ylajarvis

Alla inlägg under juni 2013

Av Malin Sundin - 30 juni 2013 21:42

 


Den lilla tösabiten har vuxit till sig    Tasses barn är nu åtta veckor gamla och således leveransklara men denna skönhet kommer jag att hämta om två veckor eftersom det är höskörd just nu och inte läge att hämta hem en ny familemedlem. Jag har ännu inte bestämt vad hon ska kallas men det kommer jag nog på när jag ser henne live för första gången, det brukar vara så! 




Mina egna småglin som nu fyllt 13v har fått flytta tillbaka till sin mor. Har aldrig varit med om en tik som saknat och skrikit efter sina valpar så mycket som Tia!! Försökte föra tillbaka henne till flocken igen men hon uppskattade inte alls det och framförallt inte kunna att ha stenkoll på småglinen hela tiden. Valparna däremot gillar inte alls att få lov att bo med mor igen så får se vilken kompromiss det blir framöver. Först och främst ska hönsgården lagas för tre små mycket påhittiga valpar kan hitta på mycket dumt om de får chansen. Som Ni såg på förra inlägget så har de lärt sig öppna både grindar och dörrar så det är en tidsfråga innan småbuset hittar på mera bus!! 











Av Malin Sundin - 25 juni 2013 22:03

Tog honom inte många sekunder att lära sig att skjuta undan grinden. Först använde han nosen men nu tar han tassarna till hjälp. Förra veckan var det höger tass men på filmen använder han vänster tass. Detta är väldigt smarta valpar!! De utvecklas... 



 

Av Malin Sundin - 24 juni 2013 15:22

 


Det där med gruppbild, midsommarkransar och tre valpar, som dessutom fyller 3månader idag, är inte helt lätt! Men ett par bilder fick jag till innan kransarna var förpassade tillbaka till kompoststadiet och valparna rusat iväg på nya äventyr! 


Autumn till vänster har fortfarande inte hittat sitt framtida hem. Hon är som sagt tre månader. Bra byggd och trevlig tik. Lite lugnare än syrran vilket förvisso inte är svårt    Hon kan levereras till västkusten eller Värmland inom en snar framtid. Säljes till aktivt hem med hundkompisar








Av Malin Sundin - 18 juni 2013 21:03

 

Så här har jag det... Ingen rast & ingen ro... 


Matte tittar på häkk hemsida för att se om PM till Alfta kommit men blir avbruten av pirayorna ur MT kullen!! 



Av Malin Sundin - 15 juni 2013 18:45


idag var det första SKK-utställningen för året för mig. Avesta är den nästnärmaste utställningen jag har så den brukar jag åka på. Domare var Boo Lundström. Alltså samma domare som dömde rasspecialen i höstas. Jag blev mycket förvånad över att det bara var tre hundar anmälda! Jag hade trott på det tredubbla, minst! Men det var å andra sidan riktigt fina hundar på plats! IGAIS tassar Amurtigern Taitaz med ett flertal CK på meritlistan, Nattfrostens TD Kraka med en hög med BIR-valp, CK och r-CERT. Samt Kent & Manuelas Moonglows Ferrari som jag mött många gånger. En riktigt fin hane som har två CERT sedan innan. 


Jag sa till Manuela att jag nog lämnade walk over redan innan bedömningen... För Ferrari var i god form, pälsmässigt inte minst och I-Tiger är ju i största laget. Kråkan ser ut som en skabbräv. Smutsig dessutom! Vågade inte bada henne av risk för att ingen päls alls skulle finnas kvar efteråt. Så det var en mycket tovig och smutsbrun Kråka som ställdes... Borstade av mängder med pälstussar av Kråkan igår och ännu flera nu på morgonen. Hon såg verkligen förskräcklig ut!! Men hon är ju oerhört bra byggd och rör sig underbart och är lättställd så det var självklart att hon skulle visas trots pälsen   


Värmde upp I-Tiger och han gick riktigt bra... Han behöver mycket fart för att visa sig bra och ringarna var väldigt små så det var inte helt lätt! Domaren konsaterade "ja, ringarna är ju lite för små för Er båda!!"

 


Stå still har han också lärt sig riktigt bra


 


Ferrari & Tiger. Notera Ferraris fina päls... 



Så var det klart!!   Moonglows Ferrari vinner och får därmed sitt tredje CERT och blir ny SEUCh ! Tiger blir tvåa med r-CERT. Han klättrar en placering för varje utställning... snart så!!! 


 


Sist ut var Kråkan! Hon flöt in snyggt som alltid in i ringen och vi behövde bara ett halv varv sedan var det klart! Excellent, CK, Bästa tik, CERT och sedan BIM pga pälsen. Kan inte ha en sådan här päls i finalringen...    och det höll jag ju med om! Hade inte kunnat stanna till finalen ändå eftersom jag bara kan var hemifrån mellan mjölkningarna, men ändå! BIR hade ju suttit fint... 


 

Notera tovorna i pälsen... Jämför gärna med bilderna på en kritvit glänsande Kråkan på Ånnaboda-bilderna!! vad hände... hmm hmm... Polarhund! Sommar!! pälslossning delux!!


  BIR - BIM

Moonglows Ferrari & Nattfrostens TD Kraka (hon är inte svankryggig -det saknas päls helt på mitten av kroppen medan häfter o skuldra är fullpälsad)





Av Malin Sundin - 10 juni 2013 22:05

Blev en hel del bilder på Grönlandshundarna som ställdes ut i Piteå! Så nedan kommer en par bilder. Främst på Göstas hundar då förstås, lite lokalpatriotism får man ha!! 


'  

Hanhunden Kallasgårdens Qimmanaq var först ut! Låååååååååååångt härligt steg men svårvisad så för dagen blev han placerad som andra bästa hane. CERT och ny champion! Vann gjorde Helene Söderströms championhane. En riktigt mäktig bekantskap! Härlig utstålning!! 


 

Domare var Nils-Arne Törnlöv som själv haft Grönlandshundar   

 

Väldigt varmt för en polarhund...!! Qimmanaq


  


Så var det dags för tik-bedömningen. Många riktigt fina tikar och flera CK delades ut. 

Nedan: Championklass. Kallasgårdens Niaq och så en tik som ägs av Helene Söderström (har tyvärr inte katalogen framme så får återkomma med namnen!!) 


 


SEUCH SV-12 Kallasgården Niaq med husse/uppfödare Gösta Karlberg

 


Tandvisningen går finfint för Helene...

 

 

 

Stå fint går också bra...

 



 

Från sidan :)

Huskyn i bakgrunden är om jag ser rätt Isslottets Skrika som vann bästa tik tidigare under dagen

 

 

Bästa Grönlandshunds TIK bedömningen... 

  









BIR-BIM tävlan


 

Niaq har fått upp farten!

 



Så var det klart!! BIR blir tiken & hanen får nöja sig med BIM (visst är han maffig!)


 






BIS finalen. Uppställning... (syns ju vilka som övat...) 


   


Alla 4 i full fart!! 

 



och såhär blev det!!

BIS-1 Grönlandhund

BIS-2 Siberian Husky

BIS-3 Alaskan Malamute

BIS-4 Samojed

    

Av Malin Sundin - 8 juni 2013 22:46

  

En serie bilder på utställningens favorit Spring... + Etha, Oscar & I-Tiger 


             




Inte hundmat utan människomat...    Olofssonbarnen äter frukost... 

 

Av Malin Sundin - 8 juni 2013 22:10

Höga kusten bron är verkligen vacker! I förgrunden hundspannet som jag vann i Ryssjön och såklart värmlandsvargen som hängt med ända sedan jag köpte bilen. Vi passerade 1000 mil gränsen på väg hem   



Med mig på resan upp var Gösta Karlberg med sina två grönländare. Med följde också Y. MT Spring som skulle levereras till sin nya ägare Agge. Spring visade sig vara en rikigt trygg & tuff bekantskap som snabbt räknade ut vilka som hörde till flocken och hur vårt revir såg ut. Han var lös hela helgen och höll sig med mina hundar (eller Göstas som efter en första kort tvekan också fick räknas in i flocken) 


 

Spring träffar Grönisarna för första gången... 

 

Spring och Niaq syncar... Efter den här första inviten var det klart att de var godkända och hörde ihop med oss! 


      

Framme på Fårön camping. Spring sover gott i morgonsolen utanför Qimmanaqs bur. De två blev polare kvällen innan men tyvärr blev bilderna suddiga så inget att ladda upp tyvärr! 


 

Framme på utställningen. Vi var ute i god tid för att kunna få en bra parkering och det fick vi! Hedlunda Husky campar bortanför och ringen anas på andra sidan staketet. 

 

Även här var lillkotten lös och favoriserade Ettan & Oscar! Det var de två han gillade bäst och det var bra att även Grynet accepterade honom, hon ville provsmaka lite på första rastningen... Naftsa i valppäls.. Det är otrolig intressant och spännade att se hundar med så tydligt kroppsspråk och signalsäkerhet som en huskyvalp har. Filmade Spring när han leker med mina hundar och det är verkligen en kul film att ha. Har lagt den på fejjan så får se om jag får in den här i bloggen också... Första gången jag filmat med Pentaxen!  


 


I-Tiger & grönländarna! Bruna gänget.   

 


Sedan var det där med att känna igen sina egna hundar... Vem är Etha & vem är Grynet...??? Den snyggare till höger är Etha!! Båda fick exellent med CK på utställningen. Grynet utplockad som sista hund så femte bästa tik får jag vara nöjd med. Hon har en drös med CKn nu och ett CERT så det är en fin tik det med såklart! Ska ställa ut henne i juli men sedan blir det ett uppehåll i ställandet av henne tror jag. Tack Sofia för koppelhållandet och hjälpen med transporten av Oscar & Ettan till sitt nya hem i Ekorrsele. 

 


Min godbit Spring skulle också få nytt hem... Jag som verkligen fäst mig extra vid denna skönhet!! 

 

Men han får såklart ett toppenhem hos Agge i Laino! 

 


Nordviken Tolga slog till och fick sitt tredje r-CERT och blev tredje bästa tik! 

 

Tolgas bror Tufsing blev BIR! 

 


Efteråt träffades syskon för första gången sedan de var 8v! Ett kärt återseende   

   


Kommer bilder från GRL bedömningen i annat inlägg... 










Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards