ylajarvis

Alla inlägg under juli 2013

Av Malin Sundin - 31 juli 2013 10:36

För någon vecka sedan var vi ute och plockade blåbär & hjortron. Det finns mängder av bär i skogarna! Med oss hade vi de tre "vargarna" ur MT-kullen samt lille buset Tarzan. Hon får mycket motion den lille... Flera timmar i skogen varje dag har det blivit eftersom hon och Rayban varit med och spårat efter rovdjur o kadaver i fäbodskogarna. Tarzan var oändligt lycklig o stolt när hon satt med en skinnbit full med ull o fluglarver. Inte helt nyttigt men vad gör man när det är varmaste sommaren på hur många år som helst och det inte finns någon "barnvakt" hemma. Tarzan var iaf uppfostrad nog att bara nosa lite lätt på björnskiten o inte titta närmare på det björndödade kadavret som vi faktiskt hittade. Det var bara första fyndet som var roligt som tur var! 


Detsto godare är det med bär!! Nedan ett gäng med bilder från en dag med bärplockning   


 

Har aldrig sett så mycket bär!! Man behöver inte ens gå, det räcker med att sitta och plocka allt man når för att fylla en hink. Nästan som att plocka jordgubbar... 


 


Skogens guld: Hjortron! 


 


Skogens andra guld(klimpar...) Huskyvalparna!


Vilde provar att smaka hjortrona... nja... Blåbär var godare!


     

Mycket spring o mycket bus!

 

När någon hittar något intressant är snart alla där och tittar... 

 

Till sist så tröttnade dem på oss och lade sig för att vila och betrakta oss istället. Vi var ju på samma plätt täckt med hjortron så i en valps ögon hände det inte så mycket! 


 

Tarzan  & Summer

   


Gjorde ett försök att få till en blomsterbild på den svarta skönheten... 

 


Ylajärvis MT August eller Summer... de är rätt så lika varanadra från den här vinkeln! Men jag tror det är Summer framför för hon har smalare svans! 

 

Av Malin Sundin - 29 juli 2013 23:06

 


Ylajärvis BG Togo tog i helgen sitt tredje 1 pris på viltspårsprov och blev därmed Champion! Grattis Petter & Togo   





Av Malin Sundin - 17 juli 2013 22:34

 

Tarzan är söt... Det är verkligen en spännade tjej jag fått hem! Hon är FULL med fart. Tuff, smart och orädd    


Av Malin Sundin - 17 juli 2013 22:29

 

Rayban älskar vatten! 


 

Av Malin Sundin - 17 juli 2013 21:33

 

Häromdagen så fick småglinen följa med upp till fäbon och kolla till djuren. Rayban följer alltid med men nu fick han med sig alla jobbiga små barn också... De tyckte såklart det var jättekul och Tarzan visar prov på en massa dragvilja! Drog HÅRT i kopplet    


 

Det är kul att få springa av sig!!


 


Att hålla jämna steg med Rayban är inte det lättaste... 


 


En MÅLMEDVETEN tös... Lik sin far... 


 


Inte det lättaste med koppel... Ingen av MT valparna har haft koppel på sig förut så det var en hel del strul innan vi kom iväg!! 


 


Korna är INTE snälla mot hundar så det vill till att koppla hela gänget o bära dem till bilen sista biten. Korna hemma är snälla mot hundarna men inte de som vi har på skogen. De möter ju de vilda släktingarna så de vet hur man försvarar sig... 


 


Koskrällena är inte rädda för bilar heller!! Det är bara att köra så flyttar de på sig när man är millimeter ifrån    

Hundspannet jag har fram i rutan vann jag i Ryssjön! Passar fint där, eller hur!!


 

Av Malin Sundin - 13 juli 2013 20:43







Så kom dagen då det nya stjärnskottet skulle hämtas! Svartedalens Tananna på snart 10veckor. Jag åkte ner till Rickard torsdag kväll och på fredag morgon åkte vi E45 söderut. Det tog sina timmar... I strålande sol och högsommarväder. Överallt skördades det hö    


Kom fram till Niklas och Marie på eftermiddagen och fick då äntligen se de små skönheterna. Tasse & Blitzens valpar. En väldigt jämn och fin kull måste jag säga! Riktigt bra byggda och alla rörde sig fint. Jag valde ju min valp på foto redan för ett par veckor sedan, valde den som såg mest ut som sin far... Att hon råkade bli svart/vit med blå ögon var inte på planeringen... Har aldrig haft någon sådan förut! Men nu har jag en tuff liten brud som redan gjort sig hemmastadd och visat Rayban att man visst får vara i finrummet och kaaaaanske även i soffan. hmm hmm


Hon valde snabbt sin nya husse Rickard till favorit och han tog dessutom hand om alla rastningar och visst låg "den lille fan" till valp i sängen när jag vaknade... Inte på min sida då alltså!! hmm hmm Hon är en skönhet med stor persoonlighet, det märks redan! Jag hade ju redan bestämt att hon skulle få byta namn till något mer lättuttalat och vid ett svagt tillfälle sagt att Rickard skulle få välja namn. Att han redan valt henne som favorit och sagt att det skulle bli "hans valp" är ju extra kul. Han är ju helt novis på draghundar men man måste ju börja någonstans! 


Så nu heter hon Tarzan... Jag vet att det är en tik... Men har ju andra tikar med "killnamn" så det går nog bra ändå! Hade det varit en hanhunds skulle den hetat Crazy så det är ju inte så långt borta med Tarzan.   


Tarzan tog mötet med Rayban & de tre vilddjuren ur MT kullen väl och det tog inte lång tid innan hon busade och lekte med Vilde (vinter). 

Har planer på att ställa ut hela gänget i Idre men då kommer det behövas handlers... Helena... Känn dig behövd!! 







Av Malin Sundin - 11 juli 2013 15:50

 

När man får sådana här fina bilder tillsända på mejlen så inser man ju viken fin vovve man har!! Att han är duktig framför släden vet jag redan men utställning är han ju novis på min Helmer! Men det gick ju finfint ändå   

Alla bilder tagna av Markus Haider 


 

Helmer fick en mycket noggrann genomgång! Här är det tandvisning för båda domarna 


 

Buklinje, kors och svans... 


 

Från sidan... 


Ylajärvis DT Helmer

"2,5 år. En välbyggd hane med utmärkta proportioner. Fin siluett. Tillräcklig könsprägel. Starka käkar. Bra bett. Mycket vacker nacklinje. Vällagda skuldror. Bra längd på överarm. Står väl. Medelkraftig benstomme. Tillräcklig kropp. Mycket bra muskulatur. Lite fallande kors. Mycket bra sidorörelser. Rör sig med energisparande steg och täcker marken väl"  

Domare Hans Almgren. Vet tyvärr ej vad eleven hette... 


 

Han har satt hyffsat med päls i sommar. I synnerhet om man jämför med i april... 



Effektiva rörelser står det i betyget... 

 


taddaaa!!


  

Av Malin Sundin - 7 juli 2013 19:59

Igår var det dags för årets andra SKK utställning. Den närmsta jag har, alltså Alfta. Det är bara 9mil så det går ju fort att ta sig dit    Siberian husky skulle in sist i ringen och det var en varm dag... Inte en bra kombo med andra ord! Domaren dömer normalt sett 20 hundar i timmen men han hade med en elev hela dagen så det tog tid!! Massor med tid... Vi var på plats vid lunch alltså då det teoretiskt sett skulle ha varit 60hundar klara redan och jag hade startnummer 71 & 72. Tror de var på 26när vi gick förbi första gången... Dagen gick... Alla andra ringar blev klara... Hängde i Draghundcenters tält mest hela dagen och gick upp och kollade med jämna mellanrum. Åt lunch och tittade på mexikanska nakenhundar. Det finns en mängd olika raser och flera kan jag ju förstå syftet med, men dessa? Några av dem var förvisso riktigt fina med bra muskler och rörelser men rasen är nog väldigt ojämn? Är ju olika storlekar förstås men har svårt att se att det ska vara okej med så dåliga ryggar. Att de dessutom är behäftade med en mängd genetiska sjukdommar och saknar flera tänder är ju "intressant".   Eller vad man nu ska säga    




Till sist var det min tur. Med mig hade jag Grynet & Helmer. Båda i bruksklass och i bra päls och hull. Grynet var dock i höglöp och mer än lovligt slö i värmen! Helmer som inte varit på SKK utställning förut skötte sig fint. Värmde upp lite snabbt utanför ringen och Helmer drar lite hårt i kedjan och blir "harklig" men i ringen så drog han på rejält i fart och skötte sig väldigt fint. Han var dock lite svår att ställa upp då han inte är så förtjust att någon pillar han på höfterna o kulorna! Domaren och eleven kollade honom väldigt noga och pratade ju högt (på engelska) så jag förstod att det skulle gå bra... Eller rättare sagt hoppades på det, även om det nämndes "hur working huskys brukar se ut"... (det finns bara EN husky ras!!) Minns ju katastrofen förra gången jag gick för samma domare (då var han elev) och just samma diskussioner hölls . Det var faktiskt synd att jag inte hade anmält Tasse i championklass. Hade ju varit kul att visa samma hund igen... Då kändes det som om eleven inte höll med examinatorn om Tasses (läs working huskys) fulhet och alla felaktigheter så jag har länge tänkt att jag skulle visa mina hundar igen för domaren, nu när han är godkänd på rasen. 


Till sist var det tvugna att hitta något och det blev då såklart att han var lite låg bak, att korset var sluttande. Nu har domaren i stort sett bara sett showhuskis förut och de är ju mera fyrkantiga och raka i korset så då är det klart att en krabbigt stående Helmer såg sluttande ut! Men trots detta så fick han en mycket fin kritik och framförallt på rörelserna och musklerna.     Helmer tilldelades enhälligt Exellent, CK och CERT! Hans första, han är ju bara utställd en gång förut och då fick han VG pga storleken. Helmer är ingen stor kille ju... Men det gör ju ingen så länge det är bra proportioner och effektiva rörelser som gör at han lätt hänger med de mer långbenta i spannet. 

 

Grynet hade dock inga planer alls på att springa lika fint som Helmer! Hon står ju alltid fint och stilla men hon var varm och slö så drog inte på någon fart alls när vi skulle springa. Fick faktiskt flera varv på oss. (Inte konstigt att hela bedömningen tagit så lång tid! Alla hundar fick ju flera varv!) Grynet fick en lika noga bedömning hon (working class? frågade eleven...) Grynet fick lite sämre kritik men med tanke på hur hon visade sig så var den korrekt. Så hon fick sitt första VG. 

Elin hade anmält Driva, Krakas mamma och nu fick jag verkligen se varifrån hon fått sina rörelser!! Uj vilken fin hund! Dock i sommarpäls och enligt domarna lite för tunn i bröstkorg och uppdragen buklinje (doesn´t the working huskies often have a bottom line that is high...) Hon fick iallafall betyget fin färg!! Kritvit och skinande! 

 


Jag kunde inte stanna kvar för finalen även om jag faktiskt tror att Helmer hade haft god chans. Jag skulle nämligen ila hemåt för mitt födelsdagskalas... Råkade dubbelboka mig ju! Hade fått för mig att Alfta var nästa helg!! Tur jag såg rätt senare och att det bara är 9mil bort. 

 

Faktiskt att det var guld värt att komma bort en sväng eftersom det varit en lite tråkig start på dagen. Ny energi helt enkelt   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 








Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards