ylajarvis

Alla inlägg under november 2013

Av Malin Sundin - 21 november 2013 09:50

Var väldigt länge sedan jag lade upp bilder på MT kullen men här kommer det två från i förrgår! Alla hundar har haft lyxen att få väldiga mängder ben hela hösten. Jägarna har försett mig flitigt och själv slaktade vi en stor tjur i veckan. Den var väldigt stor som synes på benen!!

Hundarna blir iaf nöjda :-)

Vilde och autumn har vuxit till att bli kraftiga och välpälsade unghundar! Inte mycket likhet med mor deras sett till grovlek!

Båda är inkörda nu och det har gått fint. Jobbar på bra i storspannet och är med på de flesta träningar trots sin ringa ålder

Av Malin Sundin - 15 november 2013 13:32






 

Tarzan  är en speciell ung dam... Även kallad prinsessan... Hon har ju vuxit upp här som ensamvalp så hon har tytt sig till mig och djuren på ett lite udda sätt. Hon och Långhåret (katten på bilden ovan) var länge polare och hängde ihop och hittade på bus. På Långhårets villkor såklart. Han gillar Tarzan på sitt lilla vis! Roligt att reta henne om inte annat. Tarzan retas tillbaka. Biter lite lätt i svansen, luggar i pälsen eller slår till med tassen. När Tarzan vuxit om Långhåret så var det inte lika roligt längre så då fick hon hitta nya vänner. Katterna har ju alltid utnyttjat kalvarna för gos och det lärde ju sig Tarzan snabbt. Att man kan få kli på ryggen och uppmärksamhet av dem... Att de även har mat och mjölk som man kan provsmaka gör det hela än roligare... 


 



Tror faktiskt att kärleken är ömsesidig!! 


  

 

Tarzan går ständigt med blöta öron! Kalvarna suger ju på dem. Hon tycker själv att det är högsta mode att ha en ridge på ryggen. Skapad av kalvslem... 

 

 



Kalvarna har ju även en massa mjukt och fint hö som Tarzan kan leka eller sova i... 

 


Här är Tarzan oftast när jag jobbar!   


Respekt för hungriga kalvar har hon inte. Vill hon sova på foderbordet så gör hon det! Nu bryr de sig inte utan äter runt om henne men ändå   

   

Mys i höet... Prinsessan på ärten! 


Ibland kan man ju prova att provsmaka på ko-mpisarna   


 


Eller rulla runt och leka med dem... 

  


Hon är som en lagårdskatt!!     







Av Malin Sundin - 3 november 2013 15:55

Datastrul... eller rättare sagt uppkoppling! Bloggade på plats i Nybro. I tältet :-) 

 

Men det lades inte ut eftersom jag tappade uppkopplingen och bloggplatsen inte har någon spara utkast funktion. Iaf medan man skiver. Dåligt!! 

 

Gjorde i varje fall debut i tävlingssammanhang på barmark förra helgen! Skitkul var ordet    Hade med mig Leo & N-Tiger. Leo, nyligen fyllda två år skulle debutera på tävling och N-Tiger är ju lugn, erfaren och trygg. +att han älskar kickike! Jag köpte en kickbike av draghundcenter.se i våras och har kört ett par ggr i sommar. I augusti blev det bara kickbiketräning. Korta rundor med tävlingshundarna. Det var roligt men hade inga tankar på att tävla. Men så föll det sig att jag råkade se att SOC i Nybro var samma helg som jag skulle till Lantbruksmässan i Jönköping. Det är inte så långt emellan så en lite längre tripp är ju inte omöjligt när man ändå åkt 40 mil. 

 

Sagt och gjort. Anmälan skickades in och hundvakt under mässdagen ordnades! Tack til familjen Björk som så snällt upplät plats åt mina vovvar när jag var på mässan. Att ha hundarna i bilen på Elmia-parkeringen är ju inget alternativ... 

 

 

Bodde i tält på stadion och det var trevligt! Elden vars ständigt igång och det blev en social samvaro som jag länge saknat. 

 

Det var varmt och fuktigt så hade jag varit hemma hade jag inte tränat men det var ju bara knappa 6km så det fick gå an. Hade nog iof föredragit en nerkortning av banan pga värme, men den roligaste delen av banan var ju i början!! teknisk och skitkul att köra. Fick ju lov att bromsa härochdär men kul var det. Leo & tiger drog på som tusan och det var rejält tryck i selarna. Efter ca tio minuter gick Leo ner i trav och då tappade vi lite fart. Tiger är inte riktigt lika snabb som Leo men målet med denna tävling var att ge Leo en bra start på karriären och det fick vi! Varma blev dem men det gick lätt att få i dem vatten och pulsen gick ner fort efteråt. Rundan tog nästan 15minuter och vi låg på plats 10. EN minut till guldet..... Så det är tajt!!

 

Dag 2 var banan kortare och det tekniska var bortplockat. Denna dag sparkade jag och hjälpte till, till skillnad från lördagen då det mest var njutning... Även idag blev det tajta tider, jag tog en placering men tappade en så blev tia totalt. Nöjd med hundarna och hyffsat nöjd med mig själv! Jag har mycket teknikträning att ta igen   Hundarna blev varmare på söndagen och de hässjade länge efteråt. Leo var lite osäker i starten och det var inte riktigt lika bra tryck i selarna. Så topphastigheten var lägre men medelhastigheten blev nog lika som på lördagen tror jag. Det tog 10 minuter att köra den kortade banan. 

 

Så det kan säkert bli fler tillfällen att köra barmarkstävling! 

 

Annars harvar jag på med höstträningen. Tappade en hel vecka pga värmeböljan. Men det är ett duktigt gäng jag har nu. Leo blir bättre och bättre på kommandon och Helmer har fått finna sig i att bli degraderad från ledarpositionen. Leo har fått gått ett par träningar med superduktige alaska huskyn Kuling så att kommandona ska sitta direkt. Ingen tvekan alls så en bra läromästare att ha med där framme. Några hundar har lämnat kenneln men det får jag ta i annat inlägg. 

 

Det blir inte så mycket bloggande nu. Det är mycket annat som tar tid och enerig från mig. Rayban är sämre nu och har tappat massor i vikt så Tarzan kommer nog snart att förlora sina "pappor". Tarzan är en härlig tjej som tillför mycket till gården. En riktigt perslig och smart tjej det där... Bilder kommer på vad hon brukar hitta på!! 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Skapa flashcards