ylajarvis

Alla inlägg under oktober 2012

Av Malin Sundin - 30 oktober 2012 21:42




   Petter som äger Togo skickade en bild på honom förra veckan, från Helags! Härliga snötäckta vidder   



   


Vilken härlig färg han fått. Ser ut som en räv... Lite unghundsslank men som synes väldigt bra byggd. Jag är väldigt nöjd med BG-kullen! 


   Här kommer även en bild på Yla! Ganska spännande teckningar på BG-kullen... Inte mycket av kritvita Grynet i dem! hihi 




Av Malin Sundin - 21 oktober 2012 21:17






Vet inte om det är första gången en katt är på polarhundsutställning... Men min blåögda lilla missepisse tyckte det var roligt! Att hon ständigt svävade i livsfara verkar hon inte alls förstå... Noll respekt för hundar! Hon brydde sig ingenting om alla hundskall eller allt som hände ikring henne. Spana på ringen var roligt! Jag lånade två necklinor och ett koppel av Krister för att hon inte skulle smita eller gå för nära någon hund! Misse fick även följa med ner till ringside och kika lite närmare på hundarna. Konstigt nog var det inte någon hund som reagerade speciellt mycket (jag gick inte så att jag störde dem i ringen) och misse reagerade inte alls! Hon bara låg i min famn och spann... 



Göstas barnbarn värmer upp de båda CERT-vinnande grönländarna. Misse betraktar... 



 

hmm hmm... 


 

Vad håller de på med därborta... Misse är äkta bond-blandras-katt så blir nog ingen kattutställning för henne...    Missen har blå (!) ögon och grå päls så lite missförstånd kan ju uppstå. hihi




Av Malin Sundin - 21 oktober 2012 20:05

Det eviga regnandet fortsätter... Det blev en lerig tillställning! Vi med husky hade ju turen att få gå in först men ändå så blev både visare och hundar mer eller mindre täckta av blöt lera. Jag hade med tre hundar. Blixten i bruksklass, Oscar i öppenklass och Sally i bruksklass. Domare var norska Eli-Mari Klepp. 


Kom till utställningsplatsen hyffsat i tid men hann inte riktigt värma hundarna som jag tänkt. Det gick inte att parkera nära ringen utan det var bur som gällde och jag hade bara en bur med mig! Så satte Blixt på wire och Oscar i buren. Sally fick ligga kvar i bilen tillsammans med världens sötaste misse... Mer om det senare! Blixt skulle in som nummer 2 i ringen och skötte sig bra. Han står väldigt bra och fint men i rörelse så åker svansen upp! Krull... Inte så vackert. Han har iaf kommit i bättre hull så finishen ser klart bättre ut. Men hur långt skulle det räcka... Lyssnade så gott jag kunde på kritiken och det lät ju hyffsat bra! "god storlek. Bra helhet. Gott huvud. Något trångt bett. Bra skalle och öron. Bra kroppslängd. Bra hals och skuldror. Starka ben. Tillräckligt vinklad bak med bra knäled. Bra musklad. Kunde ha bättre svansföring. Rör sig ostabilt i front. Utmärkt temprament" VG och 4 i konkurrens. 

 

Oscar skulle in direkt efter bruksklassen i öppenklass, nyss fyllda två som han är! Hade värmt och miljötränat honom under väntan på resten av bruksklassbedömningen så fick snabbt byta hund när Blixt skulle in igen och placeras. Jag gillar inte de nya reglerna med att placera fyra hundar! Det blir så rörigt!!! Är mycket bekvämare att få lägga hunden  som inte blivit excellentbedömd i buren och ta hand om nästa som ska in... Dessa tokerier kommer bara att göra att man inte anmäler så många hundar. Nog för att jag alltid satsar på excellent men ändå...    

Oscar gick in sist i öppenklassen så det blev två snabba varv runt i ringen och sedan vänta en stund på vår tur för kvalitetsbedömningen. Oscar skötte sig väldigt fint och gosade med domaren. Hon har ju dömt honom förut, rasspecialen ifjol och då vann han juniorklassen och med CK. Så det skulle bli spännade att se vad han fick för bedömning nu som vuxen! "Bra storlek. 2år. Okej huvud. Bra underkäke. Korrekt bett. Bra hals. Välmusklad all over. Kunde ha bättre vinkel bak o bättre knäled. Bra benstomme. Typiska rörelser för en 2åring. Härligt temprament. Välvisad" Excellent och 3dje placerad i konkurrens


Det var ett par hanhundar som tilldelades CK och i bästa hane blev det till sist tre champions och en ny champion som placerades! Snowstreams Io som nr1. Följt av 3 (!) veteraner Snowstreams Liac som nr2. Fenrisulven Bele som nr3. Trahimus Sudden som nr4 och därmed fick han sitt tredje och sista CERT! grattis Lasse & Kerstin. 



Det var bara två juniortikar före bruksklassen så Sally skulle in ganska snart efter hanhundsvisningen. Jag hade hämtat henne direkt efter att Oscar var klar så hade hunnit värma henne lite men det var inte Sallys dag idag! Hon skötte sig inte alls utanför ringen... Hoppig och klängig på mig och fick inte till någon bra trav heller. Mest hopp o studs. Men hon är ju görsnygg och stå fint kan hon! Det var fem brukstikar anmälda och vi gick som nr3. Sally fortsatte sin inslagna väg för dagen. Full fart!!! Tyvärr var ringen mycket liten och snorhal så det var inte lätt att korrigera hundarna. I kvalitet så fick heller inte hundarna göra ett eget störningsfritt varv utan det var bara stå snyggt och sedan en fram-tillbaka visning. Stå fint kan hon ju, det vet jag och fram-tillbaka kändes som om det gick bra den med. Tjuvlyssnade på kritiken och det lät riktigt bra så jag var ganska säker på att det skulle bli excellent. Men döm om min förvåning när vi får blått band... jaja, ska vara första gången för det med! Kan ju inte vinna CERT varje gång    "2.5 år. Solid vacker tik. Gott huvud med de vackraste blå ögon. Ok öron. Bra hals. Breda fina lår. Bör ännu utvecklas i bröstet. Tillräckligt vinklad bak. Stark knäled. Kunde ha bättre svansföring. Korsar något i front aning trång bak"

 

Jag minns ju från tidigare bedömningar av samma domare att hon väldigt ofta slår ner på singletrack-gående hundar så Sally kanske inte var bästa valet av tik att ha med. För hon vill ju trava fort och då blir det "trångt" fast det inte är det i "verkligheten". Jag sprang sakta... men då drar hon ju hårdare! Så det gäller att hitta balansen. 


Ingen brukstik får CK men i veteranklass är det en bruksmeriterad tik som får CK så certet går återigen till Lasse & Kerstin! Denna gång till Heidiburgh Ömza (tror jag hon hette...) Bästa tik och senare BIM blir Snowstreams Magnolia Lilliflora från juniorklassen. Grattis till dubbeln Ylwa! De andra placeringarna har jag inte helt koll på... Passade på att snabbfika inför grönlandshundsvisningen! Hann med att visa en hund i veteranklass och även hjälpa Ylwa i uppfödargrupp, visa Cembra i BIR-BIM veteran, samt få visa Maggan i BIR-BIM. Så det blev många varv! Men det är bara kul att få springa extravarv, ffa när det är sådant pissväder så det bara är bra att hålla sig varm med motion.


Jag fick även äran att hjälpa Gösta Karlberg med att visa två av hans fina grönländare. Jag fick visa de yngre förmågorna och båda "spöade" de äldre championerna. Så två CERT blev det. Vann gjorde hanen (namn får jag återkomma med. Kallasgården K....) som nog är en av de snyggaste grönländare jag sett... Otroligt fin och trevlig hane! Lättvisad och väldigt bra steg! Han slutade senare som BIS-3 Domaren var lyrisk över att få se fyra så fina grönlandshundar   och dessutom med så bra lynne. 


Tog en del bilder på BIS-finalerna med min lilla kompaktkamera som inte är helt stadig... Hann heller inte ställa in skärpan så det blir lite sudd men det får Ni stå ut med!!



VÄLDIGT kul att alla raser var representerade i alla klasser! Här är BIS-finalen. 


   



BIS veteran


 



BIS finalen


 







Bollnäs är årets sista utställning och nu är det bara drag som gäller!! om bara detta förbannade regn kunde ge sig... 










 

 

Av Malin Sundin - 20 oktober 2012 23:09







Blir ju inte så bra bilder med mobilkamera och långt in på kvällen! Tolga och hennes avkommor stod så fint tillsammans att jag tänkte försöka ta en bild på dem ihop.    Var väl inte så enkelt... Det blev en 22km runda med snö under tassarna hela tiden! I led Tolga, sonen Helmer och så Tia. Jepp, tre ledarhundar! Blir så när man glömmer draglinan hemma och får knåpa ihop en ny lina av vad som finns i bilen! Bakom dom gick Tolgas andra avkommor Oscar & Etha. 



       


Snö på Koppången och höst nere på gården! Häromdagen rasade ett träd i hundgården, helt utan förvarning. Det var ett dött träd så som tur var så var det inte så tungt så det blev inte så stora skador på hundgården. Hundarna verkar inte bry sig nämnvärt heller. Något mer att pissa på... 


 

Av Malin Sundin - 16 oktober 2012 09:16

I söndags fick hundarna säsongens premiär på snö! 14oktober är tidigt    Kräksnöade så det blev en blöta och kalla träningsrundor. Hemma regnade det såklart men på höjderna kommer det som snö. Magiska gränsen är 550meter och där råkar ju Koppången ligga! Praktiskt va...    Det var snö på 500 meter också men där var det blötare snö och gruset syntes i tasspåren. Alla hundar var med så det blev två spann. Går inte att förklara lyckan hos hundarna vid åsynen av SNÖ!!! 


Ettåringarna går mycket bra. Framförallt är det Sandys fina steg och framåtanda som imponerar, samt Leos enorma styrka... Han är urstark! Ingen av dem vill sluta jobba när träningspasset är klart. Leo var med på en 16km runda i lördags och var inte alls glad över att få hoppa in i bilen igen... Han ville springa mera! 


MIn stora hundbil väntar på ny motor så det är ju tur att pappa har en likadan bil så att mina burar passar! Förhoppningsvis får jag tillbaka min bil om någon vecka... dyrt blir det men har lagt ner så mycket pengar på allt annat på den att ny motor nästan får räknas som billigaste lösningen... Har bytt bromsar och en massa annat i och under bilen . De bytta delarna har inte ens gått 1000 mil så den är ju som ny sånär som på att det inte finns någon motor! Tror inte det blir någon ny transporter för mig... Även om det är bästa hundbilen. För söker man på googel så kommer "motor" upp som förstaval. Inte så bra känsla på det! Annars är de ju kända för att växelllådorna går (på automater) men det är förbannat bra bilar i övrigt och de är också ensamma i sitt segment. Finns liksom inga konkurrenter! 



Har funderingar om att eventuellt sälja min Berlingo nästa år. Den vita jag brukar ha till hundutställningar. Så är Ni intresserade så hör av er. Det är en Grand Volume så det är massor med förvaringsplats i den, även i kupén. Jag har kört den 8200 mil och den har gått 9600 så den är välskött och i bra skick maskinellt. 






Av Malin Sundin - 11 oktober 2012 20:41

Idag fyller DT-kullen två år! Oscar, Helmer, Roald, Etha, Bisquit, Sverre och Olav/Nanoq

Fem hanar och två tikar blev det. Sydpolen tema med anledning av att det 2011 var 100 år sedan sydpolen nåddes för första gången. Fem norrmän blev först och jag tänkte att jag kanske aldrig mer får chansen att ha det här namntemat då det inte är så vanligt att få fem hanar! 


 


Jag behöll fyra av valparna och alla har svarat upp mot förväntningarna. Oscar är den snyggaste av dem och han är den enda jag visat på utställning som vuxen. På rasspecialen 2011 där han vann juniorklass och tilldelades CK! Roald blev BIR-valp på norska rasspecialen men har är så liten att det inte blivit av att visa honom som vuxen. Helmer är också liten till växten men var den som var mest lovande i selen deras första säsong. Mycket driv och framåtandra. Gick redan månaden efter inkörning som ledarhund och ofta som singelledarhund! Ska bli kul att se hur han svarar upp mot förväntningarna nu som vuxen. Etha är en lugn och snäll tjej som har startat årets säsong betydligt bättre än vad jag trodde hon skulle. Med bättre kropp och framförallt hull så får hon en bättre chans. 


Sverre är den som är störst i kullen. Det var han även som valp! Han är körd ganska mycket som ledarhund så det ska bli kul att se hur det går för han & Kenneth o resten av gänget i framtiden.


Nanoq är också ganska stor. Eller rättare sagt hög!    Blir 4spanns tävlande för honom i vinter så där kan ju långa ben behövas


Bisquit är enligt rapporten en mycket bra draghund! Massor med dravilja o power! Hon ingick i 4spannet som tog brons på SM i helgen. 

 



Så alla sju är aktiva och duktiga draghundar! Första tävlingssäsongen blir ju i år så det ska bli riktigt kul att se hur det går för dem! Jag har ju bara Femundlöpet planerat och för den sträckan kanske de är i yngsta laget men åtminstonde grabbarna kommer tränas extra för att vara reserver. 














Av Malin Sundin - 4 oktober 2012 20:51

Första träningen i dagsljus! I princip all träning fram till december sker i beckmörker... Detta är för att det då är svalare, mörkt så man ser billysen i tid och att våra reflexer syns bättre om det kommer någon. Men idag var Kenneth på besök så då passade jag på att få lite träningshjälp i dagsljus! Vågar dock inte köra så stora spann eftersom vi kör på asfalt, över järnvägen fyra gånger och dessutom förbi ko, får och hästhagar -för att inte tala om alla bostadshus! Normalt sett så tränar vi ju på skogen, långt borta från "vanligt folk    Då kan spannen vara betydligt längre och sträckan betydlig längre... 


Men korta spann ger ju fler ledarhundar som får träning i led! Dagens ledarhundar var Tia/Tolga. Kuling/Duro samt Edwin/Perra. Juniorspannet, A-spannet och så "resten". 


Småglinen är lovande. Framförallt så är det Sandy som utmärker sig! Vilket driv!! Otroligt duktig på att trassla ur sig tillskillnad från syster Dolly som är den som trasslar in syrran... Leo jobbar lite för hårt... Både Dolly & Sandy höglöper och är störtkära i Oscar och Helmer men jag satte grabbarna längst bak i spannet så det blev extra fart på killarna    


Nedan ett gäng med bilder från dagen! TACK Kenneth för handlerhjälpen    


 

Dolly och Sandy i blåa selar i mitten av spannet 



 

första järnvägspassagen!


 


Här kör bilarna väldigt fort... Som tur är så är det raksträcka så det är god sikt! Lösset längst bak har en intressant springstil... 


 

Man ska lära sig åka släde (vagn) också... Leo drog för hårt så han fick åka Ranger sista kilometern för att inte ta ut sig för mycket! Det var på gränsen med värmen idag. En av höstens finaste dagar lyckade vi pricka   


 

Här bor vi! Kvigorna tyckte det var mycket spännande att titta vad vi höll på med... 


 

Sista gänget med en medelålder på närmare tio år... 12 år gamla Ludde längst bak! Han är väldigt pigg för sin ålder och hänger med utan större problem. 


 


det ymmniga regnandet har ju iallafall en fördel... bra vattenställen!



 


Starta från hundgården kan jag inte riktigt men köra hela vägen in går ju!!




Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Skapa flashcards