ylajarvis

Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

NSHK Specialen

Av Malin Sundin - 28 maj 2012 08:05

I helgen avgjordes norska siberian huskyklubbens rasspecial! Domare var Ali Koops från England. Hon var mycket noggrann och mån om att ge varje hund gott om tid. Detta innebar att det dömdes ca tio hundar i timmen! 92 hundar anmälda så det tog sin lilla tid! Det blev en lång dag som präglades av färgen röd! Nästan alla hundar tilldelades Excellent. Nog för att det var bra kvalité på hundarna men inte så bra! Det var dock få hundar som tilldelades CK.


Jag hade anmält två hundar! Bara!! Så det blev en lång väntan på min tur så jag passade på att ta kort på nästan samtliga hundar   Så det kommer en drös bilder bara jag får tid...  


N-Tiger som var på sin livs fjärde utställning ställdes i championklass. Han började för två veckor sedan fälla päls och den har sedan dess rasat av!! Jag badade honom i tisdags och ryktade av all päls med Furminatorn. Så han såg lite skabbig ut men bättre än att ha pälstussar överallt! Tiger skötte sig bra och han är lätt att springa med. Tiger fick mycket bra betyg och placerade som nummer 1 i championklass, före Koryak som vann specialen för ett par år sedan. Nu blev det en lång väntan inför finalen. Många fina hundar var det! 


   


(det är lite synd att jag inte tog någon bild på hur han såg ut INNAN furminatorn!! På de här bilderna ser han ju riktgt fin ut...)  


Ett tiotal hanar visades i finalringen och domaren lät alla springa ett varv, samt fram-tillbaka sedan plockade hon ut de fyra hon ville ha! Tiger var en av dem  Nu gällde det... Skulle Tiger ta fjärde raka CERTet och även bli norsk champion, eller skulle min Nandos far, Mitril som vunnit öppenklassen ta hem det och bli champion. Eller kanske unge Pippin (efter supersnygge Arctic Soul Vytok)... Fjärde hunden minns jag namnet på just nu (återkommer!) 


Domaren plockade upp Tiger som nummer1. Nervöst... Nu betyder ju inte detta att han "leder" men ändå! Vi fick fritt varv och det utnyttjade jag och drog på farten! Domaren hade ställt oss som nr 1 just därför... För att jag skulle få fart   Bakom mig gick de två öppenklasshanarna och sist unghunden. Domaren var noggrann och kollade alla noggrant. Till sist hade hon bestämt sig och gick till ringsekreteraren och meddelade. Vi fyra som stod där visste dock ingenting...! Normalt sett så plockar de ju ut oss och ställer oss i ordning så att alla ser tydligt som vinner. Domaren kommer tillbaka och pekar på Mithril -Du är min vinnare idag! Sedan tar hon oss i ordning och Tiger placeras för dagen som fjärde bästa hanhund! Vilken karriär denna hund har haft!! Jag är mycket tacksam för att ha fått ta över denna fina hund. De andra tre i finalen är fullpälsade och ganska rejäla hundar till skillnad från Tiger som nog var en av de mindra hanarna på denna utställning... Medium zized som det står i betyget     



Jag hade även med mig Sally som visades i unghundsklass. Hon är mycket utväxt och mogen för åldern. Det är en reläl, välmusklad och för dagen fullpälsad tik. De andra i klassen ser inte alls ut som hon... Precis som hos hanarna är juniorerna finare än unghundarna. Det är ganska klassiskt att det är så! Att unghundarna ser omognare och är slankare i typen. Sally går först i ringen och hon sköter sig utmärkt. Jag behöver bara springa ett varv och sedan triangeln så är det klart! De andra får betydligt fler varv. Jag vet inte om jag tycker det är rätt faktiskt... För jag missgynnas lite med välvisad och tränad hund. Sally får excellent och CK. Hon placeras dock som tvåa bakom en fin tik som tyvärr är lite svårvisad och totalt utan päls! Det som skiljer oss två var tydligen att den andra gick något bättre rakt tillbaka mot domaren. Hade jag fått fler ut-in så hade nog Sally gått finare hon med... Domaren tittade mycket på hur hundarna gick ut-in och jag var en av få som bara gick en gång! Välvisad som sagt    Nu har Sally ingen chans på CERT men jag är nöjd ändå. Sally är en superfin tik och hennes tid kommer! Öppenklass tik är dagens största klass med trettio hundar! Det tar tid!!! Domaren är alldeles för snäll... Skygga och dåligt visade hundar får röda band. En hund som morrar får ett VG osv. Klart att alla ska få en chans och att det är bra att vara lugn och tålmodig med en (mycket) blyg hund, men den ska inte få excellent. Den ska inte behöva gå in i ringen igen! Nya bedömningssystemet är ju också lite annorlunda mot innan. Fler skall få VG och färre EX och ännu färre CK. 


 


Domaren är dock restriktiv med CK. Jag tror att vi bara var sju tikar i finalen. Tre från öppenklassen som efter många varv till sist placeras som 1-3 i bästa tik. Championtiken Vikerkollens MOS Saffran som blev BIR förra året blir fyra. Junior och unghundar blir oplacerade. Vinner gör en mycket söt och härligt välgående tik från kennel Vargevass. Precis fyllda två år! Vienna av Vargevass. Hon har fällt ur i stort sett all päls och det gör ju att anatomin syns extra bra... Mycket fin och välvisad är hon! Tvåa blir tiken som vann i Elverum, en fullpälsad och kraftfull tik; Nay-La-Chees Nayak. Trea blir en av Tora Klevens tikar, jag tror att det var Dina? 


 

Vienna av Vargevass!


Nedan BIR - BIM bedömningen!


 


Och så här blev det!! GRATTIS till Evelitne och Kari för två superfina hundar!! 


 


En lång dag är snart till ändå. Det var inte bara en deltagare som ändrade färg under dagen... Det var inte bara hundar som "fick röda band" eller rättare sagt, vi bleka nordbor fick vita band och knallröd hud!! Solen strålade starkt hela dagen och det var verkligen varmt!!! 



Avslutar med två bilder på min "surikatt"... Sally tyckte det var orättvist när matte var inne i ringen med Tiger!! Annars så har de skött sig hela helgen och varit lugna och fina på kättingen. 


   










 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

29 maj 2012 23:29

Grattis till bra resultat, igen!!! :) Kul att det går så bra för dig! Roligt oxå att se alla bilderna!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards