ylajarvis

Direktlänk till inlägg 27 november 2011

Vilddjur eller ängel?

Av Malin Sundin - 27 november 2011 11:02

Å vad jag älskar bloggformatet!! nu går det ju att lägga upp bilder och skriva sina funderingar på ett enklare sätt! :-D


En sak som hundvärlden är känd för är ju skitsnack. Tyvärr. det är oerhört lätt att "falla dit". En sak som en av mina vänner ofta har snackat om är "den och den ägarens/kennelns hundar och att de verkar ouppfostrade och för oväsen eller "gör utfall" när de står på stakeout..." En sådakort iaktagelse kan döma den hundägaren för all framtid! Obegripligt... För jag vet ju hur olika hundarna reagerar mot olika folk och hundar vid olika tillfällen! Många av mina hundar är tyvärr rasister och är dem tillsammans i flocken så skäller de som galningar om det kommer en främmande hund av "udda modell". för dem alltså... är det en polarhund eller fågelhund tittar de inte ens!


Men samma hund som skäller som en galning (och ser ut som om den tänker slita pudeln i stycken) kan i en situation där den är ensam med mig på ex utställning helt "skita i" alla "konstiga hundar" och tom bara gå förbi en anfallande terrier. Det har hänt mig ett otal gånger på SKK-utställning att mina hundar blivit påhoppade av småhundar... Då undrar man ju vem som har den blodtörstigaste hunden...? Mina som försvarar sin flock/revir hemma eller terrriern som vill slita mig i stycken? Nu har jag väldigt snälla hundar men nog kan de se helt galna ut!! :-D


Träffar ju på en hel del hundar när vi kör turister och det är intressant hur olika spannen reagerar på olika hundar. Vi har tom haft lösa sällskapshundar som försökt tugga sig igenom hela spannet utan att en endaste av våra har försökt bita tillbaka! och vi har haft incidenter med hundar på spåret och hundarna har inte ens tittat åt den, och tvärtom! Att de gjort allt för att komma åt den främmande hunden. vad som gör skillnaden vet jag inte, men det måste ligga mycket i hundspråket hos den andra hunden! Som om de med en blick kan avgöra kynnet hos hunden, och för den delen ägaren...


Skulle vara VÄLDIGT intressant med en studie över vargdödade hundar fatiskt! Vilka raser, kön och lynnen hade dem som dödades? KAN det vara så att vissa hundar är så språksäkra att de klarar att träffa en varg, "snacka" och vika undan? Vi har ju en del varg där vi tränar och jag är ganska övertygad om att de inte är så dum så de ger sig på spannet! Men att de går i våra spår och nosar och markerar över det är ju logiskt. Det är ju fem år sedan nu som jag köpte Brimer och han rymde under en träningstur efter bara någon vecka i min flock. Han "överlevde" mitt i ett vargrevir i 8dygn innan han kunde fångas in. Om han träffade på någon varg, det får vi aldrig veta men det var många vittnesmål om varg på skogen den veckan... Fast vargen hade gult halsband och blå ögon... hmm hmm. B-)



Tillbaka till ämnet... :-)

Kan man döma en hel kennel eller ägare för hur dennes hund(ar) beter sig några få sekunder som man råkar se dennes hundar? Nej.. det kan man inte! Titta noga på bilderna nedan. Det är SAMMA hund!


 

Blixten!


Blixten har aldrig slagits i hela sitt liv. Han är en ganska cool hund! Men som sagt, han kan vara intensiv och hoppa som en galning :-) Bilden ovan är från en utställning och bilden nedan från en helt vanlig arbetsdag.


så vilken bild dömer du hunden efter?


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards