ylajarvis

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin Sundin - 25 juli 2012 21:06

Dags att summera säsongen 2011/2012 och sända bilder till duktiga Ylwa till årsboken. Är ju lite av årets höjdpunkt att få hem boken och titta på bilder och minnas tillbaka. Jag har haft ett mycket framgångsrikt år inser jag när jag kollar igenom resultaten i SKK hunddata. Ser ju på rosettväggen att den är välfylld, men ändå.   


Så nu blir det till att ta nya bilder på hundarna! Jag har faktiskt köpt en ny kamera. En Pentax kompaktkamera som är byggd så att den ska klara det mesta. Inga delar som sticker ut etc så det ska hålla fint. Återstår att se... Använde den på norska rasspecialen och det blev bra bilder där. Det viktigaste med en kamera är väl egentligen inte hur bra bilder den tar, utan att den är med! Alltså en kamera som alltid kan hänga med.    Ska köpa en kikare också, förr hade jag alltid en liggandes i bilen och det saknar jag verkligen. 


Är det någon som har en bra bild på mina hundar från någon utställning så hör gärna av Er! De som skall fotograferas och förevigas i årsboken är följande:


SE(POLAR)CH SEUCH Ylajärvis Vargtass för två st CK samt utställningschampionat

Nordvikens Tolga för ett CK 

Ylajärvis DT Oscar för ett CK

SEUCH Nordvikens Tigeröga för tre CERT samt utställningschampionat

SE(POLAR)CH SEUCH Ylajärvis SM Endurance för två CK samt polarhundschampionat

Nattfrostens TD Kraka för ett CK och r-CERT 

Sally för ett CERT

IGAIS tassar Amurtigern Taitaz för ett CK

Ylajärvis SM Greenhart "grynet" för ett CK

Tretton CK på nio olika hundar och det bara på SPHK arrangemang    Räknar jag in SKK också så får Grynet & Tass ytterligare ett CERT och Tolga ett CK samt r-CERT. 



Noterbart är också att av dessa nio gick SEX stycken i mitt spann som vann Polardistans i år. (övriga 3 för unga) Tillkom gjorde mina superduktiga ledarhundar Tia & Blixt som jag inte stält ut alls den här säsongen. 



Känns bra att jag har haft sådan framgång med mitt fina gäng. Jag är oerhört stolt över mina hundar och deras (våra) prestationer. Några av dem kommer att gå Femundlöpet i vinter och några kommer säljas. Några kommer gå i avel och andra inte. Mitt livsverk är mina hundar och jag har långt kvar innan jag är nöjd men det är dags att tänka i nya banor och Isas död har fått mig att tänka. Det kommer bli förändringar på kenneln, på gården och i mitt liv. Vilka kommer Ni få veta senare men det viktiga är att det blir en bra lösning för alla parter. Framförallt för hundarna. Hundarna, tillsammans med mina kor och min älskade Rickard är det viktigaste jag har. tack









Av Malin Sundin - 21 juli 2012 08:17

21 juli är det idag. Det innebär att det idag är 24 år sedan kennelns urmoder Disa föddes. I förrgår var det åtta år sedan hon dog. Jag minns det så tydligt... Det är ett av mina starkaste minnen, de minnena väcktes till liv igen igår.   För historien upprepar sig. Denna helg är ingen bra helg för livet om man säger så    I morgon är det nio år sedan min morfar omkom i en olycka, det även årsdagen av Utöya. Jag tror alla minns exakt var vi var och gjorde när nyheten om terrordåden kom. Jag missade dem helt... I en bil utan radio på väg från Norge, snabbstopp hemma och hos syster och en vän sedan till Skåne. Lämnat Grynet för parning och en 30årsfest väntade i södern så det var en intensiv helg! Starka minnen. verkligen


Igår dog Isa. Oväntat och oerhört ledsamt. Fina snälla Isa. Ingen bra draghund men bra flockmedlem, otroligt snäll och mild hund. Hon hade sin plats här. Älskad av alla gäster och av flocken. Hon fullföljde Amundsen Race 2008 samt två utav tre starter på Polardistans. Unghundsflocken har förlorat sin ledare och flocken sin kanske snällaste medlem. 




Disa fick bara fyra valpar. Hon var en så oumbärlig ledarhund för spannet att hon helt enkelt inte kunde vara mammaledig. Men hennes avkommor fick desto fler valpar och två av hennes barn; Tossy & Lappo finns idag i samtliga Ylajärvars stamtavlor och i nästan alla hundar jag äger. Lappo framförallt genom sin son Edwin och Tossy framförallt genom sin dotter Titti som kom att betyda väldigt mycket för mig och för flocken. 


Det är en oerhört stark tiklinje jag har i rakt nedstigande led från denna fantastiska tik. Disa-Tossy-Titti-Mettemarit-Grynet mfl. 






Av Malin Sundin - 20 juli 2012 14:05

Duros valpar är nu hela fem veckor gamla och OJ vilka sötnosar!! Man alldels smälter när man ser dessa profilbilder... Min favorit är nog Orion & Fenja   Fast det är väldigt jämnt i favoritskapet... 


Kika in på Ulvedalens hemsida!

http://www.ulvedalen.com/krakapups%202012%20-%20profilbilleder.htm


Av Malin Sundin - 18 juli 2012 22:19

Nej jag har inte glömt...    Men det var bra nära! Jag trodde nämligen att det var den sjuttonde idag! Tack Fia för att du påminde mig. 


Det är fyra år sedan som Mettemarit födde sin sista kull. Åtta valpar blev det, en jämn och fin kull på fyra hanar och fyra tikar. Namntema blev olika polarfararfartyg. Jag bestämde mig tidigt för vilken hanvalp jag skulle behålla -Duro! Den mörka skönheten. Eriks favorit blev inte förvånande även Annikas, ägaren till kullens far Sirius och Simon kom att flytta till småland men är nyligen tillbaka i Dalarna då han flyttat till Nina & Hansa i Särna. Arctica bor i Värmland hos Linda, Siri och Fram hamnade i Skåne hos Eva respektive Mari & Joakim. Gjöa & Ego flyttade tillsammans till Elin & Krister i Ljusne. Sista tiken Grynet fick stanna hos mig, det gick helt enkelt inte att välja någon annan än henne! Mitt lilla gullegryn... 


Endurance (Duro)

Greenhart (Grynet)

Antarctica (Arctica) 

Maud (Siri)

Ernest (Simon)

Fram

Gjöa

Polaris (Ego)



Alla i kullen är aktiva som draghundar och Siri har utmärkt sig på lydnadsplanen och tog på fyra starter tre 1pris och har titeln LPI.   Imponerande! Alla utom Arctica har startat på dragprov. Duro är polarhundschampion, Grynet har två 1pris. Fram & Grynet har varsit CERT och Duro är utställningschampion -kennelns andra dubbelchampion. 


TACK till alla valpköpare för att Ni så fint tar hand om mina godbitar! Jag är urusel på att höra av mig till Er, det vet jag...   


Så Grattis på 4årsdagen till SM-Kullen!!   

mor S(polar)Ch Ylajärvis Mettemarit

far SUCh NUCh IGAIS tassar Canis Major Sirius




Av Malin Sundin - 17 juli 2012 23:31

Har installerat en app som gör att det ska gå att blogga och lägga in bilder från mobilen! :-) så nu ska det testas...

Bild på fina etha :-)

Av Malin Sundin - 17 juli 2012 09:12

Tävlingsplaner för nästa år! Säsongens stora mål kommer att bli Femundlöpet. Det blir 400 km även i år. Känner att jag inte har träningstiden för att köra långa i år. Flera av hundarna är dessutom unga och 400 är en rätt lagom banlängd tycker jag! Man kör 15-20mil om dagen så det tar inte så lång tid...    (Bästa med bloggplatsen är alla roliga smileys! Hundratals...)


 


På korta Femund så har man åtta hundar i spannet så återstår att se vilka det blir.. Jag brukar ha 16-18 st i A-spannet tidigt på säsongen. När det blir snö så minskas det ner ytterligare av den enkla anledningen att det blir för långa spann att köra på snö med. Så 12-14 hundar är en bra spannstorlek att träna. Nu ingår det några alaskans och enochannan veteran i mitt A-träningsspann så när det kommer till kritan gäller det att alla är vid god hälsa och i toppform när tävlingsveckan kommer! 


Det kostar väldigt mycket att tävla så sponsorer mottages gärna!    

Av Malin Sundin - 17 juli 2012 08:55

Semestertider för vanligt folk och det innebär tydligen att det inte finns täckning på Internet! Har täckning på mobilen men inte på USB-Internetet och det är ju den jag behöver för att kunna blogga på datorn... Så det har varit lite surt att inte kunna blogga, lägga in bilder eller ens lägga upp det inlägg jag hann skriva innan nätet blev så här segt. Tidigt på morgonen är det bättre så därför gör jag ett försök innan semesterfirarna i Dalarna vaknar!    


Senaste veckorna har varit intensiva, som alltid på sommaren. Men i år har vi även drabbats av skitväder!! Det har regnat mest varje dag och när det regnat så har det kommit mycket! Känns bra att alla hundgårdar fick nytt grus ifjol respektive förfjol. Det behövdes kan jag lova! 


Det är inga valpar planerade på kenneln i år, men när jag ser bilderna på Duros valpar i Danmark blir jag ju svårt valpsjuk! De är så fina!!!   Ser ut som om de blir lik sin far så får se om det blir avelsklass i Vaggeryd om något år... www.ulvedalen.com 


Det är även lugnt på tävlingsfronten i sommar. Har inte anmält på någon utställning alls! Hade planer men skrotade dem, mycket för att jag helt enkelt glömde anmälningsdatumen och för att det finns annat kul att göra... Planerar nämligen min första semester UTAN hundar eller kor! Vilket nog inte har hänt på sju år... Fast det där sista stämmer inte riktigt, för jag kan liksom inte åka på semester utan att titta lite på kor iaf! Blir nog att hälsa på något lantbruk och spana på robotar och bygglösningar när "man ändå är ute och åker". Jag har aldrig varit på Gotland så lutar åt att det blir en resa dit, så har Ni tips på turistaktiviteter som man inte får missa kommentera gärna!


Har dock tävlinsgplaner för vintern... Återkommer med dem! 







Av Malin Sundin - 8 juli 2012 08:42


Tiden går fort... Det var i dagarna tolv år sedan Drillo föddes. Han lämnade oss pga sjukdom alldeles för tidigt för fyra år sedan. 


Jag skrev ett  mycket långt inlägg om Drillo och alla hans framgångar häromdagen. Tyvärr är uppkopplingen usel och av någon anledning går det inte att spara eller kopiera texten innan man trycker på "publicera"! Så trots att jag loggade in igen på en säker uppkoppling så gick det inte och allt försvann   Får se om jag finner tid att skriva om alltihopa igen... 




Bilden ovan är från en fjälltur som jag och Drillo gjorde för många år sedan. Vi tog inlandsbanan upp till Åsarna och sedan buss ut till fjällen. 


Drillo fick tyvärr bara en kull efter sig och det finns inte många kvar ur hans blodslinje i Sverige. Förmodligen bara Rayban, Drillos son. Jag kommer aldrig få en vorsteh med lika bra draghuvud och vinnarskalle som Drillo och aldrig få en vorsteh med lika bra lynne (och exteriör) som Rayban aka "lattjo Lajban". Så Rayban kommer bli mitt sista "hängöra". Kommer aldrig finnas en hund som kan fylla han och hans fars skor om man säger så. Jag hade turen att få den bäste av dem alla och jag är mycket tacksam för det, även om det innebär att jag är färdig med rasen. Det vore inte rätt för en ny valp att jämföras med två sådana storheter!


Det är ju lite annorlunda med huskina för där är det jag själv som styr aveln och vilka linjer jag vill ta in för att förbättra och förfina min egen blodslinje. Även om det kommer bli mycket svårt för den nya generationen att fylla Disa, Titti, Edwin & Tasses "skor" så ger jag dem en chans. Huskyna är mitt livsverk och jag ser ju att varje generation blir bättre än den förra, såsom det ska vara. Annars inget avelsframsteg!   





Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards