ylajarvis

Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Polardistans

Av Malin Sundin - 4 mars 2012 08:54

snart är det dags! På tisdag startar årets Polardistans. Det är ett riktigt "hett" startfält med flera tidigare vinnare på startlinjen både på korta och långa distansen. Jag är anmäld på korta. Har som sagt inte kunnat träna alls så mycket i år som jag tänkt. En varm och tråkig höst följdes av en skadad hand/tumme precis när turistsäsongen började. Har fortfarande inte läkt ihop men jag har vant mig. Det gör dock betydligt ondare när leden blir kall så får se vilket väder jag vill ha... Fast är det riktigt kallt så klär man ju sig bättre och varmare, så kanske det är bra om det är kallt ändå!? "mellanväder" är svårast att klä sig för. Endera blir man för varm och svettig eller så får man röra sig mer för att hålla sig varm!

Har kört turister som vanligt hela vintern men inte hunnit med lika många träningspass emellan som jag brukar. Det tar tid att driva sitt eget företag och inte ha någon säker backup eller anställda! Korna måste ju mjölkas på sina normala tider varje dag, året om...   Det är inte helt enkelt träna för långdistans mellan mjölkningarna..


Hundarna har iallafall hållit sig friska och glada så bara matte lär sig göra ännu mera med vänster hand så kommer det bli riktigt bra! Jag är tvåhänt och klarar det mesta med "fel" hand. Men sy kunde jag inte göra... Har donat lite med utrustningen och det fick bli med maskin istället för, för hand! Bilder kommer   


Jag har lagt upp en blogg åt tävlingen. www.polardistans.bloggplatsen.se Där finns det en hel del utrustningstips och bilder som Ni kan kika in på.



Vilka hundar som skall med har jag i stort sett bestämt mig för. Har ingen självklar "åtta" men en viss tanke har jag ändå. Vädret ser ut att kunna bli bra och snabba spår. Största "problemet" för mig blir att bestämma mig för vem som ska gå i led... Det blir nästan bara ledarhundar i spannet men vem är bäst...??!! *lyxproblem*


Igår kväll ändrade jag dock laguppställningen... Insåg att Sally INTE är 2år än! Polardistans har ju en tvåårsregel som jag ju såklart vet om! Men Sally är inköpt som vuxen och hon och N-Tiger är ju ett sådant självklart par att jag helt enkelt förträngt att hon inte fyllt än.. Så då blir det en annan tik som får följa med. Sally hade jag nog iof nästan bestämt mig för att peta ändå, eftersom hon kommer höglöpa lagom till starten och det är ju lite drygt även om hanarna är vana vid godlutande brudar.   


laguppställningen just nu: I kvalitetsordning även om de är väldigt jämna sinsemellan...   

Grynet, Tasse, Blixt, Duro, Tia, Tolga, N-Tiger och I-Tiger.

Första reserver blir Kråkan och Perdita.


Ett hyffsat ungt gäng således. Y-SM Grynet & Y-SM Duro fyller fyra i sommar. Y-AA Tia & Blixt fyller fem. Tolga & N-Tiger fyller tre och I-Tiger har nu i veckan fyllt två! Kanske blir han tävlingens yngsta hund? Född 28feb som han är. Tasse fyller sju i augusti och är synnerligen välmeriterad. Har tappat räkningen på antalet fullföljda LD-lopp den hunden gjort... Men det lär vara tvåsiffrigt!


Startfältet i år är riktigt starkt! Men mitt mål är fortfarande att vinna även om det såklart kommer bli skitsvårt med tanke på mina lite sämre förutsättningar. Det är några år sedan jag vann Polardistans och det var med ett teoretiskt sett "sämre" spann äm vad jag har idag. Mettemarit & Edwin var med då, idag är det deras barn & barnbarn som får visa vägen...





 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

4 mars 2012 23:57

Stort lycka till från oss!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards