ylajarvis

Direktlänk till inlägg 5 april 2012

Ögonlysning

Av Malin Sundin - 5 april 2012 19:57

Så var det dags igen för ögonlysning. Hade bara beställt tid för tre stycken, man vet ju aldrig om de har någon assistent ledig eller om det är lämpligt komma med fler! Men falu djursjukhus har bra parkering och just för ögonlysningen så får man parkera på baksidan bara meter från dörren till undersökningsrummet! Så hundarna behöver aldrig komma in i vanliga väntrummet! SKÖNT!!! Det är också det som är anledningen till att jag åker till Falun och inte till Mora för att ögonlysa. I övrigt undviker jag djursjukhuset så mkt det går    Distriktarna i Mora är bra och har man tur och får Åsa Sparr som veterinär så är det ännu bättre! Hon kan draghundar. Djurläkarn i Orsa är annars vårt förstaval för hundarna och veterinär Ann-Marie Weber är också mycket bra och framförallt prisvärd! Inte alla veterinärer som vill vaccinera 30hundar på en gång... 


Jag åkte till Falun med fyra hundar. Dyrbar last insåg jag... Två Dubbelchampions, en blivande champion +min nya superledare unge Helmer som säkert har chans på championat han med bara han vuxit upp! 


Tre hanar skulle ögonlysas och så N-Tiger som har en tårkanal som behövde kollas upp. Tasse skulle ögonlysas för femte gången... När jag lyste honom för första gången så visade det sig att han hade två prickar på ögat, retionopati. Jag har efter det lyst honom flera gånger för att se om det blivit någon förändring och för att få klarhet i eventuell ärftlighet. på fem år så har ingenting hänt visade det sig idag så han har inget ärftligt vilket känns skönt och Tass ska även användas i avel i sommar. Det är på Isdimma Blitzen, ledarhund hos Niklas Olsson. Tasse är en fantastiskt bra draghund (och snygg!) och jag har länge väntat på rätt tik att få ta en valp efter. Jag kommer avla på honom själv också, men det är ju lite svårt när han är släkt med alla mina tikar! 


Först ut var Helmer! Han tyckte det var lite läskigt att stå på bordet så han satt väldigt snällt hela undersökningen! Han har ju helblå ögon så det blir en härligt röd färg på teven som visar vad veterinären ser! Öga UA! 


Sedan var det dags för Duro som inte ens ville gå in i undersökningsrummet... Men han stod också lugnt och snällt på bordet och även han var UA. Han ögonlystes för två år sedan så jag var ju rätt så säker på att det skulle gå bra!


Sedan var det dags för Tasse... Han sprang in i rummet glad och busig som alltid. Hoppade direkt upp på bordet (!) och stod sedan där och tittade på veterinären som satt vid datorn... "ska jag stå här"? "Kom hit nu då"... Tasse är för härlig! Dock så vill han inte sitta still vid undersökningen så jag och assistenten fick hjälpas åt. Sitta still är ju inte riktigt Tasses melodi! Det är också nu jag minns varför jag inte ska ögonlysa Tiger i Falun... Veterinären är nog av den gamla hårda skolan och hon morrar och fräser åt Tasse samtidigt som hon spänner ögonen i honom. Så här gör man INTE med en hund!!! Oavsett om hunden är blyg, bråkig eller som i tasses fall lite livlig. Han klarar ju sådant språk eftersom han är så säker på sig själv och det bara är livlighet. MEN en hund som är osäker klarar INTE detta beteende från en veterinär. Det går iaf bra med ögonlysningen och Tasse sitter tillräckligt still så att hon kan se att inget har hänt med hans ögon de senaste åren heller. 


Jag har under väntetiden promenerat med N-Tiger, vi har varit inne i väntrummet och gått runt. Vi har kelat och gosat och han har varit väldigt trygg och go. Jag vet ju att han inte gillar veterinärer efter en dålig upplevelse som valp så tänkte det var bra att ha honom med för att få få lite extra miljöträning. Vi hann även med en långpromenad och se en del andra hundar av olika raser och alla möten gick kanonbra. Tiger tyckte verkligen att det var kul att få se lite nytt och han var väldigt kärvänlig måste jag säga! Han trivs med mig och jag med honom så det känns väldigt bra. Jag har anmält honom & Sally till Vaggerydsutställningen så målet är att han ska känna sig tryggare med att okända tittar och pillar på honom. 


Sist ut är Tiger... Jag är nu lite nervös efter vad som Tassen råkade ut för. (exakt samma sak hände för fyra år sedan, bara att jag hade glömt det...) Jag var ju så glad över att jag & Tiger hade haft en så bra förmiddag i Falun och att det verkligen kändes bra och ville såklart inte att allt det skulle vara som bortblåst......... Men promenaden in på kliniken gick bra och första undersökningen också, men sedan morrade han.. inte konstigt när två personer håller honom tajt medan den tredje står på 1dm avstånd och stirrar honom i ögonen! Han får då en snara runt nosen och jag bara tänker... NEJ... hur kommer han att reagera på detta?? är dagen och alla positiva intryck förstörda nu?? Men det gick bra!!! Han morrar en gång till med snaran på men undersökningen går bra och det är inget fel på tårkanalen. puh... Han har bara snaran någon minut och väl tillbaka på golvet så får han levergodis av veterinären. Han kan tydligen både sitt och ligg...   Så han och veterinären blir kompisar igen! Det kändes väldigt bra! Tiger är positiv och har glad svans hela tiden! Så nästa ögonlysning får han nog följa med på...



Ylajärvis DT Helmer Öga UA

Ylajärvis SM Endurance Öga UA 

Ylajärvis Vargtass Öga retionpati, sannolikt ej ärftlig







 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

6 april 2012 23:27

Grattis till lyckad ögonlysning! :)
Har Tiger lärt sig sitt o ligg på egen hand...? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards