ylajarvis

Direktlänk till inlägg 19 januari 2016

IG-kullen

Av Malin Sundin - 19 januari 2016 21:29

Jag har en längre tid följt Yvonne och Kenneth Daabacks hundar och framgångar i Alaska med sina Sibiriska slädhundar. Bland annat har Yvonne och spannet fullfölljt Iditarod två gånger och det är såklart grymt imponerande. Få spann och ännu färre renrasiga hundar har gjort den bedriften! När de flyttade hem till Norge med alla hundarna så blev det självklart att fråga om avel på en av de hanhundar som gått och fullföljt samtliga tävlingar de kört. 


I söndags morse klev jag upp kvart över tre och hämtade Grynet och Sapphire ur hundgården. Grynet borde vara i höglöp eftersom både Tassen och Helmer markerat och visat stort intresse. Sapphire fick följa med för att få välbehövd miljöträning... 


Vid niotiden var jag framme i Atna hos Kenneth som för tillfället stod fullt upptagen med elektriker, rörmokare och byggare. Totalrenovering av hus... Yvonne var uppagen med en av livets viktigaste uppdrag så tyvärr inte hemma! 


Jag hade redan innan jag åkte tänkt att Ittoq nog var den hane jag gillade bäst. Jag känner igen flera av hundarna i stamtavlan och jag vet att hans mor nedärvt väldigt bra dragegenskaper i sina kullar. Hans far Ask är helbror till Vargteam Birk som är far till Grynets förra kull BG-kullen. Ittoqs mormor Foxy är även mormorsmormor till Sapphire så det är många gemensamma anfäder som borgar för att denna kull blir minst lika bra som BG och LS kullen!! 

Så för att göra det enkelt för mig så bestämde jag mig direkt för att det fick bli Ittoq som skulle få äran att bli far till nästa kull. Det tyckte turligt nog Grynet också så det blev snabb parning och ca 10minuter hängning. Fick räcka med en parning då jag lär bege mig hemåt mot frusna traktorer och hungriga kor!


Siberian Sleddogs Ittoq http://siberiansleddogs.com/portfolio_page/ittoq/

Ittoq är ögonlyst UA och goniskopi UA.

Fullföljt alla tävlingar spannet genomfört. 


SE(polar)Ch Ylajärvis SM Greenhart

Ögonlyst UA

Två CERT på utställning varav ett på rasspecialen

Fullföljt varenda tävling hon startat. 

VM-Guld 2015 







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards