ylajarvis

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

Polarhundsmästerskapen 2012

Av Malin Sundin - 28 mars 2012 08:39


Helgen som gick avgjordes Polarhundsmästerskapen i Strömsund. En i sammanhanget ny tävlingsanläggning. Spåren gick uteslutande på elljuspår på skidanläggningen. Alltså väldigt kuperat, knixit och teknisk bana. Inget för nybörjare med andra ord. Det var inte bara ett spann som körde ikull...  Jag höll mig dock på benen och jag tyckte det var görkul att köra!! Bromsade dock hårt i alla backar för att linorna skulle vara spända och störa ledarhundarna så lite som möjligt


Pga det varma vädret så kunde inte någon medeldistansklass avgöras utan vi bytte allihopa klass till US istället. Alltså öppenklass sprint. Det fanns bara en bana och den var på 7,5 km så vi fick varva hela tre gånger!! Men det var en bra lösning med varningsslingan och hyffsat logiskt för hundarna. Arrangören hade även gott om funktionärer som kunde hjälpa till om det blev strul där.


Jag startade först av alla, redan klockan 9 på morgonen! Startade med nio hundar.

N-Tiger / Tia

Blixten

Duro / Grynet

I-Tiger / Sally

Tasse / Kraka

     


N-Tiger har jag aldrig startat med i led förut... Han har bott hos mig sedan i september men det har inte blivit av. Har velat ta det lugnt med honom men han gick ju så bra på Polardistans i led med erfarna Tia så jag tänkte att jag provar iaf! Blixten litar jag på så han är bra att ha som nr2 som stöd till nya ledarhundar. Han går nästan alltid i singelled annars... Blixten gjorde ett mycket bra jobb! Banan var som sagt teknisk men den hade en sak till som vi ser mycket sällan på tävling! Mötande spår!! Inte helt kul om man möter ett spann som inte kan hålla sig på rätt sida eller för den delen med nyfikna unghundar. (I-Tiger i januari hade absolut inte klarat det...) Vid första head-on mötet så blev N-Tiger väldigt nyfiken och tänkte dra efter Nisse (Tigers uppfödare) men de hann inte så långt, (läs en halvmeter) Blixten bara drog upp dem och så fortsatte vi i rätt så bra fart. Jag visste att jag borde möta Norbert ganska snart och eventuellt innan dubbelspåret var slut så manade på dem allt jag kunde trots att N-Tiger & Tia var intrasslade i necklinan. (gick runt varann när Blixten drog över dem på högerkant vid mötet)


När jag hade tio meter kvar av dubbelspåret kommer Norbert i full fart! Hans hundar blir lite nyfikna på mina och styr ut lite mot mitten men absolut ingen fara. Men vi stannar båda två för säkerhets skull, så jag passar på att trassla ut ledarhundarna och Norbert står still och väntar. Vi far vidare åt varsitt håll. Strax efter kommer Karsten som startat efter mig ikapp så jag står och bromsar i nästan två varv... Mina hundar är väldigt pigga och har inga problem att hänga med, men efter sista varvningen så får jag två skitstopp i två av de tyngre uppförsbackarna och då drar Karsten ifrån oss. Det blir MÅNGA head-on möten. Alla i vår klass möter varandra flera gånger... Bra träning var det för mitt unga spann. Jag är mycket nöjd med ledarhundarna! Tia har tagit ansvar för både fart och styrning och Tiger visar stort ansvar han med. De passar ihop.


I mål hör jag att mellantiderna varit väldigt jämna och Eveline som startat fyra minuter efter mig kanske slår min tid... Det gör hon också med ca 1minut men jag har tredje bästa tid och tiderna är tajta så kör jag fort dag2 så har jag chans på förbättring av placeringen...


Dag 2 så har spåret frusit på under natten och det kommer vara hårt och ev isigt att köra. De andra förarna tar då beslutet att korta av sina spann för säkerhets skull. Det är en teknisk bana och spann större än åtta hundar har med sig mycket kraft. Jag har inga planer på att starta med annat än de nio jag hade igår och var så nöjd med, men efter att ha pratat med de andra och funderat lite så bestämmer jag mig för att starta med åtta. Jag hade ju trots allt lite trassel i linorna eftersom Blixt gick själv. Centrumlinan blir sladdrigare när en hund går ensam och Grynet som är så hiskeligt snabb tramapa över hans lina någon gång också. Kraka gick ikull i en kurva när hon kom för långt ut i lössnön i innerkurvan i en av de värre kurvorna på första varvet på lördagen och hon hade druckit lite dåligt på söndag morgon. Inte likt matvraket Kråkan... Så jag bestämde mig för att ställa av henne. Hon är ung och jag vill att det ska vara bra erfarenheter av tävling för henne!


I starten så känner man ju kraften från hundarna extra bra; framförallt med den lilla pyttesläden till släde jag har på sprinttävlingar! Min Rowerland sprintsläden. inte mkt stadighet i de moderna slädarna... Så jag var faktiskt väldigt glad att jag bara hade 8 hundar i mitt spann. Misstänkte ju att spåren skulle vara ännu "farligare" än lördagens! (första varvet trodde jag att jag skulle slå ihjäl mig tills jag kom på att det ju faktiskt var skitkul och att det var tre varv gjorde inte så mkt eftersom man ju såg de andra spannen mest hela tiden! rätt så kul att kunna räkna baktider själv...) Men de var dem inte... Spåren var superbra och frästa under natten så bra status på dem, men lite vass snö första varvet så någon av hundarna tvekade lite.


Jag kom dock ikapp Eveline som startade två min före mig efter halva första varvet. Eller rättare sagt jag såg henne på väg upp mot toppen av den tyngsta uppförsbacken! Så första varvet är jag nöjd med, hundarna hade alla bra fart, inget trassel eller ojämnt drag. Spannet vid starten söndagen:

N-Tiger / Tia

Grynet / Duro

I-Tiger / Sally

Tasse / Blixt


Men vid första varvningen så ville inte Tia dra upp någon fart. Hon var nog lite less på att behöva gå så många varv... Så det tog ett tag innan spannet hade god fart igen så Eveline såg vi inget mer av! Andra varvet tappade jag tid mot de andra spannen. Blev inte lika mycket head-on möten idag. Andra och sista varvningen då gjorde Tia myteri!! nixpix matte, -vi ska INTE gå ett sjätte varv...! Grynet drog dock med sig spannet åt rätt håll och inget strul men sedan ville Tia gå spåret baklänges upp mot starten! Så det var bara att ankra, leda dem rätt och byta ledarhund. Jag satt fram Grynet bredvid N-Tiger istället! Hon hade båda dagarna varit klart snabbast och med mest framåtenergi så nu skulle hon få bekänna färg... Grynet har inte gått i led alls i år! Bara en gång förra veckan! Grynet och N-Tiger visade sig vara ett mycket bra kombination och de drog upp en bra fart igen! Skönt... SYND att jag inte bytte plats på tikarna redan varvet innan....... Grynet missade nog sitt championat där!!? Sista varvet gick fortast (dock inte på resultatlistan, men i aktiv körtid!!) och jag kom i mål på en hyffsat bra tid men Karsten körde ju "lite" för fort...    Men ett 2pris på dragprovet blev det, så fler poäng till N-Tiger i årets husky och så den efterlängade bruksmeriten på vackra &duktiga Sally!


Jag är mycket nöjd med hundarna och helgen. Bra arrangemang, roliga spår (men lite läskiga..) och trevligt folk.



Lite kul var det att jag hade tre Edwin-avkommor i spannet, (I-tiger, Blixt & Sally) undan tre olika tikar. Perra skulle också varit med om hon inte börjat löpa, då hade de varit fyra. Edwin hade också en brorson med -Tasse. Så det var fyra "Edwin", tre "IGAIS" (duro, gryn, I-tiger) och fyra "fenrisulvar" (Kraka, N-Tiger, Tia och Blixt) i spannet. Ett härligt gäng att bygga framtiden på!!








 
 
Ingen bild

Johanna

28 mars 2012 11:27

Har oxå hört en del om PM, och tycker det är lite kul att man börjar med Head-on möten på en tävling i Sverige, även att få varva kan vara kul, det är ju en träningssak för hundarna och visar också kvaliten i hundarna. På en del av proven i Finland, är just Head-on möten. Otroligt nyttigt både för hundar och förare. Grattis till meriteringen!

 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

29 mars 2012 10:53

Tack för spännande & intressant läsning! Grattis till meriteringen! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards