ylajarvis

Direktlänk till inlägg 21 december 2011

varför åka skidor när man kan åka spark...

Av Malin Sundin - 21 december 2011 20:11

  Eller varför åka awd när man kan åka släde!!   


Tyvärr så förvann ljudet (!) på min dator alldeles nyss så jag kunde inte lyssna på youtube för att kunna lägga in rätt låttext som rubriken hävisar till! Datorn är ju "bara" tre år gammal så tyvärr är det väl inte så konstigt att den krånglar!


Har varit på Koppången och kört släde både fredag, lördag, söndag och så idag, onsdag. Det har snöat mycket samt blåst hårt så spåren har varit som bortblåsta bara minuter efter att spannet passerat. Bra fjällträning!! Men idag så var det riktigt, riktigt fint!! Strålande sol, blå himmel och nästan vindstilla. Se mer på bilderna som kommer.


Först tre bilder från helgen. Skogen strax före Blomtäkt, här var enda stället som det gick att ana att det fanns ett spår. Detta trots att jag bara timmen innan kört A-spannet! Det kördes fyra hundvarv och tre skotervarv men som sagt, det blåste friskt så spåren "blåste bort"direkt. Ledarhundarna är ju duktiga så de hittar spåret ändå och det är kul att se hur även de yngre lär sig och vågar gå på i bra fart trots att de sjunker flera dm ner i djupsnön.

  

     

  








In i snömoset!! Precis efter Blomtäkts fäbod så är det ju ganska tät skog, framförallt när det är så mycket snö i träden. Björkarna blir nedtyngda så att de hänger över leden!


Notera all snö på skylten som visar vägen mot E45an och Koppångenstugan! Otroligt vackert  


 











Nedan: Precis efter Blomtäkt. Det gäller att akta huvudet för snöfyllda grenar!! Bilden till höger är väl inte den vackraste på mig precis...    Har inte bestämt mig för om det ser ut som om jag har en sån där natthätta som man kan se i JaneAusten filmer eller om det ser ut som en bebismössa eller helt enkelt att det ser ut som vad det är!! En uppfälld och åtdragen huva, med extra skärm, till Fjälläven jackan! Jag har mobilen i ett band runt halsen och bandet räckte inte längre än så här, så jag kom lite väl nära linsen tror jag    Men man har inte roligare än vad man gör sig!!   



     



Till sist några bilder från idag!! NJUT!!! Idag så var det som sagt strålande sol och spåren har frusit ihop så för första gånegn så hade vi fast mark under tassarna. Men det var ca 5-8cm nysnö (puder) som gjorde att spåren inte syntes så mycket ändå men oj så mycket vackrare det blir när det är ospårat!! Erik körde 12 hundar i första spannet och jag körde andra spannet med 16hundar.


            


Kuling/Tolga. Duro/Tia. Helmer/Bamse. Roald/Etha. N-Tiger/Sally. Balto/Brimer. Nando/Kråkan. Lösset/Ophir  



På väg upp mot myren före Tunturi.

Nedan; Tunturiberget


   

Nedan: Före slogboden nedan Tunturi. Masten syns mitt i bild.

 

Så här ska man ha det oftare...   


    

 
 
Mari

Mari

21 december 2011 22:23

Vilka underbara bilder! Det är väldigt nära bud på att bara sätta sig i bilen och köra norröver ikväll!

http://www.unayok.se

 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

21 december 2011 23:20

Underbaaaart! Känner mer o mer att vi bor i fel ände av landet...

 
Fia

Fia

28 december 2011 04:09

Det ser riktigt häääärligt ut :-)

http://www.serixone.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards