ylajarvis

Direktlänk till inlägg 14 februari 2016

Valpisar & inställda tävlingar

Av Malin Sundin - 14 februari 2016 19:03

Egentligen borde jag ha varit på SM och tävlat i helgen (VM blev inställt pga för lite snö) men eftersom Leo varit krasslig och jag bokade in ett veterinärbesök på torsdagen så kändes det inte som bästa uppladdningen. Jag själv var däckad i magsjuka i måndags och i tisdags höll en av våra bästa kor på att stryka med så veterinärräkningarna denna månad är skyhöga! Kon överlevde men det gjorde tyvärr årets i särklass bästa förstakalvare som fick magen sönderskuren inifrån och dog av svåra inre blödningar när jag var i Norråker. Så att se thai-lyktor med metallram flyga iväg på invigningen ger väl inte riktigt rätt känsla om man säger så. När på nära håll sett konsekvenserna av splittrade metallbitar, ölburkstrimlor eller annat skräp som finns på åkrarna i ökande mängd varje år    


Blodproven på Leo visade inte på någon infektion så det var ju bra och innebär att han förhoppningsvis är tillbaka i form snart. För det märks tydligt hur viktig han är för spannet... Hans styrka och moral märks och påverkar hela gänget! Idag körde jag 4mil tuff träning med mycket backar och han gick som f-n med mycket hårt tryck i tre mil, så det går åt rätt håll... Nu när Helmer är utlånad så är det Leo som är min nr1 när det gäller frispårning och spåra upp översnöade leder så han är saknad! Jag kör ju väldigt mycket ospårat och det ställer krav på hundarna    


Helmer och I-Tiger har varit på tävlingsturne med Kim Jensen och sprungit 4spann sprint i Norråker och i Gafsele SM. Duktiga pålitliga killar! 


Samtidigt som Leos veterinärbesök så passade vi på att göra ultraljud på mina bästaste tikar... Ville ju se om de var några småtassar därinne, vilket jag iof var ganska säker på men ändå! Jodå... Båda tjejerna var dräktiga och det syntes tydliga blåsor trots att det var tidigt i dräktigheterna. Så om några veckor föds IG-kullen (överväger allvarligt att byta bokstäver där...) och LT kullen. Kull två var inte helt planerad men en kombo jag tänkt göra i framtiden (har Ni hört den förut..? Tarzan kan hon...) Leo/Tarzan och Ittoq/Grynet alltså. 

För att göra babyboomen total så har jag även försökt para Sandy och Tassen igen. En sista chans att få avkommor efter denna fantastiska hane! Såg ingen parning men man vet aldrig. Det vore ett under om det blev valpar! 


Jag har fått en del spörsmål om valpar via mejl och messenger. Hör gärna av Er igen så jag får lite ordning på mina anteckningar och intresselista  


Kullarna blev ju några månader innan jag tänkt men när de löper mitt i säsongen och jag inte vill ha höstvalpar så har jag inte mycket val! Så min tävlingssäsong blir lite anorlunda än jag tänkt eftersom jag nu har ännu färre hundar att välja på! Har ju bara 12vuxna nu, varav 11 är ok att tävla med. 

Blir inget Polardistans i år eftersom det väntas valpar den helgen. Men har tänkt avsluta säsongen med Kirunas KM i mars. Den är meriterande för SH och det måste man ju stödja. Att det blir merittillfällen spridda över hela Sverige... Om det blir sprint eller MD återstår att se! Beror på vilka klasser som det blir konkurrens i! 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Skapa flashcards