ylajarvis

Alla inlägg under maj 2013

Av Malin Sundin - 23 maj 2013 09:39



Helene kan verkligen ta fantastiskt fina bilder på hundar!!    


Lånar dessa från Helenes album på facebook. Domare Nils-Arne Törnlöv



SE(polar)Ch IGAIS tassar Amurtigern Taitaz

BKL Excellent BKK 4 CK BHKl 4


"Kraftig maskulin hane av utmärkt typ. Bra helhet & proportioner. Något grovt huvud, men med bra uttryck. Tillräcklig resning. Bra rygglinje & svans. Bra ben & tassar. Något tung kropp. Päls OK. Rör sig harmoniskt"

    



Ylajärvis DT Etha

Ökl Excellent ÖKK 2 CK BT oplac

"Feminin tik av utmärkt typ. Bra helhet & proportioner. Mycket vackert huvud & uttryck. Korrekt bett. Bra resning, rygglinje & svans. Bra ben & tassar. Vägvinnande rörelser"

 

(notera gärna hur lika varandra dessa två blivit!)


Ylajärvis SM Greenhart "Grynet"

BKL Excellent BKK 2 CK BT reserv

"Rejäl feminin tik av utmärkt typ. Bra helhet & proportioner. Mycket vackert huvud & uttryck. Korrekt bett. Bra rygglinje & svans. Något kraftig kropp. Välställda ben. Bra tassar. Ganska bra päls. Harmoniska rörelser. Väl uppvisad!"

 



Nordvikens Tolga 

BKL Excellent BKK 1 CK BTkl 3 reserv-CERT

(Kritiken har Sofia)

 

Av Malin Sundin - 22 maj 2013 21:21

Tikbedömningen gick ju över förväntan!! 


Hade tre tikar anmälda. Etha, Grynet & Tolga. Gryn & Tolga skulle visas samtidigt så Sofia Holmgren visade Tolga åt mig. Först skulle Etha in. Hon har aldrig gått i koppel... Hann inte utställningsträna just alls men det gick ju bra ändå! Ettan är en snäll och trevlig tik som är lätt att jobba med. Hon sprang jättefint! Stod bra och kritiken lät riktigt fin... Excellent och vi skulle in i ringen igen. Där blev det ett par varv i konkurrens där Ettan förvånade mig med att bara flyga fram i ringen! Hon sprang som om hon aldrig gjort annat. Flöt fram i ringen och fick ut steget väldigt bra. (Mycket bättre än Grynet) Ettan vinkades fram till andraplatsen och tilldelades CK! Wohoo!! Jag som alltid sett Ettan som den korta tjocka... Men efter badet och ordentlig ryktning av hennes tjocka päls så kom det fram en mycket fin kropp!    Det var nog inte bara jag som nästan blandade ihop Grynet & Ettan... Har inte tänkt på hur lika de blivit. Faktum är att Ettan nog är finare nu...   Ettan har ju mognat lite senare än sina bröder och har helt plötsligt blivit en mycket vacker tik! Trevlig och duktig har hon alltid varit men nu är hon officiellt bedömd också. Excellent med CK kan jag ju inte vara annat än helnöjd med! Ettan har tillsammans med sin älskade bror Oscar flyttat till kennel Indian Tribe huskys. 


Deras mor Tolga skulle också visa sin bästa sida på utställningen! Hon är ju en väldigt trevlig tik. Lättvisad och enkel att ha att göra med. Tolga ska även hon få en ny flock. Sofia Holmgren har köpt henne. Tolga är en duktig ledarhund, framförallt i turistkörningen eftersom hon är så säker och inte bryr sig om någonting omkring henne. Men hon håller tyvärr inte riktigt samma kvalité på långdistans som mina andra tre tikar. Jag har ju minskat ner på hundantalet eftersom det inte blir lika mycket turistkörning nästa år och jag bara ska ha ett spann att träna istället för tre. Mer tid till de bästa helt enkelt. Har sålt några riktigt bra hundar och det känns... Men det är till bra hem och det är ju det som är det viktigaste! Att sälja hundar av championkvalité och tom en dubbelchampion hör ju inte till vanligheterna. Men Duro som var den första att säljas kan inte ha fått det bättre! Han bor nu i Söderhamn med en fjock på åtta och kommer tillbringa mycket tid i fjällen eftersom husse har fjällstuga på vid Flatruet. 

 

 

Åter till utställningen! Tolga & Grynet ställdes i bruksklass. Tolga skötte sig som alltid riktigt bra och tilldelades excellent. Grynet var lite strulig första varvet och jag hann inte fixa hennes päls så hon var inte i så bra form som hon borde men även hon tilldelades Excellent. I konkurrens så vinkades Grynet fram, precis som Ettan så blev det till andraplatsen. Tolga stod kvar på första... Båda tilldelades Excellent. 

Detta innebar att jag skulle ha TRE st i bästa tik! Sofia skulle visa sin fina tik Frosta som vunnit öppenklassen så Tolga fick visas av Angelica, Ettan av Gösta och själv tog jag Grynet. Efter något varv så plockade domaren fram fem tikar som skulle få göra upp om det. Två av dessa var mina   Tolga & Grynet. Även Frosta var med samt de två veteranerna Skrika och Molly. (Frosta är halvssyster till min AA-kull och Molly är faster till N TD Kråkan och Skrika är mormor till N-Tiger... Så det var mycket "släkt" på plats!) 
Fick springa något mera varv tillsammans, mera plats nu med bara fem hundar. Grynet skötte sig fint men nog är hon lite +size i hullet.. Hon lägger på sig oerhört lätt så det är svårt att hålla ner hullet på henne off-season. Tolga har tappat massor med päls och såg lite skabbig ut men hon flöt fram i ringen... Lätt & fint steg! 

 

Grynet tackades följdaktigen av och veteranerna plockades fram så bästa tik med CERT gick till Skrika! Molly som andra bästa tik men hon är champion redan så reserv-certet tilldelades Tolga! Hennes tredje r-cert... Fyra blev Frosta och Grynet oplacerad eller som det hette förr: reserv! 

 

 

En varm och solig dag i vackra Piteå var inte till ända ännu. Huskybedömningen var klar. Tolgas bror Tufsing blev för övrigt BIR! Grattis till Nodvikens kennel till ännu en champion     

 

När malamuter och samojeder bedömdes så var det dags att vinka av min älskade lilla "bäbis" Spring... Han är ju åtta veckor och leveransklar och skulle flytta ända till Laino och kennel Lapicum. Har nog aldrig saknat en valp så...! Min lilla älskling!! Kommer egen blogg om honom senare    Laino ligger väldigt långt norrut och med norrlandsmått så är det inte så långt till Tjautjas där jag har några sålda hundar som alla fanns på plats i Piteå. Riktigt kul att få träffa både dem & ägarna igen. Titti blev väldigt glad över att få träffa I-Tiger igen! (mer än över att träffa mig...) Hon njuter numera aktivt pensionärsliv och att få sova i soffan! Det fick hon inte hos mig    

 

Fotograferade grönlandshundbedömningen och jag har nog aldrig sett så många fina grönisar på en gång!! Göstas hane Qimmanaq blev andra bästa hane och tilldelades CERT och blev därmed champion! Grattis!! I tikklassen var det Göstas tik som visade drog det längsta strået och hon vann klassen och senare även BIR och i BISet så gick hon hela vägen och blev BIS-1 !! Vilken helg för Gösta :-D Det var mååååååååååååånga rosetter i vår bil när vi rullade hemåt... 

 

Kommer en mängd bilder framöver. Har inte hittat kabeln än    













Av Malin Sundin - 22 maj 2013 19:49

Tack Viggo för denna film   


http://www.rossevangen.net/116892734


Första bilden med svepet över parkeringsplatsen så är det vår blå Ford pick up med vit hundlåda mitt i bilden. (lådan använder vi fortfarande) Några av hundarna syns vid sidan av bilen och det bör vara Titti senior som är längst till höger. MetteMarits mor. Herrarna i de vackra Eukanuba-kläderna är bröderna Hedberg. På nästa bild kokas det te och självklart är det en Hedberg i farten +Erik. Köket de använder har vi kvar    


Missa inte heller Joe Redington senior cirka 20 minuter in i filmen. Draghundsportens ålderman och grundare till Iditarod. Lyssna och lär av vad han har att säga... 






Av Malin Sundin - 21 maj 2013 09:12

Årets tredje SPHK utställning och den åkte jag också på... Trots nära 100mils enkel resa! Var ju årsmöte i samband med utställningen och det kan jag ju inte missa. Årsmötet blev en konstig historia då ingen från gamla styrelsen var på plats så det var svårt att argumentera och lyfta fram det jag ville ha sagt när det inte fanns någon mottagare! Det blev en ny styrelse invald och det känns som en bra sammansatt styrelse. Det är dags att se framåt och inte bakåt


Årsmötet började med en tyst minut för Stig Juhlander som förra veckan lämnade jordelivet. Stig var en av grundarna till Grönlandshundsklubben som senare blev SPHK. En annan av de som var med från början var Gösta Karlberg som på årets årsmöte utnämndes till Hedersmedlem. Gösta är en stor förebild inom draghundssporten och Grönlandshund i synnerhet och sällan har väl en nominering känts så självklar. Gösta vann i år bland annat Polardistans 160km, 3 hundar nordisk stil. Imponerande! På frågan om han skulle fortsätta hålla ribban lika högt för de unga medtävlarna svarade Gösta "jag ska hålla den ännu högre!" Ett löfte vi alla tror kommer uppfyllas.. Med erfarenhet och en ödmjuk inställning kommer man långt.


Utställningen då! Jodå den gick finfint    

Hade fem hundar anmälda I-Tiger i bruksklass, N-Tiger i championklass, Tolga & Grynet i bruks och så Etha i öppenklass. Domare var Nils-Arne Törnlöv och det var första gången jag ställde för honom. 


Åkte hemifrån fredag kväll och sov över i Sundsvall där det bjöds på tvårätters middag och trevligt sällskap hos min vän Karl-Åke som också är mjölkbonde. Det är långt till Piteå och jag hade ju med en liten valp som aldrig åkt bil förut så kändes inte ok att ta hela resan i ett svep. Samåkte med Gösta så bilen var full med hundar! Hans två och så mina sju. Bodde på Fårön camping i Piteå och det var ett lugnt och fint ställe så jag kunde ha valpen lös och bra med plats för stakeouten. På morgonen åkte vi tidigt mot Sjulsnäs för att få en bra parkering som vi redan kvällen innan sett ut! Det var ju en SKK-utställning samtidigt och de är ju inte precis kända för att ha bra parkeringsmöjlihgheter för oss med stora bilar & många hundar! Men parkeringen vi fick var riktigt bra. Precis utanför stängslet så nära att gå med hundar & utrustning. Satte kättingen mellan bilen och ett par träd så lite skugga fanns det för hundarna under den mycket varma och soliga dagen! Hundarna fick ligga ute hela dagen och valpen skötte sig fint och höll sig hos dem hela tiden. Han turades om att leka o sova med varje hund. Lite kul var det att han höll sig vid mina hundar och gick inte ifrån "vårt område" trots att det gick förbi både folk och hundar. Hedlunda husky hade sin stakeout precis bredvid min men Spring gick inte dit heller. Han trivdes fint med ffa Etha & Oscar. Men han bestämde att även grönisarna Niaq & Qimmanaq nog hörde till vår flock också så han hann med lite bus med dem med. Vilken härlig valp & vilket härligt kynne! Agge får en riktigt guldklimp kan jag lova    Min favoritvalp... Framförallt efter att ha tillbringat hundra mil i bilen tillsammans med denna tuffing. 



Först ut var valparna där jag hjälpte Ylva att hålla i Ola & Evert när de visades individuellt. Fina & trevliga valpar som ju dessutom är kusiner med mina. Evert blev bästa hanvalp, hur det gick i BIR/BIM/BIS vet jag inte för då var jag och plockade in mina hanar till ringen så att det var klara för visning. Öppenklassen gick före bruks så det skulle bli tajt att byta hund! Tiger & Tiger skulle ju in efter varandra. Brukar vara öppenkass emellan så jag hinner värma championhunden! Hade N-Tiger i buren en stund så att han skulle hinna känna in området och bli trygg. I-Tiger är lite svår att visa eftersom han är så stark och behöver mycket fart för att trava så bra som han kan. Första varvet gick sådär men på andra så var han samlad och fick ut sina långa ben riktigt bra! Kritiken blev bra och han fick excellent. I konkurrensplacering blev han fyra och tilldelades CK! Härligt!!   I bästa hane blev placeringarna lika och han blev fjärde bästa hane! En placering högre än i Ånnaboda... Snart så...    


N-Tiger skötte sig väldigt bra utanför ringen men i ringen så fick han en släng av torgskräck och ville inte visa sig från sin bästa sida. Så kritiken blev mycket bra men för dagen "visar sig inte från sin bästa sida" vilket jag såklart höll med om! N-Tigers förra ägare var på utställningen och det är längesedan de träffade så det var därför jag anmälde honom så att de skulle få träffas igen. 



Tikarna gick det överraskande bra med!   


återkommer med det... för nu lär jag återgå till arbetet!


Bilder kommer också bara jag letat rätt på kabeln till kameran!















Av Malin Sundin - 16 maj 2013 23:41

Tre dagar kvar av röstningen till årets sommarvärdar i P1...     (sorry för smileysen men den såg så kul ut... Finns hur mkt roliga smileys som helst att använda här i bloggen...) 



Läs mera här:

http://www.atl.nu/arbetsliv/hon-vill-prata-lantbruk-i-sommar


och rösta här! (Bedrövlig ljudkvalité men der skyller jag på min mobil...)

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5526303



Pressbilderna som min gode vän Per Ax tog med mycket kort varsel när det blev klart att jag var uttagen i tävlingen... Kvällsljus


 

Lagomt ren & fin på jobbet... (och ja, det är BREDA däck på min traktor...) och nej.... jag har inte tvättat traktorn på en hel evighet.. 



 

testar poser... Det är inte tillåtet att sitta I ett traktordäck men vad gör man inte för att få en bra bild   



 

Bilden ovan gillar jag väldigt mycket men jag valde bilden nedan för att det trots allt är ett leende på den bilden!! Blev också väldigt bra med händerna med tanke på mitt tävlingsbidrags innehåll... 





Försökte oss på att ta ett par bilder med Långhåret också... Det var dock på tok för svårt med solen här! Långhåret hade dock rolig och ställde glatt upp på bilderna

   



Av Malin Sundin - 14 maj 2013 22:32

 Min SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis Vargtass har blvit far! 6 valpar blev det på kennels Svartedalen. Tyvärr med lite sned könsfördelning, 5 tikar och en hane. Jag hade tänkt mig en hanvalp som parningsvalp ur den här kombinationen men nu får det bli en tik istället! Så om några veckor är det en ny lite småbuse här på gården   


För bilder och mer information kika in här:

http://svartedalens.webs.com/apps/blog/

Av Malin Sundin - 13 maj 2013 19:30



På väg hem från Ånnaboda så stannade Fia till och tog ett par bilder på småbuset. MT kullen har fyllt hela sju veckor!! Tack för besöket och de fina bilderna. 


Fotograf SeriXone 


Vilddjuren har trots buffen bitit mig i öronen och håret så jag ser lite "mishandlad" ut i frisyren    


   

Spring, Autumn, Summer, Winter


Jag vet inte vad Ni tycker men nog ser tikarna lite "full-i-fan" ut och hanarna snälla o tillgivna! (skenet bedrar)


 



   

Autumn & Summer. Så lika varandra! Spegelvända... 



Ylajärvis MT Autumn 

 


Ylajärvis MT Spring 

 


Ylajärvis MT Winter

 


Ylajärvis MT Summer

   



Alla fyra är jämnstora och det är full fart på gården! De springer långt nu och klättrar och gräver överallt. De får precis som mina andra kullar springa lösa överallt så det blir rejält med miljöträning. Häromdagen regnade det så jag lade upp dynan på veden för att den skulle torka. Det tog inte många minuter innan småbuset hittat den och insett dess utmärkta vilo & utkiksplats... 


 








Av Malin Sundin - 10 maj 2013 23:09

Vilken dag...   


Hade faktiskt inte tänkt åka, men det var det ju tur att jag gjorde!! Var i Stockholm hela tisdagen och med vårvädret så är jag efter med i princip allt på gården...! Det hade utlovats regn så då är det ju möjligt att åka hemifrån    Var väldigt trött och sliten efter en lång helg och mycket arbete. Har ju hänt en del annat kul också som jag får ta i annan blogg. I tisdags släpptes ju pressrealisen för Sommar i P1 med en känd deltagare!    Hade tänkt åka ner till Ånnaboda onsdag kväll men innan jag packat allt så somnade jag i fåtöljen och vaknade halv tre på natten. jomenvisst... 



Hade tre hundar anmälda, I-Tiger & Kråkan i bruks och så bruksmeriterade (och dessutom står för utställningschampionat) Sally som jag hade anmält till öppenklass. Ville ställa båda själv och inte behöva låna in visare.

Badade Kråkan sent på kvällen så hon hade inte torkat när jag kom fram trots att hon fick sova inne hos mig. Luktade schampoo gjorde hon också! Som tur var så så var vädret varmt så framåt eftermiddagen när det var hennes tur i ringen så var hon i perfekt pälsstatus. (och torr!) 


Satt mig bredvid ringen med katalog i hand och tog det lugnt. ett par minuter... Ylva behövde hjälp med valparna så självklart ställer man upp! Fick nog hålla i alla fem under dagen och favorit blev ju absolut kolsvarta Ola. Vilken härlig kille! Blev både avelsklass och uppfödarklass med valpgänget. Hade rastat mina hundar och värmt dem innan bedömningarna så det behövdes inte så mycket fix innan bedömning. Hade fixat mig en mycket bra parkering precis bredvid ringen så hundarna kunde vara på kättingen eller i skåpet med öppna luckor hela tiden, bra uppsikt.  


I-Tiger skötte sig mycket bättre än sist och jag kunde hålla en så hög fart som behövs för en såpass stor hund. Tiger gick först i bruksklassen. Han tilldelades excellent och i konkurrens så blev han trea & fick det efterlängtade CK´t! I bästa hane plockades veteranen Snowstreams Liac upp till andraplatsen så Tiger blev reserv i bästa hane klassen. Bästa hane blev Nordvikens Tufsing, Tolgas bror! Moonglows Lupo var också placerad i bästa hane. 


Så var det dags för tikarna... Nu skulle det bli spännande! 

Kråkan i bruksklass. Skinande vit med all vinterpäls kvar, hon stod verkligen ut i gruppen! Hon är fantastiskt kul och skön att visa. Hon vet precis vad som förväntas och precis som sin mor så bara flyter hon fram i ringen. Utan ansträngning. Kråkan äger liksom sin omgivning... Börjar man sin karriär med fyra stycken BIR valp så får man nog en viss tro på sig själv. Kråkan är en speciell hund! Det gick så bra att hon gick och vann klassen och tilldelades CK. Hon hade alltså chans på CERT! Nu upptog det mina tankar och kollade snabbt hur många konkurrenter hon hade kvar. 4st i öppenklassen var bruksmeriterade precis som ena veteranen. 


En av de bruksmeriterade i öppenklassen var min egen Sally! Jag visade henne hemskt dåligt kändes det som. Hon står ju alltid kanonfint men är svårt att få till rörelserna på ibland eftersom hon är väldigt kontaktsökande. Vill gärna strula med framtassarna. Jag hade dessutom tankarna på Kråkan... Faktum är att det kanske var just det som gjorde att Sally sprang så bra!? Att jag inte tänkte så mycket på henne och hur hon skötte sig och framförallt inte var nervös över att hon har chans på sista certet!! Jag fick springa ett varv extra med henne och det var tur det för då gick det riktigt bra och hon tilldelades excellent och i konkurrens så var det fyra tikar kvar. Min Sally samt Petter Ringerikes Björk fick springa extravarv och när domaren placerade Björk som etta så kunde jag inte hålla mig utan utbrast. "men, det håller jag med om! Vilken fin tik, grattis"    Nu var det ju en klass kvar +bästa tik, men dagens vinnare var nog klar!? Jag hade spanat och klämt på henne redan utanför ringen... Vilken härlig tik och med den benstomme sedan! *vill ha* 


I veteranklassen var det två fina tikar som båda fick CK. Som etta stod Isslottet´s Skrika, min N-Tigers mormor! Hon är bruksmeriterad så nu stod CERTet mellan mina två tikar; Sally 2plac i ökl, Kråkan 1plac i bkl samt Uppströms veteran. 


Jag haffade snabbt Mari Lilja som visare till Sally. Själv ville jag visa Kråkan, det var ju hon som hade bäst chans trodde jag! Sally går dessutom bättre för främmande personer. Det var en junior, en unghund, två bruks, två öppenklass och två veteraner om jag minns rätt. Junioren, unghunden och ena veteranen tackades av.

Kvar var Kråkan, Skade, Björk, Sally och Skrika... Nu stiger nervositetsgraden! Det är NU det avgörs. Får Kråkan chansen på sitt första CERT (hon har reserv-cert sedan innan och för samma domare som nu) eller ska Sally överraska eller blir det den välbevade veteranen. Kråkan får springa först ett par varv innan domaren plockar om. Fram kommer inte helt överraskande Björk. Sedan kommer överraskningen Sally! Före Kråkan.. Jag hinner faktiskt tänka att det var osmart att anmäla båda! Mari visar Sally exemplariskt, tänk om... Hon kan faktiskt bli champion idag! Det hade jag inte räknat med, jag hade ju Kråkan i fokus. Sally fick följa med eftersom hon fick sitt första CERT av samma domare, så en del förhoppningar hade jag ju trots allt när jag anmälde 


Som tur var (!) så flyttas hundarna om en gång till och Kråkan placeras som fjärde bästa tik! Skrika som trea tar reserv-CERT och Sally blir tvåa med CERT! Hennes tredje & därmed är hon vid inte ens 3 år fyllda svensk utställningchampion! Vilken tur att jag svarade ja då för två år sedan när telefonen ringde och jag fick frågan om jag ville ta över henne! Helt osedd och på impuls svarade jag ja! Ett beslut jag inte ångrar... 


Det kändes faktiskt bättre att bli fyra än trea med Kråkan! För nog hade det känns liiiite kymigt att få reserv-Cert på Kråkan när det är ens egen hund som får CERT och som redan dessutom har det åtråvärda specialklubbscertet... Kråkans tid kommer! 


   Kraka i ringen! Foto: Serixone


Mari var nog den visare som tog emot flest rosetter idag!! Det gäller att plocka vinnare    Tack för hjälpen med Sally! Hon har nu på fem utställningar tre CERT och två VG! Som sagt, jag ska inte visa den tiken!! Tack till alla Er som hjälpt mig visa fram henne. Hon fyller tre i juli och flyttade till mig som unghund så det är en snabb karriär hon gjort. 




Nedan: Bild från Vaggeryd förra året. Sally tog där sitt första CERT. Foto: David Holm


 












Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards