ylajarvis

Alla inlägg under september 2012

Av Malin Sundin - 30 september 2012 20:07

regn, regn och åter regn! Men det gick bra ändå. Plaskblött utanför ringen men desto bättre inne i ringen som tur var. Dock gick det inte att följa bedömningen så bra eftersom vi "gömde" oss från regnet i Niklas & Maries utställningstält. (Tack!!) Jag hade med mig två hundar. Ingen av dem i utställningsform... Grynet har nyligen fällt ur det mesta av pälsen samt gått ner i vikt så hon är inte så snygg som hon kan vara. Blixten däremot är precis tvärtom! Han har ett par kilo extra i vikt och mängder med vacker vinterpäls... Han ser faktiskt rätt grov ut med all fin päls! I Idre fick han ju bedömningen "good" till följd av det. 


Idag var det dock anorlunda! Domaren gav till min förvåning Blixten ett excellent! Jag tjuvlyssnade ju så gott jag kunde på bedömningen och det lät ju verkligen bra... Blixten skötte sig även bättre än jag förväntat. Han stod still och med låg svans men såklart åkte den upp när han sprang vilket också står i kritiken. Jag tror att Blixten var enda i bruksklassen som fick excellent så vi får stå kvar på förstaplatsen! dock så håller domaren CK, vilket ju faktiskt känns helt okej eftersom Blixt inte är i "bra form" för dagen. 


I tikklassen går det undan! Bara en junior och ingen unghund. Så det blir lite oreda innan de tre brukstikarna är på plats. Först går Pumkin, tvåa går Yana och sist jag och Grynet. Grynet är lite svårvisad idag. Hon springer inte så bra som hon gör när vi är utanför ringen... Hon är ju väldigt kontaktsökande och jag har funderat på om hon skulle gå bättre om någon annan visade henne? För mig vill hon ju ha ögonkontakt med och när jag ska ställa upp henne så står hon ju fint men har öronen bakåt... Ganska vanligt på en sådan typ av signalsäker och kontaktvillig hund! rörliga öron...   Jag känner direkt att det inte kommer gå så bra. Kritiken blir blandad, hon hade gärna fått vara grövre osv. Så synd att hon inte såg ut nu som hon gjorde i Avesta i somras!! De andra två tikarna gör sig bättre och framförallt Pumkin får till en superb runda med hjälp av Ylva. Jag anar att det finns chans för andra certet på Pumkin. Vi har mötts många gånger i ringen så det är ju en tik jag känner igen. Mycket bra rörelser och trevlig hund. Placeringen blir också som vi står. Alla tre får excellent och de två första får CK. Första gången inte Grynet får CK    men det faktiskt känns bra ändå! Känns dock lite surt att inte ha anmält Sally som är i mycket bra form där hemma i hundgården... Kommer fler chanser!


Öppenklassen är dagens största klass och det är skönt att kura in sig i tältet och titta på visningen som nu sker i tilltagande regn. Alla är verkligen genomblöta! Hundarna inte minst. Jag noterar att väldigt många tikar får excellent. Så det blir trångt i konkurrens. Konkurrensen missar jag delvis men ser att Niklas och Isdimma Blitzen står först! Tre topplaceringar på raken på den fina tiken... Inte nog med det, Niklas & Marie hade två tikar till anmälda och alla tre blev placerade i klassen och med CK! Inte ofta samma ägare har 1,2 och 3!! Grattis! 


I bästa tik får jag visa Lasse & Kerstins Pumkin. Hon är lätt att visa och som sagt rör sig väldigt bra! Hon påminner en hel del om Tia. Lika svår att se glad ut vid uppställning men väl i rörelse så flyger hon fram.    Jag har ju redan räknat ut att CERTET kommer gå till Pumkin. Hon är bäst placerade tik med bruksmerit... Nu ska bara visningen gå bra och inga tokerier ske. Alla tikar får springa ett par varv och blir sedan bortplockade en efter en. Pumkin blir avtackad som sista hund innan placering. Så jag står precis bredvid ringen och väntar på den blågula rosetten... Vinner gör Blitzen, hon blir sedan BIM mot Ylvas Io som blir BIR och BIS-1! Grattis Ylva!! Ios yngre helsýster blir fjärde bästa tik. Tvåa blir en av mina favoriter Molly (som är min Kråkas faster) Trea måste nog Shadi ha blivit. Minnet är lite kort ... Efter att placeringsrosetterna delats ut får jag & Pumkin komma in och ta emot blågula CERT rosetten så jag fick hålla i den iaf...    Jag fick faktiskt hålla i BIR-rosetten också då jag passade Io ett par minuter. hihi. 


I BIS-finalen så är det oerhört fina hundar!! Det går liksom inte att välja bort någon... Jag är störtförtjust i malamuten som för dagen blivit champion Grattis Ninni. Samojeden i bruks har jag ju sett förut och ja, det är ju verkligen tre fina hannar som visas! I BISfinalen är det en annan samojed som jag minns från öppenklass bedömningen som precis startat när vi kom till ringen. En mycket välgående och fin tik. Minns faktiskt inte hur det placerades... men Io vann BISet! Det minns jag!! Jag lånade Ylvas väldigt avancerade kamera och försökte mig på att ta en del bilder så det finns bilder och resultat på hennes blogg. Jag tröck alltså bara på avtryckaren, enklast så! Det var väldigt grått o regnigt väder men de fina hundarna fastnade iaf på bild!  


Rullade hemåt efter utställningen. Rätt så nöjda ändå trots att det inte blev något CK. Kan ju inte plocka allt varje gång liksom! Har anmält Blixten och Sally till Bollnäs så då ska Blixt vara i bättre form! Träningen går inte alls nå bra eftersom jag är billös... Bilen står fortfarande på verkstad... o lär bli kvar där    Men hundarna är lättränade så de brukar komma i form bra trots dålig start! Hur mycket jag hinner träna i slutet på november/början på december brukar vara viktigare än sept/okt så än är jag inte orolig









Av Malin Sundin - 23 september 2012 22:29

Spänd lina :-D

Av Malin Sundin - 22 september 2012 21:16

Igår fyllde BG-kullen 1år, det innebär att det idag var tillåtet med tävlingsdebut i barmarkstil vilket Togo som ägs av Petter Hillborg passade på att göra! Han & Petter tävlade idag i canicross på 2,5km banan i Härnösand där de slutade tvåa på en fin tid, framförallt med tanke på att Petter precis innan tävlat i kickbike så det var ingen vila emellan alls!


Med tanke på hur stark och snabb Leo är så kan jag tänka mig att Togo är lika stark han... Vilket också rapporterna säger!   



Av Malin Sundin - 21 september 2012 09:16


Ett år har gått sedan min senaste kull föddes! En efterlängtad kull efter min mina Gullegrynet och en hane jag hade spanat på ett tag, Vargteam Birk. Kändes bra att testa en helt ny linje och jag är väldigt nöjd med det jag sett hittills av valparna. Får träffa Yla i helgen, vilket ska bli extra roligt eftersom jag inte har sett henne sedan Vaggeryd!


Jag hade mina aningar om att det skulle bli en intressant färgad kull och det blev det! Återanvänder några bilder från november ifjol... Har inte tagit några nya på Dolly & Sandy ju. Leo blev ju flitigt fotograferad i Idre som Ni såg i bloggen nyligen. Han fick en del blickar på sig... Nä jag har inte skaffat schäfer eller fler blandraser! Huskyn får ha vilken färg som helst! Även svart sadel och bruna ben    Men när Leo föddes var han kolsvart! Med en liten vit bläs, med tiden så har han tonat ut i mer grått och brunt. 


 

Leo & Sandy som båda förgyller min vardag!


 


Dolly & Rayban. Notera Raybans ögon och framförallt blicken... 

 

 

man stjäl inte Raybans älskade äpplen...   




Av Malin Sundin - 19 september 2012 09:46

 

BIR samt BIR-bruks Heidiburgh Ghost Echo

ägare Viggo & Tora Jörgensen, Norge. Uppfödare Lasse & Kerstin Gustavsson

 

BIM samt BIM-bruks Jally (Sally

ägare Malin Sundin. Uppfödare Tore Hunskår, Norge. 


domare: Erna-Britt Nordin (hanar) Boo Lundström (tikar)

foto: Helena Johansson







Av Malin Sundin - 19 september 2012 09:13

Ylajärvis BG Leonhard. Juniorklass. 11,5 månader gammal.

 

"Rejäl med mycket bra proportioner. Maskulint huvud. Små välpälsade öron. Fint nosparti och bett. Stark & bra rygg. Utmärkt bröstkorg. Brett bra lår. Välställda bra ben. Bra tassar. Tät bra päls. Rör sig med bra steg. Utmärkt temperament"

 


 


 



 


  

lik sin far Vargteam Birk... 



Alla foton tagna av Helena Johannson. Några av bilderna är beskärda, annars helt oredigerade


Av Malin Sundin - 17 september 2012 21:26

Kom hem från utställningshelgen söndag eftermiddag, var med på medlemsmötet och föreläsningarna på söndagen. Mycket intressant information och uppskattade framförallt den delen om träning och hur de bästa gör för att vara bäst! Tyvärr så drog det ut på tiden. Rejält! Så jag och Helena kunde tyvärr inte vara kvar och höra de sista. Helena måste ju tillbaka till Linköping och jag lär tillbaka till verkligheten och arbeta! Det var även intressant att lyssna på (tik)domaren Boo Lundström och hans historier och berättelser om sitt domarliv och vad han tittar på när han bedömmer. Han berättade att han bara tittar på hunden och inte på "snöret" (visaren / ägaren) Det om något bevisades i lördags    För min Sally som vann visades under dagen av tre olika visare... Olika koppel, olika visare och tom byte mitt visningen... Domaren hade inte märkt det! Han såg Sally.   




Ett STORT tack till Helena för suverän handling och ringside hjälp! Utan dig så hade det inte gått    Vill även rikta ett tack till Elin & Krister för trevligt sällskap samt panikhjälpen vid ringside samt såklart ett stort tack till Niklas som så snabbt kunde hoppa in och visa Sally till vinst i bruksklassen. Rasspecialen är ju verkligen lite av årets höjdpunkt och det är kul att träffa huskyfolket titta på fina hundar och ja, helt enkelt prata skit!    Dock så blev årets utställning inte riktigt som tänkt. Det var helt enkelt för stressigt och dåligt koordinerat mellan ringarna. Men med lite annat upplägg så kan det bara bli bättre! Jag hoppas att det kommer fler huskys kommande år, det är synd att deltagarantalet minskat. Idre fjäll är en väldigt bra anläggning och det känns helt rätt att vara nära fjället med våra polarhundar. 


Känns inte riktigt som om jag landat efter helgen än! Den gick så fort... Sorterade och märkte upp rosetterna så nu sitter dem på väggen tillsammans med de andra från 2012. Sjutton stycken hittills!! Har gått väldigt bra i år... Två utställningar kvar!


I nästa blogg kommer resultaten och kritikerna på de enskilda hundarna. Kanske lyckas få upp lite bilder också! Har några i kameran men det var ju det där med kabel... och tid...   









Av Malin Sundin - 15 september 2012 16:26

Skriver från mobilen ;-) sitter i stugan i Idre. En mycket intensiv dag som till sist resulterade i bästa tik, cert och sedemera bäst i motsatt kön för Sally!! Fina, fina Sally som på två utställningar tagit två cert!! Första i Vaggeryd i våras och nu andra raka på självaste rasspecialen... :-D


Nog för att hon är fin, men att det skulle gå så bra det vågade jag inte hoppas på! Framförallt sedan det blev mycket stress, ingen uppvärmning alls och med tre hundar från kenneln inne samtidigt! Tiger och tass i championklass samtidigt som Sally skulle in i bästa tikklassen...


Krock hade det även blivit tidigare då vi hade fyra inne samtidigt. Bruksklassen gick ju samtidigt i två ringar...!!! Inte så smart... Blixt (good), tiger(excellent) i ring 1 och Sally och Perra(very good) i ring2.


jag visade tiger o Helena visade blixt i konkurrens. Sedan kvalité där blixt åkte ut direkt. Så Helena hämtade sedan Perra och band ut Sally på kätting, jag visade tiger i kvalité där han skötte sig mycket bra och fick excellent!


Men då skulle ju tikarna in också... Sprang och lämnade tiger till Krister. Hämtade Sally +nummerlapp! In i konkurrens. Tre varv skulle vi springa... Tittar bort mot ring1tre hundar kvar att bedöma sedan skulle tigger in dit för konkurrens om placeringarna!!!! Stressigt värre... Ingen uppvärmning alls av Sally. Hann knappt rätta till kopplet... Gick ganska långt fram. Alla hundar fick springa samtidigt! Så det blev väldigt trångt men Sally gick fint. Sprang våra tre varv allihop tillsammans.Kutade direkt ur ringen och bort till Elin och Krister. Ta hunden!! Slet åt mig tiger och direkt in i bedömningen av konkurrensen i brukshane. I tikringen bedömdes de första tikarna, Sally heter i stamtavlan jally så hon ska ju in tidigt...!!


Blev några varv och tiger gick riktigt bra! Han har långa härliga ben och mycket långt steg! Domaren var noggrann och alla fick bra chans och plats att springa! Först placerades snygga echo som står för championat... Grattis Viggo o Tora!! :-D två blev kuling från Nisse uppström. Sedan minns jag inte...! Minns inte ens var jag och tiger stod!!! :-S inget ck iaf :-)


Snabbt iväg och bytte hund igen! Dags för Sallys kvalitetsbedömning... Stress, stress, stress! Fick bara en in-ut spring och inget varv runt eller triangel! Kändes inte alls bra...! Sally står ju mycket bra. Enkel att visa! :-) men på väg tillbaka så var hon lite slarvig i fronten så jag trodde liksom inte att det skulle bli så bra betyg... Fan liksom! Ingen uppvärmning eller koppelträning innan. :-S ser att vi i ring ett ska in igen... Bort och byta hundar!! Helena engagerar Niklas som visare till Sally om det krockar med champion hanarnaa... Vilket det såklart gör! Niklas visar Sally i bruksklasskonkurrensen! Jag ser inte mycket av vad som händer. Men när nästan alla är bortplockade så ser jag att Sally är kvar!! Kul tänker jag!! Kan bli placering B-) Sally står först, varv på varv får de springa. Hon strular lite men trots det tittar domaren bara på de bakom... Han har bestämt sig, eller? Någon av de längre bak sorteras om... Men Sally blir kvar!! Hon vinner!!!! :-D underbart!! När domaren berättar om hundarna och varför han placerat dem så byter jag med Niklas och tar över "visningen". Han måste ju hämta blitzen som ska in direkt efter i öppenklass! Stress som sagt... Sallys kritik är mycket bra!!! Vi vann klassen...! Känns helt fantastiskt men samtidigt är det svårt att hinna glädjas eftersom jag ska in i ring ett igen... Direkt!!


I bästa tik så kan vare sig Helena, Niklas eller jag visa... Jag skriker åt ringsekreteraren i ring2 att de får f-n vänta in championklassen! Jag har ju tass att visa och Helena tiger! Niklas har vunnit öppenklassen med blitzen... Domaren får kolla igeno alla tikar igen ordentligt... Så fort tiger är klar springer Helena och hämtas Sally som ligger i bilen... In i ringen!! Stress!!!!


Jag ska nu in med tass för kvalité och senare konkurrens som han vinner! Men jag vill ju se tikklassen!!!!!! Hur går det...? Tittar över axeln ibland och ser att Helena springer först!! :-D härligt... Det kan gå vägen! Sally springer nu jättebra igen när jag hinner inte bli nervös...


När samtidigt som jag får ck rosetten till tass så applåderar publiken... Det är klart! Vem vann?? Jo Sally!!! :-D en av mina har vunnit rasspecialen liksom!!!! Och jag fick inte se det... Känns sådär faktiskt :-S men Helena är desto lyckligare!!


Stressar vidare... Fler hundar ska in och så final...


Men det får ni i en annan blogg!! För nu ska vi äta!

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards