ylajarvis

Direktlänk till inlägg 23 februari 2012

Regler

Av Malin Sundin - 23 februari 2012 10:38

Rasklubben påstår att jag ljuger om att en medeldistansbana inte får ha fler än en varvning... Läs nedan så får Ni fundera på vem som har rätt. Tydligen så hade det tagit en massa (onödig)tid för dem att leta rätt på reglerna och bevisa att jag hade "fel". Men det är väl det Ni är till för; Att kontrollera att tävlingar och förare följer de regler som finns fastställda. Det skall vara lika för alla.



 Dessa arrangemangsregler är en rak översättning av IFSS arrangemangsregler. Vid eventuella tolkningar,så är det det engelska originaldokumentet som gäller.

84.* Banan bör inte korsa sig själv. Inte heller bör den läggas så att spann måste följa samma bana, helt eller delvis, oavsett riktning, och går inte det att undvika, ska det begränsas till endast en gång i ett bestämt heat och varvningen ske utanför start och målområdet.

84. The trail should not be crossing itself. Neither should it be constructed so that the teams will have to follow the same trail, wholly or even partly, regardless of direction, and, if unavoidable, shall be limited to one time and one time only in any given heat. The turning point shall be outside of the StartFinish area.



För mig personligen gör det inget om det är varvning men klart det är roligare att köra på en olik bana!!


Har varit en hel del andra hårda ord i veckan. Jag blir nästan lite imponerad hur enkelt det är att gadda ihop sig och stå upp mot en gemensam fiende. Att det sedan involverade så många! wow! Jag var ju lite smartare och satsade högst direkt och ringde presidenten men det gills inte. Jag vill betona att det INTE är jag som är fienden. JAG vinner INGENTING på att påtala de regelbrott som föregick i helgen. Snarare tvärtom vilket jag kan bevisa i ett par textrader som jag inte tänker publicera idag..


Jag var som sagt ute och tävlade i helgen. Många timmar. Jag var inte i målområdet eller i närheten när de påstådda reglebrotten skedde. Men när flera deltagare/medlemmar i SPHK kommer fram till mig och frågar vilka regler som gäller så är det MIN SKYLDIGHET att svara, utreda och vidta åtgärd. Nu hanns inte det på plats utan det fick bli efteråt. Hade väl aldrig trott att det skulle missförstås så hårt! Herregud människor, skilj på sak & person! Ni har totalt missförstått er roll som förtroendevalda om ni så svårt lyckas missförså min roll som "förtroendevald".


Rätt skall vara rätt. JAG personligen vinner INGENTING på att ta upp den aktuella frågan om helgens incidenter. Det är precis tvärtom!! Kan Ni förstå det? Jag har INTE tagit upp denna fråga av någon personlig anledning eller vad Ni nu påstår. Jag har ingenting emot de tävlande de gäller. Jag har ingen relation till dem, alls. Det handlar inte om det! Är det så svårt att förstå? Diskning, eller ej -det påverkar i just det här fallet inte ens resultatlistan! men det hör inte hit...


Nu blir denna incident och ert beslut prejudicerande. Tänk på det. Tänk på det nästa gång något liknande händer någon annan. Jag har hittat flera paragrafer som stödjer "min" åsikt, men de betyder ju ingenting. ;-) Beslutet här kan ge långtgående konsekvenser Ni inte ens anar. Men jag har varit med länge, kanske för länge? jag är skolad i nordisk stil och kanske är det därför jag ser annorlunda på regler än vad Ni gör. Jag fortsätter mitt uppdrag som tävlingssekreterare för jag är förbannat bra på det. Framförallt snabb och noggrann. Jag har, tyvärr befogat noll förtroende för majoriteten av styrelsen. (kanske tom är ömsesidigt?) Men det hör inte hit! Förstår Ni inte det?? Jag är inte "förtroendevald" för att jag gillar styelsen, tvärtom. Jag har det här uppdraget för att jag gillar alla dessa fantasiska medlemmar, tävlanden och hundar som vi har runt om i landet! Jag vill ge dem den bästa servicen, de är värda det! Jag ser det som en ära att få "ta hand om" Era hundars välförtjänta meriter. Jag blir jätteglad när hundar klarar sin meritering för första gången, likaså när de klarar championat eller meriten för femtielfte gången! Vissa hundnamn känner jag ju igen :-D


Jag blev i höstas övertalad att vara kvar som medlem och "förtroendevald" i SPHK. Jag förstod deras argument även om det tog lång tid..! De är själva medlemmar och behöver bra folk i leden om man säger så. Det är en ära att få alla dessa uppmuntrande mejl och telefonsamtal från medlemmar och för den delen icke-medlemmar som liksom jag tröttnat på SPHKsfärens inriktning med nuvarande ordförande. Nu i vår blir det ju en förändring. Blir intressant att följa.


Jag är förtoendevald även i andra föreningar inom andra brancher. Det är befriande!! Bästa skolningen inom föreningslivet får man INTE i hundklubbar om man säger så!! :-D Var på tvådagarskonferens/utbildning inom en av dessa uppdrag förra veckan. Ett av de avslutande orden var såhär: Ni får den styrelsen Ni förtjänar!
Kanske det! Är det så? Undermeningen till medlemmarna är; ställ frågor, våga fråga, våga säg emot, våga ställa krav, titta igenom protokoll och ekonomi, var påläst!! Det är inte lätt att sitta i en styrelse, det ska Ni veta!! TYVÄRR är det ofta så att de mest engagerade och ifrågasättande personerna sparkas ut. iaf i hundklubbar/intresseföreningar. Eller att de aldrig får chansen för att valberedningen styrs av styrelsen själva. 


I min yrkesbranch är det tvärtom... Att vara valberedning är verkligen ett uppdrag som man tar på allvar och det eftersöks verkligen personer som kompletterar styrelsens kunskaper och ofta är framgångsrika och kanske tom är lite obekväma. Där sitter vi ett helt gäng "högljudda irriterande kunniga bråkstakar" i samma styrelse! Men oj vad spännade och intressant det är. Vi har dessutom samma mål om än olika väg dit. Det underlättar. Målet är är ge våra ägare/medlemmar en så bra förening och så hög lönsamhet i våra företag som möjligt. Tänk om det kunde vara så i hundklubbar också!! Vilken trevlig värld vi skulle ha då... Om alla jobbade för att få en så bra utveckling som möjligt! för klubben, för medlemmarna och framförallt för hundarna vi alla ändå har valt att äga och älska! Oavsett inriktning på medlemmens hundägande skall det finnas en anledning att vara medlem i specialklubben. Jag tycker ju tom att jag har en anledning att vara medlem i SKK trots att mycket av det som de jobbar med inte intresserar mig det minsta! Jag vill ha en anledning att vara med i SPHK också. Den kommer vara att försöka påverka så mycket som möjligt, för att ÅTERSKAPA den klubb det en gång var. Såsom det var tänkt från början. Därför är jag medlem i SPHK fortfarande även om jag oändligt många gånger verkligen funderat på varför. Jag kommer aldrig att ha min licens i SPHK med nuvarande uppbyggnad och ledning. Skulle jag sparkas ut från SPHK skulle många, många medlemmar bli besvikna. Jag vet ju att ordföranden inte har något till övers alls för mig, det har han själv skrivit i ett brev till kennelklubben! (Ang VM och landslaget, inte om mitt "förtrondeuppdrag"). Men jag VET ju vilket stort förtroende medlemmarna har för mig! Det är därför jag klamrar mig fast. För Er skull. För att Ni är värda en representant som vågar!



Jag har ställt in kommentarerna på att de ska godkännas av mig först, så vill ni kommentera privat så gör det och notera det så lägger jag inte ut dem för allmänt beskådande! Ni medlemmar behövs, Vi behöver vara fler som vågar! som vågar driva frågor som inte ens berör oss själva eller för den delen ens ligger direkt på vårt bort.


Så Ni som får frågan av en sunt arbetande valberedning, tänk över det och våga svara ja om Ni tror ni har något att bidraga med! Tillsammans är vi starka, det GÅR att förändra.





För fan! Ut och kör hund nu istället för att kolla av Internet!!!!!



 
 
Ingen bild

Johanna

24 februari 2012 10:35

Hejsan. Talade med två domare igår ang detta med lösa hundar in i mål. Då jag inte fått hela incidenten var det givetvis lite svårt att ge ett scenario på det men de sa iallafall att varje fall döms fr gång till gång. Har föraren gjort allt i sin makt att försöka få in hunden och inte lyckats och ingen annan förlorade på detta så var inte en diskning så aktuell. Utan de sa till mig att är det så att någon annan förlorar tid o annat på detta då blir den diskussionen aktuell. Hmmm.. hyffsat luddigt regelverk kan jag tycka. Detta var ett privat meddelande till dig som du inte behöver sätta ut offentligt :) Ha det gott så hörs vi :)

Malin Sundin

4 mars 2012 08:54

Det står även att ALLA incidenter skall rapporteras till huvuddomaren inom en timme. Oavsett hur och varför hundar varit lösa. Tävl.ledningen har således brustit.

för mig är det självklart att ALLA spann med lösa hundar skall diskas eftersom alla i spannet räknas som ett team och sen tillkommer ju säkerhetsaspekten! ALLA jag pratat med förutom rasklubben tycker att jag har rätt i min uppfattning

återstår att se vad kennelklubben tycker

jag kan inte sitta kvar som tävl.sekreterare med mindre än att jag får släppa på moralen gällande just dessa spann och denna fråga. Och det vet jag inte om jag kan. faktiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards