ylajarvis

Alla inlägg under mars 2015

Av Malin Sundin - 17 mars 2015 21:13

Förra veckan var jag och hundarna i Norge och tävlade på vårt första Stage Race! Stage Race innebär att man tävlar en hel vecka. 1-2 stages per dag och olika banlängd varje dag. Det var allt mellan 22km och 46km. Det blir ca 250 km fördelat på 6st etapper. Man får ha 12hundar i spannet men behöver inte tävla med alla tolv i varje heat så man kan välja vilka hundar man vill vila under vissa stager. 


Eftersom Helmer & Tia är på långtur (Vita Bandet) med Kenneth så hade jag ett kraftigt decimerat spann! Två av mina bästa långdistanshundar och dessutom ledarhundar... Ett kraftigt avbräck! Kraka är dessutom sjuk så jag har bara 9hundar att köra med! Vääääldigt lite för att vara mig men så är det när man sålt av halva kenneln! 

 

Kennet innan avfärd mot Abisko! Grövelsjön-Abisko.. Över 1000km... 



Men jag hade ju anmält mig och betalt mycket pengar så då blev det att åka och köra ändå. Med färre hundar än övriga men en mycket bra träning för framtiden och en kul avslutning av säsongen. Dessutom massor med mil i de oerhört vackra Norska fjällen! 


Med till Norge var förutom VM-hundarna, Tarzan, Sandy, N-Tiger, Grynet, Roald och Leo, även I-Tiger som pga skada inte tävlats på flera år, Vilde som aldrig varit utanför Orsa och Tassen som vid snart 10 års ålder ska få avsluta sin långa och framgångsrika karriär. 

Vi åkte hemifrån söndag morgon och körde en rejäl omväg dit... För släpvagn och Kenneth med hundar och packning för två månader till fjälls följde också med en bit på vägen. Vita bandet börjar ju i Grövelsjön så skjutsade upp Kenneth dit, åt frukost tillsammans på anläggningen och hjälpte honom iväg. Sedan tillbaka ett par mil till Idre för att häkta av släpet som såklart hade fastnat.. Men 20 liter vatten. 8 hundar och 60kg hundmat allra längst bak på transporten gjorde susen och tillsist lossnade handtaget från kroken! Kom iväg några timmar försent mot Norge men det gick. Sista veterinärbesiktning var kl 17 och 16.55 hade jag letat mig fram på serpentin-fjällvägen till Lenninge fjällgård. Fick vänta en stund på parkering då den inte var skottad än, tur jag har 4WD... Det var en trång parkering men bra med plats för stake outen då man band hundarna rakt ut från bilen ner i backen. 

   


Första stagen körde jag med 8hundar. Sandy fick vila för hon har varit ömmat lite lätt i en handled och det skulle vara lösa och sockriga spår. N-Tiger & Grynet i led. 

 
Andra stagen körde jag med 8hundar. Sandy fick vila även den här dagen. Tarzan & Leo i led.


     Johhny Blingsdalens spann. Summer, Oscar & Sally bor hos Johnny så det var kul att få träffa både hundar o Johnny med fru igen! 


Tredje stagen körde jag med 6 hundar och det gick tungt.......... Oerhört brant och tuff bana men kände att VMhundarna var slitna och framförallt Leo som jobbar så oerhört hårt hade tappat i vikt och kunde behöva vila. Tarzan skadade sig lätt när hon hoppade ur bilen och N-Tiger går lite ojämt... Så Sandy & I-Tiger i led fick det bli! Tappade måååånga minuter på den här stagen..... 


   

Finväder! Då gör det inte så mycket att det går sakta... 

 



Fjärde stagen. Kallare väder och ett "mörkerpass" i fullmåne! Otroligt vackert!!! Tarzan & Sandy i led och ÄNTLIGEN kände jag igen hundarna. (kan ha berott på att det blev mina favvotjejjer i led... det brukar bli fart när de är tillsammans!) Äntligen galopp och rejält med tryck i selarna. Det gick så fort att jag nästan var först i mål... Blev omkörd bara någon km innan mål. På NT kör man nämligen omvänd startordning så man startar alltid i den ordning man kom in dagen innan, fast tvärtom. Så den som kört snabbast startar sist. Så det blir MÅNGA omkörningar! Kul och bra träning för hundarna men jag misstänker att det kan ha varit det som gjorde att hundarna inte gått så bra på de första 3stage.. De blev negativt påverkade av att bli omkörda! Det är ju inte så ofta det händer... Det var ju dessutom snabba spann allihopa! Bara greyster/alaskahuskyspann! Så en hel del nytt för hundarna! 

   


Femte stagen var i Beitostölen istället för Lenningen. Så massor med folk i området! Har aldrig sett så många norrmän... hehe... alla på skidor! Hundarnas positiva form fortsatte och nu hade jag fullt spann! Alla 9fick vara med. N-Tiger och Tarzan i led och det var ett misstag för N-tiger är lite för intresserad av främmande hundar. Men Tarzan höll ordning och tillät inte honom att gå fram till några hundar. Det var gott om folk med hundar i spåret! Första 3km hade jag redan passerat 5 olika hundar, mitt i spåret... 

En härlig tur på högfjället och med mycket känslor då det var dags att säga adjö till min i särklass mest meriterade hund Tassen som gjorde sitt sista framträdande på tävlingsbanan. Han fullföljde 5av6stages och hade lätt kunnat gå sista dagen också. Så härligt pigg och duktig hund!! 

 

Parkering mitt i smeten... Ski in - ski out... 

 

Nercabbat pga stormvindar! 

 

Johnnys spann... Sally i led och Oscar & Summer bakom! 

 

 

Älskade, älskade Tassen!!



Sjätte staget är en masstart!! Tre led och 8spann i varje led. Man startar uppför en slalombacke så det är en rejäl stigning kan jag lova... Startade med 8hundar. Tassen fick mot sin vilja vila! Duktiga och trygga tjejjerna Tarzan och Sandy i led! Mina vovvar är snälla... Mycket imponerad av Tarzan & Sandy som bara stod helt lugnt och väntade på start trots att det är över hundra hundra runt omkring dem. Hade ju lite tur också då jag hade parkering ganska nära starten. Fick hjälp att gå fram med två hundar så jag tog fyra hundar första varvet och två sista svängen. Så hade väldigt gott om tid på mig. Hundarna gick bra trots att det var ett hårt väder. Blåste som f-n så fick ta ner slädsäcken och hela tiden parera mot de kraftiga vindarna och stormbyarna! Länge sedan jag körde i så hård blåst... Det var många spann som blåste av spåret!! 

 

Ett myller av hundar... 

   

coola tjejjerna!! Hade en starthjälp tilldelad men tikarna i front behöver ju inte övervakas så han fick hålla Leo lugn istället så han inte skulle göra av med för mycket energi. Hade nog kunnat starta helt utan hjälp men man vet ju aldrig när det är så mycket folk och hundar! 

 

   



Allt som allt kom vi på en 18onde plats och tredje bästa renrasiga spann. Inte riktigt den placering jag hade som mål men hundarna fick slita hårt och det är tuffa banor och höjdmeter att forcera!! 


Extra kul att de tre stora hanarna som är snäppet utanför Aspannet alla fullföljde alla stage! Roald & Grynet som är två hundar som bara går o går o går fullföljde också såklart alla stage! 
















Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards