ylajarvis

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

blandras?

Av Malin Sundin - 27 februari 2012 08:47

Som jag trodde så har min senaste kull redan gjort sig "känd".   För att anklagas för att vara blandras! På grund av sina annorlunda färger. Indoktrineringen att en husky skall vara grå med vit mask och blå ögon har verkligen gått långt    Jag har själv (haft) sådana tendenser... Jag erkänner att jag också hade misstänkt att det var "något annat" i Leonhard om jag sett honom på byn. Men om man tänker bort färgen och bara ser HUNDEN så ser man vilken otroligt fin och välbyggd ung huskyhane detta är! Det ska bli oerhört spännande att få visa honom på utställning, synd att det inte är någon domarkonferens snart för det hade varit synnerligen lämligt att ha ut domarna till min kennel för att se vilken färgkombination som FÅR finnas inom rasen. Alla färger är tillåtna, både på päls och ögon. Det är FUNKTION som är det viktiga. Jag jobbar ju med turistkörning och det är verkligen intressant att se alla gästers förvåning om vilka olika färger och teckningar som finns inom rasen. Detta är något som vi skall vara rädda om inom rasen! variationen. Många fotografier blir det på mina hundar varje år, varje gäst har sin favorit även om Blixten nog är en av de populäraste. Inte så konstigt med tanke på hans oerhört vackra ansikte! (Han är en synnerligen duktig draghund också! Kommer ett eget inlägg om Blixt framöver...)


Nedan en del bilder från min kennel på olika färger inom rasen. T.o.m i samma kull så kan det vara allt från helvitt till mörkgrått!


Först Leonhard! Han är brun och svart! Liknar en hel del på farbror och farmor. På bilderna så är han fem månader gammal. Han är oerhört stark redan nu! Han kommer bli (om han inte redan är) min starkaste hund... Han drog ikull mig häromdagen... jag hade inte en chans -jag flög raklång... och det var bara koppel & halsband! Ska bli spännade att köra in honom om någon månad.   

           


och så systern Dolly. En riktig godbit om jag får säga det själv... Ser ut som en liten varg! Här har hon grävt en djup grop och såklart så skall den sovas i! Det blåser hårt så det var nog en bra idé. Dolly är oerhört lik vår framlidne superledarhund Storm, trots att de inte är släkt alls! Dollys farfar och morfar har samma teckning och typ så det kommer därifrån.

     


Lite blandade bilder från arkivet med olika färger!


             Som sagt! alla färger är tillåtna   



Avslutar med en bild på Sandy! Syster till Dolly och Leo. Hon är rödbrun, nästan lite schakalaktig!


 

 
 
Annica

Annica

29 februari 2012 14:12

Intressant inlägg.. jag har fått min sibbetik "utdömd" pga färgen enbart eftersom hon inte har typisk färg... vilket jag tycker är lite lustigt eftersom det är som du skriver.. alla färger tillåtna.

Kul med färg tycker jag :)

http://kymcanis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards