ylajarvis

Direktlänk till inlägg 12 december 2011

Äntligen!!

Av Malin Sundin - 12 december 2011 18:48

Det tog sin lilla tid men NU är vintern här!    (finns så många roliga smileys att jag inte vet vilken jag ska välja!)

Premiärslädtur var i lördags, jag och Erik tog 11 hundar med oss upp till Koppången. Trodde inte det skulle vara SÅ mycket snö och framförallt inte så tungt före... Det blev en dryg färd för oss och hundarna! 4dm blötsnö som fastnade i under släden så det var noll glid om man säger så! Jag hade dessutom lyckats glömma snöankaret, men det behövdes knappast!

Det fick räcka med 7km men det är ju inte antalet kilometer som räknas, det är timmarna!   




Bilden är tagen strax bortanför där 6an och 12an delar sig. Edwin ser till att kursen är rak!!


Edwin

Blixt/Mettemarit

I-Tiger/Grisen

Perra/Tasse

Kuling/Duro

Haakon/Alex

Namnkunniga läsare kan lätt se att detta är ett synnerligen erfaret gäng! Alla utom Alex och Grisen är ledarhundar. Duktiga spårare men Edwin är som alltid nr1 när det gäller frispårning!




  Nedan ser Ni anledningen till att det är bra att vara två på årets premiärtur...   


  


Ett träd låg över spåret... Men det vara bara att välta ikull släden så den inte blev lika hög och sedan köra under! En del grenar behövde brytas av men det var ju inga större problem det heller. Alex och Haakon är erfarna wheelhundar och de säger till när det ska dras hårdare! Att knäcka grenarna var inga problem för hundarna så det var bara för mig att vänta in den flyende släden och hoppa på!



 




på söndagen så åkte vi upp med fler hundar, samt skotern. Så då gick det lite lättare! Erik körde upp tolvan med skoter och jag och Nathalie band upp alla hundar på stakeouten. Hade med de som inte fick jobba igår plus några av de från igår, lär ju ha ledarhundar! Blev två spann, jag med Nathalie i släden tog 14st och Erik fick 12. Efter ett par km så kom jag på att det ju var premiär med släde och till viss del premiär på snö också för större delen av mitt spann! För 1-2cm snö på grusväg räknas liksom inte    Jag hade ju DT-kullen (14mån) samt Sally (17mån) i mitt spann! Så det var ett riktigt juniorspann, sånär som på 11årige Wille som väl inte var helt nöjd med alla snabba ynglingar!

 

spann1 10 hannar och fyra tikar

Duro / Tolga

Zeke / Kråkan

Roald / Helmer

Wille / Etha

N-Tiger / Sally

Coccos / Trollet

Nando / Oscar



spann2 7 hannar och 5 tikar

kuling / Tia

Iza / Bamse

Balto / Brimer

Tass / Perra

Ophir / Stella

Lösset / Ludde


Nu snöar det så får se om det finns några spår kvar...   




 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

13 december 2011 14:26

Jag gillar verkligen din nya blogg! :)
Vad härligt med snö!!! Här på västkusten är det bara regn, regn o mera regn...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards