ylajarvis

Alla inlägg under december 2015

Av Malin Sundin - 21 december 2015 22:09

Trots att vi inte har någon snö (!!) så fortgår träningen och planeringen inför vinterns tävlingar. Jag har förnyat mitt spann en hel del så får se om de motsvarar mina förväntningar och höja kvalitén på spannet än mer. Det har flyttat flera hundar från kenneln i höst. Duro har flyttat till Svalbard, Lara & Joar till Ryssland, Tia & N-Tiger har flyttat till Enskede. Alltid svårt att skiljas från bra hundar men de har fått bra hem allihopa och stormtrivs! Duro genomlevde dessutom den svåra orkanen som gick över Svalbard häromdagen... De fick mer snö än de bett om... Och vi får ingen snö alls! 


I A-spannet i vinter!


GRYNET Pålitlig som få. Aldrig skadad. Grym aptit och spannets trygghet. Har aldrig haft en dålig dag. 

SAPPHIRE Finns hur mycket superlativ som helst om denna hund... Mycket speciell. Väldigt ung och väldigt speciellt temperament. Obeskrivligt... Hon är en oslipad diamant. Starkaste hund jag haft så skönt hon kan gå lös. 

ROALD Pålitlig och oerhört snabb och effektiv. Aldrig en dålig dag. Har i år visat på ledaregenskaper i klass med sin bror. (Jag såg fel i mörkret o satte Roald fram istället för Helmer och körde lite nya vägar med mycket kommandon... Först efter 16km såg jag att det var "fel" ledarhund...)

TARZAN Inte startat säsongen lika starkt som ifjol men Tarzan är alltid Tarzan! Mycket snabb och effektiv ledarhund med vinnarskalle som få. 

LEO Har startat säsongen bättre än någonsin. Har fått färre timmar i led i år men när han får gå där är han grym! Framförallt tillsammans med dotter Sapphire. Brutalt stark! 

SANDY Min lilla snabba tjej! Pålitlig och har gått mycket i led i höst. Imponerade häromkvällen med att dra med sig spannet, över på fel sida vägen och förbi en timmerbil som blockerade hela vägen. Timmerbil med maximalt med lysen och motorbrum... 


Förste reserver: 

GUL Ung och behöver mogna. Mycket bra byggd. 

INDY Ung och således oprövad. Verkar lovande. 

HELMER Min i särklass bästa ledarhund! Har inte riktigt tikarnas toppfart och vill helst gå i led! 


Andre reserver: 

TASSEN 10.5 år och platsar egentligen fortfarande i topp 8... 

KRAKA Stor o stark pålitlig arbetshund. Dock ljudlig och het i starten. 

I-TIGER Grymt duktig arbetshund och kommandoledare men kommer aldrig bli helt frisk från sin svåra muskelskada efter Polardistans 2013. 

VILDE är till salu. Han platsar i A-spannet på träning men är för stor och för tung för att klara min höga medelhastighet på tävling. Mycket bra päls och tassar. Mycket bra arbetshund! Gick samtliga heat på Norway trail 2015. Kastrerad. 



Planeringen är att köra HAMAR 9-10 januari om de hinner få snö. Sedan blir det VM i Frauenwald v 6. 

TYVÄRR så har Polarhundklubben, starkt påhejad av representanter från Siberian husky klubben beslutat att vi som kör för Team Sweden LANDSLAGET inte ska få göra det på VM i Tyskland. Det ENDA mästerskap vi har för renrasiga hundar i år. Så det innebär ett mycket stort ekonomisk avbräck för mig. Att tillhöra landslaget innebär nämligen en liten ekonomisk stöttning, hotell, mat och hjälp med vallning samt support på tävlingsplatsen. Att några individer är avundsjuka på det ska inte behöva innebära att de med hjälp av "förtroendevalda" förstör för allihopa och att redan budgeterade pengar för landslagssatsning för renrasiga hundar försvinner. Det drabbar oss som tycker att draghundSPORT är en SPORT hårt och det är bara att beklaga att det gick så långt... "tänkte inte på det" fungerar inte som ursäkt. Tyvärr. 


Jag och min kennel är helt osponsrade. Vi har ingen fodersponsor, ingen utrustningssponsor och ingen kontantsponsor. Vi har ingenting utav det. Vi har en dubbelarbetande kennelinnehavare som under en längre tid inte haft någon inkomst överhuvudtaget. Vi har inte de ekonomiska möjligheterna som många av mina konkurrenter har. Så att förhindra en VÄRLDSMÄSTARE att få försvara sin titel är ett så stort övertramp av SPHK och representanterna från min rasklubb att jag knappt finner ord.. 


Så ja. En ursäkt är på sin plats. 


Samt sponsorer. 



Tack för mig! 










Av Malin Sundin - 19 december 2015 15:50

Min hundblogg har blivit lite lidande sista året... Detta beror inte på bristande intresse utan på bristande tid!!


Jag fick i februari en fråga om att fullfölja ett viktigt uppdrag. Ett hemligt sådant. Jag antog utmaningen och nu 1år efter de tragiska händelser som ledde fram till projektet jag jobbat med sedan i mars så har jag verkligen fått mental lön för mödan och boken Spilld mjölk är klar, utgiven och gör succé. En succe jag aldrig hade kunnat drömma om. Även om jag visste att berättelsen var viktig och alldeles för viktig för att inte spridas vidare så hade jag nog inte kunnat ana att det skulle bli så mycket reaktioner.

Jag har fått brev, mejl och telefonsamtal från läsare över hela landet. Det har fällts många tårar... Både före, under skrivandet och nu när boken finns ute i bokhandeln.


Min verklighetsbaserade roman heter Spilld mjölk och finns att köpa på www.spilldmjolk.se Det är gråtgaranti när man läser, men du kommer aldrig mer se en bonde, en gård och en åker på samma sätt igen. Du kommer förstå... 


Tack 

Av Malin Sundin - 19 december 2015 15:43

I oktober var det Norsk vinnarutställning i Hamar. Vilket är ganska nära och när de dessutom fått domarändring till Gunilla Sandberg så är det ju ett tillfälle som inte kan missas!


Anmälde gamle Tassen i veteranklass. Han är i oerhört bra form och kan gott visas ett par gånger till trots att jag egentligen sagt att jag ska sluta visa honom! Men han är för fin för att inte visas upp och alla fina ord och mejl efter rasspecialen i samband med EDS gjorde ju att jag blev än mer taggad att åka tillbaka till Norge och försöka få sista CERTet. 

Något CERT och NOUCh blev det inte, men väl NORSK VETERAN VINNARE -15 titel! Tassen är en stolt och vacker hund så det är han väl värd :-D


Vi får drömma vidare om norska storcert helt enkelt.. 

Av Malin Sundin - 19 december 2015 15:32

Rasspecialen Sollefteå 2015

Domare: Arvid Göransson


Succé för Ylajärvis kennel!


Ylajärvis SM Greenhart "Grynet" vann bruksklassen och tog sitt andra CERT

Ylajärvis MT Spring tog sitt första svenska CERT och blev BIR, BIR-bruks och BIS

Ylajärvis HT Aily blev BIM-valp med HP

Svartedalens Tananna "Tarzan" fick r-CERT

Ylajärvis Vargtass blev BIR-veteran och BIS-2 veteran

Kasakan Indiana Jones blev BIR-junior och tilldelades CK

IGAIS Tassar Amurtigern Taitaz CK

Ylajärvis HT Mitch blev andra bästa hanvalp med HP

Ylajärvis HT Jessie blev andra bästa tikvalp med HP


Dag2 var det vanlig SPHK utställning och resulaten blev inte fullt lika bra som på lördagen, men nästan...

Ylajärvis MT Spring vann bruksklassen och blev andra bästa hane och fick sitt andra CERT!

Ylajärvis HT Jessie blev BIR-valp och BIS-2

Ylajärvis HT Aily blev andra bästa valp med HP

Ylajärvis HT Mitch blev BIM-vap med HP

Grynet & Tarzan fick excellent

IGAIS tassar Amurtigern taitaz excellent

Ylajärvis Vargtass excellent, CK och BIM-veteran

Kasakan Indiana Jones Bästa junior med CK




Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Skapa flashcards