ylajarvis

Alla inlägg under februari 2013

Av Malin Sundin - 25 februari 2013 13:12

 


Prisutdelningen! foto: Petter Hillborg

Helmer var måttligt imponerad... uppskattade inte högtalarna! 




Jag bad Petter ställa upp Togo (Ylajärvis BG Togo) så jag kunde ta en ståbild...

jo... det gick ju bra......... ehm....... 


 

Av Malin Sundin - 25 februari 2013 11:04


Söndagens spann

DT Helmer  I-Tiger

N TD Kraka   N-Tiger

DT Oscar   DT Roald




Bild tagen precis efter start av Petter Hillborg     TACK!! Även ett tack till Krister & Christoffer som hjälpte till vid starten båda dagarna och till Malin G som hjäpte till på söndagen! 


 


Det gick fortare än vad jag trodde det skulle gå... Sportlov och såklart lika mycket turistjobb som vanligt. Hade en rikigt hård dag på fredagen då vi körde med två spann och det inte var möjligt till vila för vare sig tävlingshundar eller basishundar! Varmt och tunga spår var det med men hundarna verkar vara friska nu efter flera veckors sjukdommar och skadebekymmer i främst B-spannet. Många frågar mig om det verkligen ÄR samma hundar jag tävlar med som jag kör turister med... Jepp! Det är det! Har liksom inga andra...    Det är ju de bästa hundarna som är bäst på båda delarna och det är såklart bra träning för dem att jobba. Intervallträning med olika tyngd varje varv! De flesta i mitt tävlingsspann är också de som vi kör med i led på jobbet. 



Lördagen började vid halv sex på morgonen. Packade utrusning och hämtade hundar. Frasse & jag samåkte. Parkeringen i Ryssjön är ju mycket trång så det är uppskattat att vara en bil färre! Min bil behövs i turistjobbet så vi hade Frasses bil första dagen. Åkte ju emellan eftersom det bara tar 1,5-2 timmar... Vi har likadana bilar men tio år emellan vilket ju märks marginellt när det handlar om VW transporter! 


Jag hade nästan samma spann som i Lekvattnet men valde att byta ut Sally mot Oscar. Sally har varit lite öm i en handled om det gått för snabbt och jag behöver henne på Polardistans. Oscar tävlade på Vildmarksracet och har varit i bra form sista veckorna. Så han kunde gott få en chans att kliva upp till A-spannet för en helg! 


Första dagen valde jag att starta med N-Tiger & Helmer i led. De börjar bli bra inkörda med varandra och är ett säkert kort för mycket fart! För dagen fick Helmer stå för all styrning då N-Tiger "glömt" vissa kommandon, men lille Helmer är duktig han! Bakom fick Kraka & I-Tiger gå. De var ett riktigt bra par på söndagen i Lekvattnet så jag visste de skulle sköta sig. Bak tog jag bröderna Roald & Oscar som före i onsdags aldrig gått tillsammans! De fick gå ett turistvarv ihop då, sent på eftermiddagen & ganska trötta samt så blev det ett sista test på fredag förmiddag pigga & utvilade om de fortfarande sprang och jobbade lika bra ihop. Vilket de gjorde! Fina killar jag har! Så spannet bestod av fem hannar och så Kraka som är tik men större än fyra av killarna trots att hon inte är över standard. Grabbarna jag har nu är ju inte speciellt stora om man säger så!! 


Föret var TUNGT!! Nysnö och varmgrader. Hundarna startade i trav och så skulle det förbli... Ibland en rejäl fartökning och galopp ett tag men mestadels trav! En del toastopp men inte ett endaste ankarstopp.    Jag tittade bakåt mest hela tiden och funderade på när jag skulle bli ikappåkt för hundarna mina hade långa stunder inte speciellt bråttom! Oscar gick lite ojämnt och sladda lite när det gick för fort. Roald är raka motsatsen, ju snabbare desto bättre! Lätt och fint byggd som han är. Mittenparet jobbade på fint hela tiden och ledarhundarna också om än att det var lite zig-zag springning över spåret ibland! Jag startade först av alla och det var inga hunddofter att följa och inga avspärrningar där banan delade sig men Helmer skötte uppgiften bra och tog kommandona finfint! Är rätt så skönt att starta först och få ett rent lopp. Första varvet gick på 1.01 och andra på 1.06 så det var två jämna varv även om andra varvet kändes betydigt snabbare!! Första varvet hade jag helt fel valla på och det gled... ja inte mycket! Andra varvet var ju snön mer uppkörd och "äldre" vilket underlättade på glidet. Hundarna tyckte såklart att det var väldigt varmt också +grader som det var och de var rejält anfådda när vi kommit i mål och det var dags för vattning och "nerkylning". De ville inte äta/dricka direkt men efter ett par minuter på stakepouten så var det inga problem. 


Sista biten in mot mål går på gemensam bana och då såg jag två fyrspann bakom mig. Första var Ylva och hon körde om strax innan varvningen som jag inte skulle in på igen så det var ju fin draghjälp att gå mot mål med! Varvningen var bra utformad och 800meter före mål.

   

Andra spannet var Jenki men han kom aldrig ikapp    



De andra i klassen kom in efter ca tjugo minuter ganska tätt så bakom mig var det tajtare tider men mina grabbar hade gjort det igen! Tagit en förkrossande ledning! Jag som inte ens skulle tävla i medeldistans i år... Tur det gick att lösa med ledigheter och att hundarna hemma får jobba lite hårdare i turistjobbet. Nästa tävling blir Polardistans 300 km och med samma gäng som nu exklusive Oscar som inte har lika många ben i milen som bröderna. 


 

Tiger & Tiger njuter i söndagssolen!

(mörka tiken är Frasses)



Söndagens lopp blev ganska likt lördagens. Ojämn fart men med högre lägstafart och en del riktiga tokryck där de var upp på trettio knyck! Valde att testa I-Tiger i led iställt för N-Tiger. Bestämte det vid halv sex på morgonen när hundarna skulle packas in i bilen! N-Tiger ville först inte komma ur kojan och det stör ju lite och får en att fundera.. Så tänkte till och kom på  att jag lika gärna kunde testa I-Tiger i led! Han gick ju mycket i led förra hösten men har inte alls gått i led den här säsongen. Han & Helmer har aldrig bildat par förut men det är ju två lugna trygga grabbar så det var jag inte orolig för! I-Tiger tyckte det var riktigt kul att gå i led och första femton km fick sju minuter snabbare än lördagen! Spåret var mycket bättre idag, ihopfruset under natten och det var någon minusgrad i luften. En rikigt fin dag! Hade en del toastopp, första redan efter fyrahundra meter då båda ledahundarna passade på att skita samtidigt på varsin sida av spåret... långt ut så bara att köra emellan! Har ju aldrig necklina på mina ledarhundar och det var ett par gånger då I-Tiger kom på att det nog kanske gick att ta sig friheter. Men han är å andra sidan hyffsat snabb på att pissa i uppförsbackar... Blev ett ankarstopp då I-Tiger snurrade in sig i sin egen lina efter ett sådant stopp. 


Strålande sol och riktigt kul att köra. Körde om ett 4spann A och vi földjes åt tills delingen där jag skulle ut på extraslingan för att få mera kilometrar!       


Hundarna kände igen sig och när banan åter vände hemåt så ökade de farten! Rejält!   När jag kom in på gemensamma banan igen så kom jag ut strax innan ett 4spann C och ropade direkt och frågade om han ville köra om men det gick såpass fort så det gynnade båda att jag fortsatte. Grabbarna sprang i 22km/h såg jag på GPSens fartmätare och jag ropade att jag skulle försöka ligga över 20km/h och att hundarna kände igen sig och nog skulle öka mera efter varvningen då de visste att det är raka spåret mot mål! Jag fick rätt. De sprang på riktigt fint i full galopp och jag fick jobba som en tok för jag ville ju inte vara ivägen... Det är tätt i 4spannsklassen och varje sekund är viktig! Så sista kilometern var den jobbigaste på hela banan... För jag hade inte hjälpt till så mycket innan! Behövdes ju inte    

 

 

Alexander som åkte efter mig in i mål dag 2! 

Här syns det också vilka fina spår det var på söndagen, vilket märktes på hundarna för de jobbade verkligen bra idag allihopa    

 

 



Första varvet idag gick på 55minuter och andra på timmen! Så ganska jämna varv idag med och det var också så det kändes när jag körde. Så under 2timmar ännu en gång! Är ett riktigt vasst gäng mina unghundar... Blir till att sätta en äldre hund i led på polardistans så de inte snittar dessa farter även där...!! 


Vinsten innebar även att alla hundarna i spannet fick 1pris på dragprov 20+ och därmed så kan Tiger & Tiger titulera sig SE(polar)Ch och Helmer, Roald och Kraka tog sitt andra 1pris & Oscar fick sitt första! DT-brödernas bror Nanoq som tävlade i 4spann klarade även han meriteringen och fick sitt andra 2pris. Grattis Nicklas    



Stort tack till Frasse för trevligt sällskap och till Christoffer för handler-hjälp. Första gången jag inte behövt skruva ihop släden själv... 


 


Christoffer med sin valp som är son till Ylajärvis NM Vega


   
















Av Malin Sundin - 24 februari 2013 19:47

Jag som inte skulle tävla i medeldistans i år...    


Skriver mera om själva tävlingen och upplägget när ha är tillbaka från matning av hundar och mig själv! 


Men klart är att mina duktiga Tigrar (som jag fortfarande inte lyckats ta mig för att döpa om...) båda klarat dragmeriteringen för tredje gången! Tre raka 1pris    I-Tiger (IGAIS tassar Amurtigern Taitaz) och N-Tiger (Nordvikens Tigeröga) kan nu titulera sig SE(polar)Ch

Först vinsten på Polardistans ifjol, sedan vinsten på Lekvattnet i januari och så nu vinst på Ryssjön Open!! I-Tiger har CK på utställning och N-Tiger har ju 3*CERT och utställningschampionat redan! 

 

På lördagen hade jag N-Tiger och Helmer i led och på söndagen I-Tiger och Helmer (Ylajärvis DT Helmer) i led! De två har aldrig gått tillsammans förut men båda är ju lugna trygga grabbar så det var ju bara att prova    I-Tiger har inte gått i led på hela säsongen tror jag... men han gick en del i led med Duro ifjol och han har ju ett grymt driv i steget så att han kan gå därframme -det vet jag! 

 

I spannet ingick även Kråkan (Nattfrostens TD Kraka) & Roald (Ylajärvis DT Roald) som tog sina andra raka 1pris samt Oscar (Ylajärvis DT Oscar) som debuterade och såklart även han fick ett 1pris med sig hem! 

 

 

Av Malin Sundin - 18 februari 2013 20:58

Satt och kollade resultat häromdagen. Är ju några år sedan jag senast gjorde en sammanställning över kennelns resultat på dragprov och utställning och anade att det nog blivit en del priser och poäng! Det var det...


AA Tia, SM Duro & SM Grynet har blivit polarchampions

NM Umiak, EB Perdita, Iza & IB Ophir har meriterats ett flertal gånger och som bäst 1pris på dragprov. 

IB Rohn har tre st 1pris på dragprov men är inte utställd i Sverige så hans poäng får tyvärr inte räknas. 

SM Fram klarde 1pris på SM förra veckan (GRATTIS!!)

DT Roald, DT Helmer klarade 1pris i Lekvattnet 

NM Vega, NM Semlan, DT Nanoq har alla fått 2pris på dragprov.



Så det blir en hel del poäng om man räknar ihop det! För att en kennel ska tilldelas BUP (bruksuppfödarpris) skall det var max tio hundar och minst 35poäng. Championat ger 5poäng, 1pris ger 4poäng och ett 2pris ger 2poäng.


Nu är jag ju smart nog att skicka in på de äldsta hundarna och vänta in de yngre som fortfarande har chans att bli champions och kanske få ett BUP igen om ett par tre år! Första BUP tilldelades kenneln 2009, då med mitt mycket framgångsrika vita gäng listade på diplomet. Med modern till flera av de som räknas in nu, som en självklar "nr1" i mitt spann; Mettemarit som somnade in i somras elva år gammal. Saknad men lever igen i alla hennes barn och barnbarn. Hon  har/hade 19 avkommor, hitills 25 barnbarn och i januari fick hon sina första 4 barnbarnsbarn! 


Tia, Duro & Grynet 15 poäng

Umiak, Perra, Ophir, Iza 16 poäng

Vega & Semlan 4poäng


Totalt 35 poäng och BUP   






Av Malin Sundin - 12 februari 2013 22:11




Han är inte stor och finns en del att önska exteriört men han är en riktigt bra ledarhund   Duktige Blixten som jag även i år planerar att starta med i singelled på Polardistans. Tre veckor kvar tills start! 300 kilometer i Särnas skogs och fjällterräng. Blixten är en mycket trevlig hund. Snäll mot allt och alla men i spannet så vill han allra helst gå själv och då självklart längst fram! Han går som allra bäst när han får gå i singelled...! 


Blixten har fullföljt alla tävlingar han startat på och har gått som ledarhund på både Femundlöpet, Amundsen och Polardistans samt något MD-lopp. Har blivit något sprintrace också men då i wheel!


  '''' 


   

Av Malin Sundin - 12 februari 2013 21:52

Eller så som det brukar se ut! Pälsbollar i snön... Att jobba yrkesmässigt med hundarna ger en del fördelar, de vänjer sig vid det mesta och det är bra träning att lära sig att äta & vila under arbete trots att det kan vara mycket "stök" omkring dem



 

Oscar, Etha, Tia, Helmer, Dolly & Sandy


 

Oscar, Etha & Tia


 

Systrarna BG Dolly & BG Sandy (Leos kullsystrar)


 

BG Sandy är trött.........   


 

BG Dolly


 

DT Etha 


 

DT Oscar



 

DT Helmer



Av Malin Sundin - 12 februari 2013 21:50








Ibland så kan man ju ha tur och hamna på en plats där det finns något spännande under snön... Sally demonstrerar!!




Det här blev också sista bilden på Bamse...

Fina Grynet i bakgrunden!  


 

N-Tiger är en kille som tar det mesta med ro och att hans partner hittat något spännande under stubben bekommer honom inte alls.. 


 

Eller var det trots allt något spännande där...??? Bamse & Grynet tittar intresserad & N-Tiger har ett halvt öga på Sally... 



 

Här har Grynet sett mig och då blir det mycket mera intressant!



Av Malin Sundin - 12 februari 2013 20:30





Hundarna har ju lite olika åsikter över hur man vilar och beter sig på jobbet... Blixten & Leo visar prov på två olika varianter    Leo har en lite mer ungdomlig variant och Blixten den mer erfarna! 


 



 


Är det någonting därborta...? Blixten är fullt upptagen med sin stubbe...


  

 Trädet kanske...? 


Eller något spännande längre bort, dit han inte når...?


 


kanske kanske om jag sträcker mig så lååååååååååångt det går...? 


 


and life goes on... Blixten (& Tolga i bakgrunden) bryr sig inte så mycket om Leos frustration! 


 

  



Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards