 juni 2012 21:08

Två lite suddiga bilder från Avesta på Grynet och mig!    


   

Av Malin Sundin - 17 juni 2012 19:25

Ösregn, noll inspiration, massor att göra hemma, besök av älsklingen och ja helt enkelt inte direkt "taggad" för hundutställning. Jag visste dessutom att det bara var jag och en till anmälda. Bara tre hundar anmälda! Det var en "ny" domare på rasen i Sverige. Marija Kavcic (stavning?) (jag ber som hemst mycket om ursäkt att jag vare sig minns hela namnet eller nationaliteten. Lite pinsamt faktiskt men jag är lite "off" i minnet just nu! Hon har dömt husky i utlandet och det är ju alltid svårt att veta vad domarna gillar. Framförallt de som är allrounders och förmodligen mest har sett utställningsvarianten av rasen. Jag har ju inte så långt till Avesta och de utställningar som jag kan åka till mellan mjölkningarna brukar jag försöka anmäla till! (missade dock anmälningstiden till Alfta!!   ) Så jag tog en chansning! Googlade även domarnamnet och hittade bara två uppgifter varav det ena var ett utställningsresultat där en ganska extrem "showis" fått betyget att bröstkorgen var för rund och tung, samt en annan hemsida med kort information om alla möjliga domare där det stod att hon haft samojed (!?) så jag tänkte: Då chansar jag!  Det bör dessutom visas upp fler "working huskys" på SKK utställingar. 


Valet av hund var inte svårt. Grynet är den enda tiken som har all päls kvar och är dessutom lättvisad och enkel att få i fin "finish" pälsmässigt. Hon passar perfekt på SKK! Hane var desto svårare... Jag har ingen hane i år som jag tänkt satsa extra på utställningsmässigt (förutom N-Tiger som redan hunnit bli champion och inte behöver visas mera!) I-Tiger med sin udda färg är inget att visa på SKK (?), Blixten har tappat all päls och ja... det har väl i princip alla hundar! Jag har ju ett par unghundar också förstås men det är ju CERT i bruksklass nuförtiden så då vill man ju visa bruksmeriterade... Framförallt på SKK där ju hela syftet är att visa upp en bruksmeriterad! Men det är ju synd att inte åka ner med både en hane och en tik när man ändå åker iväg så jag kollade av pälsarna och så anmälde jag Tasse i championklass!


Minnesgoda läsare minns att just dessa två; Grynet och Tasse ställdes ut i Avesta även för tre år sedan. Då för en domare som betedde sig oerhört respektlöst! Han gick inte ens fram och tittade eller kände på någon av hundarna. Han satt kvar på sin stol och förklarade högt och tydligt för domareleven som var med att "det här är en hund ur bruksklassen och de brukar se ut `så här och så här`(...) och det vill vi ju inte ha..." Snacka om bortkastade pengar. Båda fick 2pris då, så det var ju iallfall inte nolla...   Tasse var då polarchampion och hade ett flertal CK men han fick liksom inte en chans. Domareeleven tittade och kände ju iaf på hunden och tyckte nog att "utlärandet" var lite konstigt men vad gör man!!?  


Ifjol blev Tasse utställningschampion så han får numer visas i championklass och är ju en av mina favoriter på kenneln. Tyvärr så började Tasse fälla päls i massor så fort jag betalt anmälningsavgiften... Så han fick helt enkelt vara hemma! Det fick räcka med en hund -vad enkelt det är att bara visa en! 


Före oss så visades det Klein och Mittelspitz. Väldigt långt från huskys i typ och fart om man säger så...! Men det är intressant att titta på andra raser och hur det fungerar där. Jag hade iaf rätt på bästa hane och sedemera BIR! Dock så hade jag garanterat nollat den tredjeplacerade hanen... Den morrade samt skällde som en galning och gjorde utfall så ringsekreteraren skickade ut den! men priset fick den ändå behålla. (!?) Det är alltid nervöst att tävla... Utställning inget undantag, jag tycker ju det är mer nervöst med utställning än dragtävling så när det äntligen blev vår tur så var det bara att göra ett par snabba uppvärmningsruscher utanför ringen för att komma i fas. Det var en championhane som delägdes av kennel Bedarra men jag hade ingen katalog så vet inte vad den hette, som visades först. Den var välvisad och rörde sig väldigt bra, ganska lätt i typen för att vara "av den typen" om man får säga så.    (den såg inte ut som en showhusky om jag får använda det uttrycket) Tror att den var ganska ung? fin var den iaf och jag gissade direkt på att den skulle bli BIR! Men nu handlade det om mig och Grynet. Skulle domaren gilla hennes typ och se förbi att hon visades i bruksklass, har väldigt rörliga öron och lite tunnare benstomme än de "showigare". Jag försökte tjuvlyssna men regnet öste ner och domaren pratade tyst med sekreteraren och dessutom på engelska såklart så inte helt lätt. Men medhjälparen för ringen såg positiv ut och så plockade han fram den röda skylten och sen den rosa, blågula och den vita! Woohoo!! Grynet fick alltså CK, CERT, CACIB och såklart bästa tik, ensamma som vi var. Hanhunden kom in och domaren gav direkt röda rosetten till honom. Grynet blev BIM och det är ju den som man är ute efter... Få det man vill ha (CERT) och slippa vänta på finalen!   Jag hade HELT bommat att det var en internationell utställning!! Så CACIB var en överraskning, har inte helt förstått vad man ska med dem till men tre rosetter på en hund är ju trevlig. hihi. Jag har ett sannslöst bra facit på utställningarna i år. Samtliga visade hundar har fått CK eller CERT! 



Så det blev en hellyckad dag för Grynet! Vilken revanch på Avesta vi fick... Hennes betyg var mycket fint dessutom! Domaren gillade henne men det var såklart en notering om "light boned" dock ingen om att hon är smällfet...   Man gör ju vad man kan för att få henne att se ut som om hon har mer "massa". Vi åkte hem så fort vi var klara men hörde senare att hanen blivit BIG-4. Grattis!

Gick ju upp och började mjölka halv5 för att hinna till bedömningen i god tid så det var trötta ögon i bilen på väg hem kan jag lova! Men det är ju inte alla som hinner med en fullt normal arbetsdag samma dag som man tävlar!! Det är för dyrt att ta in avbytare så jag har ju detta med tidiga morgnar som rutin! Hann dessutom med en shopping sväng in på Claes Ohlsson -Dalarnas största turistattraktion!! effektivitet som sagt!




ps. Jag gillar egentligen inte att dela upp rasen och kalla dem för show eller working. De är alla Siberian Huskys! Bara olika typ och inriktning på kennelns avelsmål. Men när man är på SKK så blir det ju så att vi delar upp oss, på gott och ont. Det är tyvärr få "working" huskys som visas på SKK. Det är synd. 








Av Malin Sundin - 11 juni 2012 09:18

För första gången på många många år så har tikarna bestämt sig för att ha ett vår/sommarlöp! Det var Grynet som började 12maj och sedan kom Etha, Kråkan och de andra i tikflocken. Som tur är så har jag inga hundar som bor könsblandat förutom valpar och unghundar så Leo som ju är 9månader får finna sig i att bara titta på brudarna! Han verkar inte bry sig alls eller så är han bara smart. Helmer är likadan, han tittar inte ens på brudarna, kanske vet han att han inte behöver flörta eller jaga efter dem. Flockledare som han är? Oscar däremot, han har sprungit efter och jagat brudarna hela veckan! o fått spö av syrran... haha


Som många av Er märkt har bloggen legat nere. Det har varit någon "vajsing" med servern så först gick det inte att komma in alls och sedan har jag helt enkelt inte haft tid och de blogginlägg jag skrivit och förberett försvann i samma veva! Då blir man lite less på Internetvärlden! 


I år blir det ingen valpkull här. Eftesom jag ska minska ner på hundantalet så känns det inte rätt att dra på sig mera valpar även om jag har flera kombinationer jag verkligen hade velat göra... Edwin är nio år och bör vara fertil i ett par år till men man vet ju aldrig. Han har fem kullar redan och det är riktigt bra avkommor så han borde få göra fler... Så planer finns, men de får bli om något/några år istället. 



Men helt tomt på valpar ska det inte bli ändå! Hoppas ju på parningsvalp efter Tasse i sommar och Duro ska snart få avkommor i Danmark. Ulvedalens Kraka är definitivt dräktig så det ska bli spännade att se vad det blir! Förra gången min linje mixades på Fenrisulven så blev det riktigt bra... (Blixten mfl) Tillkommer i blodslinjen nu gör ju Alka-Shan blod från båda föräldrarna och det är samma blod som även finns i I-Tiger så det kan ju inte bli annat än bra! 



Av Malin Sundin - 3 juni 2012 20:30

Sommar (och inte så mycket sol) med dags att göra en summering av vinterns träningsupplägg och kommande A-spann inför höstträning och vinterns tävlingar. Säsongens stora mål kommer att bli Femundlöpet 400km. För säkerhets skull har jag redan bokat boende i Röros för den veckan... Det blir snabbt fullbokat där så lika bra att vara ute i tid! 


Jag har väldigt många lovande unga hundar så det ska bli kul att se dem utvecklas och vilka som kommer överraska och vilka som kommer visa sig precis så bra som jag tror att dem är! Jag har ganska många tikar och kommer eventuellt att sälja minst en av dem. Så är det någon som är ute efter en (avels)tik så hör av Er. Eventuellt ska någon hane säljas också.


Det är bara åtta hundar som ska med till Röros men man vill såklart ha iallafall tolv hundar i träning. Det är alltid någon som inte är i toppform när tävlingen väl kommer.    


Första urvalet

Tasse

Blixten

SM Grynet

DT Helmer

Tia

I-Tiger

N-Tiger

Sally

SM Duro

Kråkan


Förste reserver

Tolga

DT Oscar

DT Roald


DT Etha

EB Perdita

Nando



Var min klubbtillhörighet kommer ligga i vinter vet jag inte idag. Jag vet vara en sak och det är att den definitivt inte kommer ligga i SPHK GD. Jag funderar på att publicera det fina lilla mejlet jag fick häromdagen men det är nog bara onödigt... Bättre låta medlemmarna tro att Ni har en seriös och välfungerande klubb   




Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards