ylajarvis

Direktlänk till inlägg 26 november 2011

Gamla minnen

Av Malin Sundin - 26 november 2011 14:35

Har av en anledning som Ni kommer få se framöver börjat titta i gamla fotoalbum och på bilder på hundarna vi hade förr. Jag hade turen att födas in i branchen och i en riktigt bra hundflock. Basen till hela intresset och att hundarna vi har blivit så bra och trygga är deras uppväxt och ursprung. Jag kommer i en anann blogg presentera hur en Ylajärvisvalp/unghund växer upp men idag börjar vi med ursprunget! :-)


På bilden syns Akke. "urfadern" till kenneln. Far till 8valpar varav sonen Lupis kommit att betyda mest i aveln genom sina avkommor Lappo och Tossy. Tossy är mor till (gammel-)Titti som nog många känner igen. Titti är mor till Mettemarit som ju är än mer igenkänd med sina många tävlingar i meritlistan.


   


Finns många bilder på denna härliga hund! Han gick oftast lös, bland alla djur och katter. Har flera bilder där han dricker mjölk tillsammans med katterna...




När man spenderar många timmar på en hundsläde så hinner man se ganska mycket av olika "anatomiska uppbyggnader" och hur dessa klarar sig i olika förhållanden. Jag har på senare år märkt att exteriören på Siberian huskyn blir allt mer delad. Även om det på en del plan bllivit betydligt bättre, nuförtiden KAN man ju åka på SKK-utställning även med en "working husky" av moderat korrekt modell.


Men jag ser ju vilka exteriörer som "duger bäst" framför spannet och det är också de hundarna jag visar mest på utställning. För jag vill visa upp hur jag tycker att en siberian husky ska se ut. Det har ju desutom gått bra i ringen för mina hundar så det är ju bra att det finns domare som tycker liknande som jag ;-) Jag skulle aldrig försöka få en "sämre draghund" till "utställningsstjärna". För mig ska en riktigt bra hund ha ALLT. Den ska var en bra flockmedlem, arbetare, ärlig, inteligent, balanserad i allt och såklart snygg att titta på. Rörelsemässigt alltså. Färg är och ska vara egalt! Men jag erkänner att det kommer att bli mycket spännande att se hur domarkåren reagerar på senaste kullens färgsättning... De har färger som inte ens finns på siberianhuskyCoulors hemsidan. :-) Måste erkänna att jag inte ser mycket av modern Grynet i dem... Däremot fadern Birks alla syskon!


Bilden nedan har jag "stulit" från facebook... Från Birks ägare Ole-Dag Lövvold. Kennel Vargteam. (BG-kullen) Som Ni ser finns det en del spännade färg på fädernet! Men framförallt mycket bra och välutvecklad exteriör... Precis som på moderlinjen... Det var ju också en av anledningarna till att jag ville prova att avla in Vargteam-blod på "min" blodslinje. Är inte ofta jag hittar en kennel som har liknande avelsmål som mig själv och som har en stark historik och kunskap att visa upp. Redan nu ser jag ju spännande egenskaper på mina tre "varg-valpar", men så valde jag ju en typlik tik att ta första kullen på. Grynet var redan från första timmen i livet en vinnare. Att hon sedan fick en exteriör som är så gott som optimal, ja det skadade ju inte... :-D




Grynet och Duro i led på Amundsen race. foto: Annica Uppström


    


och en utställningsbild!! Duro samma dag som han blev utställningschampion! den sidan man ser oftast på en draghund är ju rumpan... Så bra om den är snygg, eller hur?




Kennelns kanske mest betydlesefulla tik: Mettemarit, mor till blandannat Duro och Grynet.


 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards