ylajarvis

Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Nordic Open...

Av Malin Sundin - 23 januari 2012 10:14

åkte jag INTE på!    Det var säkert en bra tävling & mkt trevligt folk där men tävla är inte allt...! Hundjobbat som vanligt i helgen, inte lika mkt gäster som det brukar vara men det räckte till ändå. Bra träning för hundarna och valparna inte minst! Sociala blir dem, mina hundar!


Igår var jag på en efterlängtad träningstur över lite längre distans än vad jag kunnat köra hittills. Vi har ju en hel del snö som sagt och jag spårar ju alltid mina träningsspår själv med hundarna så det har inte blivit några tremilar uppkörda på Koppången än! Men igår tog jag & pappa 13hundar med oss och åkte iväg på de mängder av skoterleder och skogsbilvägar som finns på Våmhusskogen. (Orsa-Mora kommun alltså) Det blev en varierad tur minst sagt! En del hyffsat hårda fina skoterspår, en del gamla skoterspår, en del totalt ospårat (inte ens led där...), en del plogad väg, en del tjärnar och så en del mycket kuperad terräng! Det ska vara varierat och roligt när man tränar...   

Vädret var också det varierat. Lätt snö på förmiddagen och sedan sol och kallt. Snön var väldigt kärv så det var inte så bra glid på släden heller. Men hundarna kämpade på riktigt riktigt bra och de fyra unghundarna är verkligen duktiga!


Turen blev 7mil lång så det blev hemfärd i mörker. Men det är ju hundarna vana vid efter alla träningsmil på barmark hela höstarna. Kuling i led var ovanligt duktig och han är ju envis som få och hittar bra så att det inte fanns något spår alls bekom honom inte ens. Tolga var mer tveksam, men hon lär sig! Bra träning för framtida äventyr där jag räknar med att hon kommer vara nr1 i led. Edwin som tyvärr börjar bli till åren och har tappat lite i snabbhet fick kliva ner ett snäpp och gick ensam i point. Därifrån styr han rätt bra... tar ju kommandon klockrent och är ett bra stöd för ledarna framför.


Blev mycket ledarhundar som vanligt i spannet...      Större delen av A.spannet är ledarhundar och det ställer till det lite när det ska tävlas! för vi behöver ju många ledarhundar i turistkörningen. Enda planerade tävlingen för året är Polardistans med 8hundar. Jag vet ju vilka jag vill tävla med men får se OM jag kan ta det spannet!


Gårdagens spann:


Kuling / Tolga

Edwin

Duro / Perra

N-Tiger / Sally

Blixten / Tasse

I-Tiger / Kråkan

Nando / Tia










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards