ylajarvis

Alla inlägg under oktober 2013

Av Malin Sundin - 20 oktober 2013 20:28

En något lugnare start av dagen än senast! Gick upp halv 6 för att hinna mjölka de nykalvade kvigorna och ta hand om den kalv som borde fötts under natten. Vilket den inte hade! Den föddes istället 5.50 En stor och fin tjurkalv. Modern ville inte ha den men det ville Tarzan... Hon "hjälpte till" med renslickandet. Jag tog upp råmjölk från frysen redan igår så det gick fort att värma upp den och mata honom. Tog sin lilla tid att ställa i ordning allt, mjölka tre kvigor för mer eller mindre första gången. Mata alla 13 spädkalvar! Skulle varit 14 men tyvärr så var hon som varit krasslig ett par dagar inte i livet längre    Första gången på sex år som jag förlorar en kalv!! Så det blev lite extrajobb kan man säga. 


Hade tänkt åka halv 7 (mamma mjölkade klart) men det var en optimistisk plan! Min bil är utlånad till Frasse som är på SM så jag slängde upp mina utställningsburar på flaket och in med hundarna i kupén på Frasses bil... Den är exakt likadan som min gamla bil så det finns ju vana av märket om man säger så. Rullade nordost mot Bollnäs. Det är ju bara 12 mil men det tog en hel evighet!! Kom fram fem i nio... Utställningen startar 9! Samma visa igen. Fram med kättingen och ut med hundarna så fort som möjligt så de hinner rasta av sig och bli lugna. Bar ner burarna och filtar att ha över buren så det blir lugnare miljö. Men större delen av dagen så var hundarna på stake outen! Bra träning!! Hade ju liksom ingen möjlighet att ha dem i bilen... 


Det var 8valpar och ett par vuxna innan I-Tiger skulle in i ringen. Så hann rasta av alla tre och miljöträna Leo runt ringen och allt "stök". Övade lite med kedjan och det gick väl sådär. Hade glömt läderkopplet så det var ju en miss!! 


I-Tiger skötte sig rätt så bra. Men jag hade önskat en större ring och fler varv! För det tar ju ett halvt varv att komma i ordning... Han tilldelades excellent och blev tvåa i gruppen. Leo skulle in direkt efter och han skötte sig fint. Men han är ju en stor kille, precis som Tiger och behöver gott om plats. Han fick bra kritik och tilldelades excellent och även han blev tvåa i klassen. 


Sist ut av mina var Kraka. Hon är normalt sett lättvisad men hon har ju tagit över "drottningrollen" hemma och tidigare var det Tolga som var ledare för flocken. Så när de möts i ringen så blir det spänt!! Tokarna! Det stör båda två tyvärr. De har aldrig någonsin bråkat hos mig men det är väl annorlunda nu när de inte bor ihop. Så Kraka var lite störd faktisk. Men det var mycket fina tikar på plats så att komma 4 i bruksklassen var helt okej! Excellent fick hon ju också    Hon strulade lite i framdelen under fram-bak springet och det brukar hon inte. Tolga blev andra bästa i bruks med CK. Dock oplacerad i BT. 















Av Malin Sundin - 20 oktober 2013 19:26

För två veckor sedan var det utställning i Arboga. Jag hade en väldigt stressig dag... Började skriva en blogg om allt som hände när jag satt på tåget på väg mot Arlanda förra veckan men så förlorade jag täckning och allt försvann, sedan har jag inte haft tid helt enkelt! Förra veckan snabbt inkallad för styrelseuppdrag i Danmark och denna vecka har det varit fullt sjå att hinna med allt i jordbruket innan vintern +jobba ikapp det jag inte hann med veckan innan. Men så är det, det som inte blir gjort blir ju liksom kvar... Framförallt på ett jordbruk. Har även en babyboom just nu. Så det där med att vara i god tid till utställningar har jag helt fått lägga åt sidan i höst!


Vi börjar med en snabbresumé av Arboga! Klockan ringde strax innan 3 på morgonen. Gick ut och väckte korna. Mjölkade och fodrade. Det flöt på fint och jag var i rätt så god tid när jag hade duschat, packat hundar och lämnade hemmet. Hade dock en konstig känsla och stannade faktiskt (!!) i Mora för att titta på däcken om jag hade luft. Såg OK ut så körde vidare söderut. Utanför Borlänge på motorvägen (där det är dubbel wireräcke) så gungade bilen till och så kände jag hur däcket mosades... Punktering! Total sådan!!! Det var i princip ingenting kvar av däcket. Bromsade in och tittade i backspegeln, ingen bil bakom. Däcket var platt men satt kvar på fälgen så tog det enda och säkraste beslutet att fortsätta köra. Hade en vändplan för vägtransportfordon längre fram och tog sikte på den. Att stå still på europaväg med dubbla wireräcken en lördag morgon är liksom inte ett alternativ med hundar i bilen!! 


Rinde bärgningsbil direkt. Bilen är tung som fan och domkraften som följer med är ju lite klen så det kändes säkrast och snabbast att få hjälp! Bärgningskillen sov djupt, han hade jobbat med en lastbil halva natten. Men han kom så snabbt han kunde och det var faktiskt enligt omständigheterna ganska kvickt. När man varit vaken i flera timmar så tänker man ju inte på att för alla andra så är det väldigt tidigt på morgonen... Tog 1,5h timme att komma iväg från vägkanten... Meddelade utställningen att jag skulle bli sen, väldigt sen! Valpbedömingen skulle jag missa, målet blev att hinna till bruksklassen där Helmer skulle ställas. Hade det inte varit för att jag skulle leverera valp till Jörgen Fors så hade jag nog gett upp och vänt. Däcket satt som f-n. Så det var helt rätt beslut att ringa på hjälp. Hade aldrig fått loss det med bilens domkraft. För vi fick hissa upp bilen. Fästa spännband runt fälgen och sedan dra loss det med hjälp av hans bil... Som sagt. Det satt hårt!! Reservdäcket var ingen enkel match det heller!! För jag drog av fästet till bulten som håller upp däcket under bilen. Så att få loss det var liksom inte möjligt! Men med hjälp av mycket våld, kraft och uppfinningsrikedom så gick det. Bilen upphissad maximalt. Jag hängandes i däcket, dragandes med all kraft och bärgarkillen sparkandes på däcket så att vi millimeter för millimeter kunde trycka ut det mellan balken och fästet. Som tur var så hade jag ju skruvat ut bultarna näsan helt innan den ena small av så det gick tillsist men det var helt utan millimetrar till godo. Jag fick däcket över mig (såklart) men en blå och svullen handled och hand gjorde ju liksom ingenting med tanke på alternativet! Som tur var så var ju bilen nyservad, hade hämtat den på Bilmetro dagen innan så hela kalaset gick på deras försäkring. 


Kom ner till utställningen till sist. Hann inte värma alls. Elin hade tagit mina startkort så jag satte bara upp kättingen, ut med hundarna. Lämnade valpen hos draghundcenter. (Tack för hjälpen!!) 

Hela dagen blev liksom fel och bedömningen därefter. Helmer vann klassen men utan CK eftersom han inte täckte så mycket mark, men han är ju väldigt liten så det kan nog se ut som att han har kort steg? Han var dessutom inte uppvärmd överhunvdtaget och strulade lite i kopplet. Tasse fäller päls i massor så även hans betyg stannade vid Excellent men utan CK. Kraka fick VG, varför minns jag inte men de enda tikarna som inte fick rött var de två vita  


Gick desto bättre för Helmers mamma Tolga som jag ju sålde i våras, hon tog hem sitt sjätte r-CERT!! Tarzans syster Tolovana blev bästa valp och modern Blitzen andra bästa tik med CERT! Grattis!! MT kullens halvsyskon tog hem BIR-BIM så ännu mera grattis där    














Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards