ylajarvis

Direktlänk till inlägg 16 december 2011

Nordvikens Tolga

Av Malin Sundin - 16 december 2011 20:34

Idag så var det premiär för Tolga som ledarhund i ospårad terrräng! Har ju kört henne mycket i led men bara på väg, stig och preparerade spår. Det skall i princip alla hundar klara. Men idag så fick hon verkligen visa vad hon kan! Spåren på Koppången var helt igendrivna och det hade kommit ytterligare ett par dm snö sedan spårprepareringen. Så det var mellan 20-50 cm tung blötsnö i "spåret". Hade Duro och Tolga i led för 14spannet och det var faktiskt Tolga som var duktigast... Det var bara på ETT ställe där jag fick ge kommando om vilken riktning spåret gick. Annars så tog de spåret helt perfekt. Inte illa för en oerfaren ledarhund! Tolga blir 3år i maj.


   Vädret var verkligen gråvitt idag, snö i luften, mulet och alla träd var tyngda av senaste snöfallet. Verkligen vackert om än att det var lite svårt med synen ibland, allt var ju alldels vitt! Det måste varit hård blåst häromdagen för det var rejäla drivor i kanterna av myrarna! Insåg när jag stod där bakom släden att detta blir första vintern i vuxen ålder, utan glasögon! Laseropererade ju ögonen 17maj i år. Värt varenda öre!!


spannet idag:

Duro / Tolga

Zeke / Kråkan

Edwin / Blixt

I-Tiger / Tia

N-Tiger / Sally

Perra / Tasse

Nando / Grynet




 
 
Ylwa

Ylwa

17 december 2011 21:49

Tack för inlägg. Vad härligt med snö och duktiga vovvar! Jag tar dig kanske på orden och kommer upp. Har total snöabstinens. Just nu hör jag hur regnet smattrar mot rutan. Några få plusgrader och redan is på backen gör att det eländiga regnet kommer att omvandlas till ännu mer is på marken. Till och med vovvarna tycker illa om det här vädret. Jag är helt säker på att de också längtar efter snön.

http://blog.snowstreams.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards