ylajarvis

Alla inlägg under oktober 2015

Av Malin Sundin - 11 oktober 2015 10:09

 De började som en överraskningskull, 7stycken små skönheter, efter ett par veckor var faderskapet utrett och Helmer var den "skyldige". Jag hade planerat att spara minst två och från olika kombo om det var den andra hanen som var far. Tanken var att spara 2-3 hanvalpar eftersom jag förra året sparade 2tikar trots att jag först tänkt spara 2hanar... Men ödet ville annorlunda, Aily... Namntemat har legat och väntat ett par år men blev väldigt enkelt då det råkade bli 2tikar och 5hanar i kullen. Iditarod! De 7 första på årets Iditarod fick namnge mina små pälsklingar! 


Att jag tre månader senare skulle få träffa Aily Cirkle live hade jag ingen aning om!! Var på Kirunas draghundssymposium förra helgen och helgens absoluta höjdpunkt var Allan o Aily som med inlevelse berättade om kenneln, träning och tävling. 


Aily (valpen) var den valpen jag asolut inte skulle ha... Den som var "fulast" när jag såg dem allra första gången och som fortsatte sticka ut ur gänget. Stor vit fläck i pannan och såklart värre än värst... Först ut ur kojan, först ut att gräva sig ut ur hundgården och som sagt lite mer än alla andra!! Aily blev Aily och hon skulle bli kvar här! Mattias valde tidigt att han ville ha Mitch så frågan är bara vem av de andra grabbarna jag skulle spara... Slutade med att det blev en tik!! Jag som inte skulle ha någon mer tik... Men Jessie har växt i mina ögon! Hon är för vacker och för bra byggd för att säljas ;-) Många hörde av sig men jag velade, känslan infann sig inte riktigt och när den hanen jag valde att spara (efter att köparna fått välja sina men 4an Joar var tidigt en favorit hos mig för han har bäst front av alla valparna) såg ut att evt bli för stor och jag samtidigt fick en intressent på honom så föll det sig så att jag behöll 2 tikar istället för 2-3hanar!! 


Så mitt spann i framtiden kommer bli nästan bara tikar! Men de hastigheter jag håller på distans kräver lätta, starka o snabba kroppar så då är det den typen som jag vill ha. Mitt tävlingsspann har de kropparna och det är de som jag vill fortsätta med... 


Joar flyttade tillsammans med 1,5 åriga Lara till Ryssland förra veckan så nu är det mina 2tikar och Mattias hane som står för allt bus här på gården!! Mycket pigga o framåt valpar :D De är väldigt fina hela kullen så det ska bli spännande att följa dem! 


Så dessa tre blir alltså kvar:

Ylajärvis HT Aily

Ylajärvis HT Jessie

Ylajärvis HT Mitch 








Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards