ylajarvis

Direktlänk till inlägg 13 maj 2012

SPHK´s utställning Bjurholm

Av Malin Sundin - 13 maj 2012 21:18

I lördags var det dags för årets andra utställning. Årsmötesutställningen i Bjurholm ett par mil väster om Umeå. Så jag har nu varit på den nordligaste och den sydligaste SPHK utställningen! Så här på våren är det flera utställningar så det blir till att välja. Valde ut tre av sex utställningar i april/maj och det får allt räcka!!! Så en till i år är planerad. Får se om det blir några SKK senare. Beror ju lite på domarlistorna och vilken möjlighet jag har till att vara ledig och kanske framförallt vad jag prioriterar   Har ju hänt lite bra saker i mitt liv på sistonde... 


Domare för dagen var Annica Uppström. Så jag valde att visa tre andra hundar än sist. Kul att visa flera olika under året också. Försöka få det där CK som berättigar till bild i årsboken   Ylva gör ett suveränt jobb med boken och det är årets höjdpunkt när den är klar! Så hoppas många skickar in bilder till den. Jag hade dock ingen kamera med mig till Bjurholm så hoppas att någon annan tog bilder... Har iaf sett några fina bilder på facebook! (se nedan)


De jag ställde var:


IGAIS tassar Amurtigern Taitaz                         BKL ex BKK3 CK BHKl oplac

SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis SM EnduranceCHKl ex CHkk2 CK BHkl oplac (utplockad sist, innan placering av de sista fyra så "reserv" med gamla reglerna)

Ylajärvis SM GreenhartBKL ex BKK 3 CK BTKl oplac


Så alla tre fick alltså finfint betyg och med CK! Detta innebär att samtliga mina hundar i år tilldelats CK! Jag lär köpa en kamera... Tips mottages! Kompaktkamera som håller för att alltid hänga med... 


Jag är väldigt nöjd med dagen och mina hundar. Tiger som inte ställts ut förut skötte sig utmärkt i koppel och trots att han är oerhört stark och knappt går att hålla så kändes han erfaren och cool i ringen! Som om han visste vad som förväntades... Duro är ju erfaren och han behöver jag inte göra någonting extra med, han vet vad som förväntas! Men lustiga med honom är att han rör sig bättre för andra visare än mig... Jag såg det i Idre i höstas när Helena visade honom och igår när Sofia Holmgren visade honom så fint i finalringen. Jag har ju inte tänkt visa honom mer men någon utställning får det bli när det passar och han blev ju dubbelchampion i år så då är det ju extra kul att få med en  bild till årsboken! 


Grynet hade valpar för sju månader sedan och har ändå gått i stort sett i full träning i vinter. Fullföljde Polardistans på bästa sätt som en av spannets tre bästa hundar. Jag bytte hundfoder efter säsongen och det har slagit så väl ut att de allre flesta av mina hundar gått o blivit lite småfet!! Grynet inget undantag!!! Hon är FET... Det bara blev så... hmm hmm... och fort gick det   Så ja... hmm hmm... Kritiken på Grynet blev mycket bra på rörelser, päls och vinklar. (såklart) men med en lite pik till matte att hon visas i för högt hull! Det kan jag liksom inte neka till... Jag har ju fodrat på henne och Tasse lite extra och nu är båda för feta för att visas på SPHK utställning!! jaja, det försvinner ju i höst när träningen kommer igång igen! 


Nedan bilder som Annica Fjällborg tagit:

 



Se vad han kan min "lille" Tiger!! CK på sin första utställning!! Edwin har verkligen fått fina avkommor i sista två kullarna!! 



   

Som sagt... Min "korhåriga samojed"... hihi. Efter badet i torsdags så var Grynet en endaste stor vit fluffboll!! Den tjocka pälsen stod rätt ut och hon såg verkligen rejäl ut... När hon torkat blev det bättre men som sagt det oönskade "fettet" försvinner ju inte! (Matte har iaf ett bra steg på den här bilden...) 


Nedan bild som Eva Nättedal tagit


 


Urklippt närbild!! Visst är han fin!!! Då ska ni se honom i sele eller känna hans kraft i kopplet... Det här är en oerhört stark kille helt i min smak   

 







 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

17 maj 2012 21:17

Grattis till bra resultat! :)
Vad fin Tiger har blivit!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards