ylajarvis

Alla inlägg under november 2012

Av Malin Sundin - 26 november 2012 09:07

Funderar på att byta bil. Så här kommer några bilder på min nuvarande bil! Kanske någon av mina läsare som är intresserad? Är mycket nöjd med den. Går billigt och bra. Smarta lösningar för packning i kupén och skåpet rymmer mycket! 


Citroen Berlingo Grand Volume PU. (Likadan som Peugot Partner Boxline)


WUJ 199

Årsmodell 2005, uttagen 2007.


2.0 Diesel

9800 mil, två ägare. Jag har haft den sedan 1200 mil. 

Fullservad på märkesverkstad och ifylld servicebok

Dragkrok 

Haakkapelitan vinterdäck med dubb såklart


mm 


     

ovan. Framifrån med all burar monterade


Nedan. Alla burar urplockade (Går att skruva av taket och sidorna helt men det har jag aldrig gjort) 


     



Nedan. En bur inmonterad


 


Främsta buren har dörrar på båda sidorna. Buren är lika bred som en ihopfälld sprintsläde. Lucka ner till golvnivå. Utrymmet mellan burdörr och sidodörr är lika brett som ett militärt isolerkärl. 


 


Bak finns utrymme för att hänga selar och linor etc. (krokar inte imonterade på bilden)


   


"fotpall" för att skydda bilen där de hoppar in. Mittenväggen går att ta bort så det blir en hellång bur istälet. 


 


Invändigt. Bra med plats för väskor och diverse! Stort fack under passagerasätet som för övrigt är i princip oanvänt. 


 


 

Av Malin Sundin - 13 november 2012 13:32



Det är inte bara polarhundklubbens styrelse (i urval) som får hornen att växa i pannan...   Igårkväll var det träning som vanligt. Första spannet med Kuling/Duro i led gick riktigt fint och det gjorde även andra spannet med Tia/Helmer i led. Tills vi skulle in på en väg vi inte kört på förut så för säkerhet skull så sprang jag fram och skulle visa vägen... Helmer som alltid håller långt till höger tänkte sig inte för och sprang om mig på fel sida! Eller egentligen rätt sida, det var ju jag som var fel ute. Jag trodde jag skulle hinna undan men de kom så fort att jag inte hade en chans att parera och hinna undan. Helt plötsligt känner jag hans lina mot vaderna och sedan låg jag där i diket! Han sprang vidare såklart    Det var minusgrader, fruset grus och ja, det gjorde ONT!! Tuppade av någon sekund och när jag väl kom upp så satt jag på knä för att känna efter om hur stort såret i huvudet var, jag kände ju att det varit en rejäl smäll och synen var lite darrig. Det blev en rejäl bula    Blodvite från båda händerna och såklart huvudet. Som tur var bara ytliga sårskador. Lillfingret på höger hand är mest skadat, där saknas det en del skinn och jag har heltejpat fingret så det är extra stelt och kallt! Känner av det hela tiden men det är väl för att det är första dagen. 


     


Så det där med att lösa licens (försäkring) var nog inte så dumt ändå... Hade nyss startat med hundarna så det var bara att fortsätta och det blev ungefär 16km med A-spannet och valparna. Hela gänget går riktigt bra! Duro, I-Tiger och Perra som fick gå i B-spannet fick gå med A-spannet också så det blev extra mil i benen på dem    


Med tanke på att en "liten" smäll i backen gav så mycket sår och smärta så är jag oerhört tacksam över att det var snö den där kvällen för två veckor sedan... Jag vill inte ens tänka på vad som hänt om det inte varit snö! Jag hade defintivt inte varit hel och förmodligen inte hundarna heller. Så snabbt kan ett liv eller en säsong förstöras. millisekunder. Jag fick inte ens ett blåmärke då när det som inte får hända hände. 




Av Malin Sundin - 11 november 2012 20:34


Alla har ju inte facebook så det är ju lite dumt att inte de fina bilderna på Duros valpar inte hamnat i bloggen föränn nu!! Mor är Ulvedalen´s Kraka



Första bilden är från när de var 4månader


 



Väldigt lik sin far!!!

4månader gammal. Ulvedalen´s Lupus

 



och nedan fem månader gammal!!

de ögonen har jag ju sett förut... 

 


Ulvedalen´s Lyra i bakgrunden

 




Ulvedalen´s Vega



 



(osäker på vem av det här är... )

 




Ulvedalen´s Orion (påminner mycket om sin halvbror Roald)

 


Ulvedalen´s Sirius (inte helt olik sin farfar Sirius!!) 

 









Av Malin Sundin - 11 november 2012 20:14




Fick några fina bilder på mina nordligaste "Ylajärvar". Ett helt gäng bor hos Frida & Andreas!!    EB Pongo, NM Merak, Titti och hennes valpar från ifjol ET Arn och ET Lycka bor i Tjautjas där nedanstående bilder kommer ifrån! Kommer fler bilder i senare inlägg men börjar med Merak!! 


   


Merak har en klart igenkänd profil då hans öron aldrig reste på sig helt! Så han har små "collie-öron", men det är ju inte i öronen draget sitter... 


 

Vackra Titti i förgrunden. 


 

Det är rätt... Sätt pappa i vagnen och kör själv!! Maja-Lina Sande


 

Av Malin Sundin - 11 november 2012 19:59

Eftersom jag nyligen var med om en olycka under träning så tänkte jag att det nog var bäst att bestämma mig om vinterns klubbtillhörighet och licens. Licensen innebär ju någon slags försäkring som gäller både vid tävling och träning har jag hört och den ska ju ändå lösas. 


Jag betalde en hel hög med räkningar och då blev det även medlemsavgift och licens inbetalt. Inte till SPHK utan till Jämtlandsfjällens draghundsklubb. Så ett år till i den redan långa raden av år jag inte haft licens i SPHK. Medlem har jag ALLTID varit. Anledningen till att jag inte haft min tävlingslicens i polarhundklubben innan har varit för att jag haft blandrashundar och jakthundar som jag också tävlat med i drag. Då har det känts fel att tävla för en renras-klubb. Jag har ju fortfarande en jakthund kvar men han är numer pensionär. 


I år blir dock min licenstillhörighet helt och fullt en personlig fråga. Jag känner mig inte välkommen i SPHK längre. Mer om det och varför kommer senare

Av Malin Sundin - 8 november 2012 20:12




Ett icke hundigt inlägg!!




Av Malin Sundin - 8 november 2012 19:31








Fick några bilder av Kenneth Norberg som har Y DT Sverre från mig. Bilderna kommer från prisutdelningen av Polardistans 2012. 

Nog längtar man tillbaka... Jag kommer köra Polardistans 2013 också men vet inte föränn dagarna innan om det blir långa eller korta. Vill helst köra långa med tolv hundar men det innebär ju att det blir fler dagar borta från korna och turisterna. Vilket kostar pengar! mycket pengar


   


Guld-pokalen   


 




Vinnarna av Polardistans 2012. Karsten Grönås 300 km C och så jag som vann 160 C. 

 




Super-handler Helena   


 






Av Malin Sundin - 5 november 2012 09:08


Här kommer en alldels färsk bild på BG-kullen sålda medlemmar! Yla & Togo. Yla höglöper så det där med att stå snyggt har hon glömt...   


foto: Petter Hillborg




Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards