ylajarvis

Alla inlägg under april 2013

Av Malin Sundin - 30 april 2013 11:13

Årets första utställning blev traditionsenligt småländska Vaggeryd och SPHK södras utställning. I år skulle min kusin Helena följa med och hjälpa mig visa så det blev hela sju hundar anmälda! Årets förberedelser blev betydligt lugnare än ifjol. Några av Er minns ju vad som hände dagarna innan och hur extremt trött och sliten jag var efter att ha haft totalhaveri i utgödslingen hemma på gården. Inte riktigt läge att åka bort då. I år var det fodervagnens tur att haverera... Men det går ju att fodra för hand och firman som gjort vagnen håller till i Moheda, bara 4mil från Vaggeryd så även i år blev det "två flugor i en smäll". Huma var snälla nog att leverera motorn till utställningen så mitt under tikbedömningen ringer telefonen och han vill ha vägbeskrivning. Som tur är så ser jag Annika och slänger åt henne telefonen så får hon med sin lokalkännedom fixa hit min motor! Tack Annika 

 

Bedömningen gick sådär... Hundarna skötte sig utmärkt tyckte jag. Lugna och snälla på stakeouten och travade fint i ringen och framförallt stod still väldigt bra! Men bedömningen blev sisådär. Tiger fick VG för att han var maxad i storlek medan Helmer & Roald fick VG de med, men för att de var för små... Dessa tre killar har gått i mitt tävlingsspann i vinter och det är de som gett mig de framgångar jag haft! Trots storlekskillnaden    Grynet fick Excellent men inget mer. Sally var för på gränsen till för maskulin (muskelpaket) och fick VG. Hon går som alltid i singel-track och det slogs det ned på, hårt. Duro fick excellent och CK men oplacerad i bästa hane. 



Duro var med på utställningen för att alla hans danska avkommor var på plats. De ställdes i juniorklassen med varierat resultat. Målet för dagen var ju avelsklassen med honom! Han har tre kullar och två av dem var på plats. Valde ut tre av Ulvedalen-avkommorna. Lyra, Sirius och Lupus. Samt min egen Helmer som visades av Helena. 


det var en avelsgrupp till på plats och efter att domaren känt igenom hundarna och vi fått springa två varv så gav hon min grupp 1platsen! Riktigt kul!! BIR-avelsgrupp har jag nog bara en sedan innan (?) Tack till Kim, Susan, Bo & Helena för hjälpen!! +såklart Sirius ägare som jag inte minns namnet på just nu... (Tack Susan & Mari för bilderna)


 


Lupus, nedan i mitten gillade jag väldigt mycket! Men det var en annan som fångade mitt öga... se mer längre ner..


 



en bild från fel håll :-) Helmer & Duro ska egentligen byta plats men det bidde inte så & det gick ju bra ändå   

 




Roligast på hela dagen blev parklassen! Jag har aldrig provat parklass förut men någongång ska vara den första! Var upp till Ulvedalens stake-out och valde ut en tik som liknade Duro. Lyra! Duros dotter


Lyra under juniorbedömningen där hon tilldelades Excellent


 



och så under parklassen...! Väldigt samspelta & syncroniserade!! Jag visade båda i brett halsband... Duro behöver man inte hålla i, han kan det här med utställning och Lyra var inte van vid kedja så snyggast med likadana halsband & koppel, eller hur...   


 


Parklassen. Stå still fint, det kan vi! Vann gjorde två ursöta Malamutevalpar som åkt ända från Tyskland. Fyra i klassen kom Annika med min I-Tiger och hans syster Lissel


 



Fler bilder på Duros avkommor: 

Lyra & Vega

 


Ulvedalens Lupus

(och nej Susan har inte barnvagn med sig i ringen... en rolig slump att det ser ut så på bilden!!) 

 


och så en familjebild. Första & sista (?) gången alla är samlade. 
SEUCh NUCh IGAIS tassar Canis Major Sirius 

SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis SM Endurance "Duro"

Ylajärvis DT Helmer (Roald låg kvar i bilen...)

Ulvedalen Orion

Ulvedalen Lyra

Ulvedalen Lupus

Ulvedalen Sirius

 

 



TACK alla för en trevlig helg & ett bra arrangang! Ett extra STORT tack till Marlene & David för hjälpen med diesel när jag fick slut på bränsle i Motala... oooops...  tur i oturen att jag fick stopp bara kilometer från där de bor!      Ett till grattis till Marlene som bla fick excellent & CK på sin tik Nävertassens Pila Yla som är dotter till min SE(polar)CH Ylajärvis Haakon

 

 

 

 

 



Av Malin Sundin - 30 april 2013 10:38

sötnosar...


Tikarna har äntligen fått ett kännetecken som skiljer dem åt! De är nämligen spegelvända... Ena har höger öga blått och andra har vänster öga blått. Länge var ögonen bi-coulored men nu blir det nog brun / blå av dem! 


 

(mobiltelefon-kamera så ingen höjdarkvalité tyvärr!) 


Tia med sina döttrar Autumn & Summer... En av dessa två sötnosar letar nytt dragaktivt hem. 


 



 



Värstingvalpen här till vänster stannar här på kenneln... Spring har verkligen mycket spring i benen men framförallt mycket BUS... Först ut ur kojan, ljudliga yl när man kommer och så kollar han stängslet efter öppningar och försöker föja med ut genom dörren när man går! De andra tre är lite mer beskedliga    


 



Av Malin Sundin - 25 april 2013 08:51

Artikel från Polarhunden... 


http://sphk.se/sphk/pdf/PDF%20Polarhunden/1994%202.pdf sida 57 för del 1 av berättelsen. Tack Mats Gelotte för att alla tidningar finns inscannade!!   



 


 



 




 



 

Av Malin Sundin - 24 april 2013 22:51



Tiken som startade allt... En fantastiskt duktig tik och en av dem som satt standarden för hur bra en husky ska vara... Född 1992 och dog 2008 bara dagar innan sin 16års dag. Samma år förlorade kennelns sina tre äldsta medlemmar. Storm & Drillo gick ju bort samma år och Tittis dotter Stina året innan. 


Disa & Titti i led. 1994 och jag var inte så gammal... hihi. Bakom går Trixie & Puzzel



Titti 14 år och fortfarande en del hyss för sig... 

   


Tror hon är 13 på den här bilden. Välbevarad! 

 


Tror detta är från en tidningsintevju inför EM i Schweiz 1998,  Sara & Rasmus tog EM-silver... 

 




Mera från 1994. Träning inför Femundlöpet 500 km Foto: Lasse Klockar

 


Framifrån: 



Titti Disa

Puzzel Trixie

Trassla Vittra (Vittra var Tittis farmor, ren Anadyr)

Otto Lappo

Sampo Trim

Lupis Gorby

 

Lupis, Sampo, Pussel, Trixie och Otto var kullsyskon 

Lappo, Trassla & Gorby var avkommor till Lupis/Disa

Titti & Trim var avkommor till Boris/Tossy (Tossy är ur samma kull som de tre ovan. - efter Lupis/Disa) 

 

9 av dessa fullföljde Femundlöpet 500km. Tossy fullföjde också men hon är inte med på bild! Vittra var inte med pga hennes höga ålder och Titti & Trim utgick under löpet. Nyligen fyllda 2år och på sin första tävling


 



Titti för sina gener vidare... 

Här med Mettemarit 2001


 

Av Malin Sundin - 24 april 2013 22:32




Hunden som satte en så hög standard på hur bra en vorsteh kan vara att jag nog aldrig kommer få en lika bra hund igen... 


Han tog SM-medalj samtliga år och så även samma år som han dog efter kort tids sjukdom. Har redan hunnit gå fem år... 


 



    SM-brons i 4spann sprint. Drillo i led, höger i bild



   Jag med pojkarna... För att kunna träna såhär måste man ha "kadaverlydnad" på dem för det går i upp till 40knyck och det är inte riktigt vad en snowracer är byggd för... Jag har tränat dessa två gossar med det mesta. Miniskidor, spark, snowracer, skidor, släde osv... 

 

 

Drillo & Tequila efter en blöt & regning jaktdag utan jaktlycka (kanske syns på hennes min...) 

 


 






Här gick det bättre! Hyresvärden behövde spårhjälp och Drillo hade till skillnad från Rayban en rejäl killer instinkt och var väldigt bra på spår och älskade att jobba


  





Någon av dessa är Drillos mor! (tror att det är andra från vänster) Tredje från vänster är Rasmus som min syster tävlade med i många, många år! Kullen uppfödd av Egil Ellis & Helen Lundberg 


 

Av Malin Sundin - 24 april 2013 21:39





Ni som känt mig i mer än tio år vet ju att jag haft greysters och diverse olika jakthundar att köra drag med. För ett par dagar sedan så startade jag min urgamla dator som varit "bortom all räddning" enligt en inkompetent datafirma. Datorn startade så fint så och jag skrev in alla uppstartsgrejjor som behövs & visst -den fungerade!! 


Tog en USB-sticka och började arbetet med att föra över alla bilder och filer från gamla datorn. Den innehåller nästan tio år av mitt liv så den är FULL av bilder & filer. Det är faktiskt lite imponerande hur mycket som får plats på en USB-sticka idag med tanke på hur mycket filer jag fick in på stickan och hur mycket minne de tog av datorn...! Så nu har jag 8000 filer på USB och införda på nya datorn. Har börjat gå igenom bilder och OJ vad mycket minnen som väcks!! Hundar, kor, resor, jobb, skola... Allt möjligt! Är ett par tusen filer kvar att rädda men här kommer ett smakprov om vad jag fann!! 



Rayban var en oerhört söt valp!! Här sitter han på ett björnskinn... 


   


Rayban är oerhört bra byggt och jag har fortfarade inte träffat en vorsteh med bättre rörelsemönster än han hade i sin glans dagar! Så lätt så effektivt! Tyvärr är inte Rayban det mest maskulina man kan tänka sig och hade för ljusa ögon och smal skalle för att passa på utställningar men ett CERT fick han i sin ungdom. 


 



Rayban var och ÄR en mycket speciell (jakt)hund! Han har ingen killerinstinkt till vardags men förvandlas helt när det är bössa och jaktkläder på! Han har i princip hela sitt liv aldrig varit bunden eller i hundgård utan har alltid gått lös på gården. Det fria gårdslivet innebär såklart en del möten med gårdens djur och Rayban är snäll mot allt & alla. På äldre dagar har han blivit rädd för katter så nu är han inte med i lagårn längre men lammen har han mycket roligt med! De har ju sina "race" förbi hans favoritplats att vila på och ibland är han med dem och springer runt i "flock"...


Flasklamm var länge en favorit... 


 


syncat...


 

puss puss... 


 


Det hände såklart att Rayban hade koppel på sig... Här med Piri-Piri en Finnspetsvalp. Vi är på MH och hans betyg blev nog rätt så bra... Det beskrev honom mycket väl minns jag! 


 



Många olika jakter var han med på. Duva, sjöfågel, skogsfågel, fjäll osv. En duktig apportör eftersom han inte har någon killer instinkt och inte biter ihjäl eller skadar köttet

 


Fjällripa

 


En ung Rayban med fågelhundsflocken :) 

 


Rayban fyllde tio i februari och är i god form för åldern





Av Malin Sundin - 24 april 2013 21:13



Hundtransportbox säljes. 6 burar. Rymmer 2-3 huskys/box. Invändigt i MYCKET gott skick. I princip oanvänd, inga klomärken eller bitskador. Utvändigt något väderbiten men tak, gånggärn och lås är i bra skick. Isolerad och byggd i trä. 4000kr BVSA.

malin_sundin@hotmail.com eller 070-63 98 536


L 266

B 200

H 77


Burar invändiga mått B 83 D100

Dörrar invändiga mått H44 B30

Dörrar utvändiga mått H 48 B 31



 


 


   (bild från "sämsta" sidan där det är klomärken utvändigt. Andra sidan är mycket finare. Lite färg så är den som ny igen!)


 

Av Malin Sundin - 20 april 2013 20:48


Natten som gick var det äntligen minusgrader igen så det kändes ju självklart att packa i ett gäng hundar i bilen & åka upp till Koppången och testa underlaget! Veckans varma vindar och regn har verkligen tärt hårt på snötäcket men det var skarsnö som bar överallt! En del bäckar var såklart öppna och vi körde fritt över myrarna för att finna så bra snö som möjligt. Nedan en drös med bilder från dagen   



 


Som sagt en del vatten! Hundarna hoppade över men lite blöta blev dem nog... 


   


Värst är det ju alltid för de som går längst bak.. Kokkos & Kraka gick där idag


 




Där solen legat på i sluttningarna har det tärt mest men där det är skoterspår så är snön hårdare och ligger kvar längre så det går ju fint att köra ändå


 



En hel del skidåkare i farten och då gick hundarna extra fort såklart!! Hade GPS med och det blev ungefär 2mils körning 


 




"Vätskepaus" Edwin & Blixt i led

 



Crazy eyes...

 



På väg tillbaka var det lite mindre snö så vi tog hundleden över stora myren N om stugan

   


Tur vi tog hundleden...    Det är fruset och torrt så bara det att snön har smält bort så fullt körbart trots allt...

 

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards