ylajarvis

Alla inlägg under februari 2012

Av Malin Sundin - 4 februari 2012 15:44

låga temperaturer över hela landet! Här har vi väl haft runt tjugo minus men bilen har startat och hundarna jobbar extra bra när det är kallt och hårda spår. Rimfrost i pälsen är ganska snyggt ;-) Kört turister i helgen istället för att tävla i Strömsund. Hade packat och gjort i ordning allt som skulle med. Sovit 4h på natten för att hinna med allt och hinna morgonmjölka. Turistjobb med hundarna på morgonen och vid lunch bytte vi bil så att min bil blev fri från hundtransporten. Då ringer telefonen... Det är Annika Uppström som berättar att tävlingen är INSTÄLLD!!! WTF... Hur kan man ställa in så SENT och varför? Vi har POLARhundar. Detta känns bara pinsamt. Kort efter ringer Anna Kårwik och berättar samma sak. STOR eloge till Anna att hon tog på sig att ringa alla. Jag vet att jag nog var lite kort i teleon till dig Anna, men jag var liiiite stressad eftersom jag höll på att lassa om hundar ur bilen...


Det är ingen överraskning att rysskylan skulle komma in nu. OM det nu var på tapeten att ställa in pga kyla så hade man kunnat förvarna på onsdagen eller torsdagen om att det fanns risk för inställande då MÅNGA har långt att åka och dessutom hade hunnit åka många timmar redan. Det hade varit mer okej.


Såg på prognosen att det varit kallt där uppe idag och det var kallt här med, men jag har varit ute precis hela dagen och jobbat med hundarna. Väl påpälsad förstås. Många lager blev det!!


Jag förstår ju tävlingsledningen och att det är svårigheter med tidtagning och funktionärer när det är så här kallt. men ändå. Vi har polarhundar, då skall både hundar och förare klara att klä sig därefter. Vi som ställt upp hade förstått problematiken och alla gånger hjälpt till om någon bett om hjälp. Men som sagt, inte ens när man erbjuder hjälp till en tävlingsorganisation så vill de ta emot den har jag märkt. mer om det senare i annan blogg eller i Polarhunden!


Det är dessutom inte speciellt länge som racet pågår, vi som kör MD är ju inte ens ute länge och för övrigt var vi MDare nog alla för att köra ändå och vi har dessutom vana vid dessa temperaturer. Det får inte bli så att det är kondomdresskörarna som sätter agendan. Då är vi långt från målet..........


Noterar att det på Femundlöpet var -40 de kör ju "bara" 400 och 600 kilometer. Sallys uppfödare Tore ligger bra till och det är också en del andra spann som gör finfina prestationer! Målgång i morgon... Känns helt okej att vara hemma i år. Jag har för få hundar i tävlingsålder men nästa år är Femundlöpet i min kalender.



Det är mycket få meriteringstillfällen och nu rök ytterligare ett. Så det är bara att ladda om och försöka åka på SHAM-draget istället. Ryssjön är uteslutet av div anledningar, framförallt för att det osmart nog krockar med Vasaloppet!!





Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards