ylajarvis

Direktlänk till inlägg 31 maj 2012

Bekymrad

Av Malin Sundin - 31 maj 2012 19:33

Jag har varit medlem i polarhundklubben i hela mitt liv. Som familjemedlem och sedan tolv år som fullbetalande medlem. Jag har varit förtroendevald i två (eller egentligen tre) styrelser knutna till SPHK. Jag har på samma tid dessutom lyckas petas från dessa styrelser av samma orsak. Båda gångerna. För att jag ifrågasatt och varit aktiv. Jag har inte varit en ja-sägare eller nickedocka. En sådan som jag passar inte i en (hundklubbs)styrelse, det om något vet jag!! Jag sitter och har suttit med i ett flertal styrelser i andra brancher och det är pinsamt att se hur SPHK och dess undergrupper fungerar. (Det finns dock undantag!!! Det vill jag betona, det är enskilda individer och ett felaktigt synsätt som övergripande styr i vissa sammanhang och frågor) Jag vet ju hur föreningsdemokrati ska (borde) fungera. Hela SPHK behöver verkligen en uppryckning på detta. En utbildning hade inte varit dumt. Det går att förändra en negativ sprial och en dåligt fungerande styrelse, se på min egen rasklubb tex! Vilken förändring till det bättre som det har blivit där. Inte perfekt, men minns hur det var ;-) 


Även om man inte gillar varandra personligen så lämnar man de frågorna utanför dörren när man går in på mötet. Som förtroendevald så företräder man INTE sig själv! Man företräder medlemmarna och ska se till att de frågor och aktiviteter som är viktiga för dem drivs på och genomförs. Är man dessutom med i en rasklubb eller SKK-ansluten förening som vår så tillkommer ett rasansvar. Med exempelvis utställningar, dragprov och andra aktiviter som främjar raserna och dess ursprunsanvändningsområde.


Det är svårt att få frivilliga till förtroendeposter. Det är inte så konstigt faktiskt. För efter att ha läst ett mejl som kom idag så förstår jag om man aldrig mer vill vara medlem i SPHK. Jag ringde i våras till SKK i ett ärende för att dubbelkolla om jag hade rätt, när jag nämnde vilken förening jag ringde om så var det ett suck.. inte igen. Jag hade i varje fall rätt och de ville gärna att jag skulle gå vidare med det och då såklart skriftligt. Det gjorde jag aldrig. För varför bråka tänkte jag? Det tjänar ingenting till. Jag vinner ingenting på det, de som vinner på det är förvisso mina medlemskamrater som bör få veta vad som händer bakom kulisserna. Men bryr dem sig ens? Jag tror tyvärr inte det! Hade medlemmarna varit mer undrande om vart licens och medlemspengar tar vägen så hade det nog varit lite skillnad. 


Några rader om det mejlet, jag var helt oinformerad och blev faktiskt lite förvånad. Jag känner mig nervärderad om det är mig som avses. Det finns liksom inte så många andra alternativ...    Nu var det fler som fick sin en "känga" där också men ändå! Det jag skriver är mina egna åsikter. Punkt slut. Jag är en vuxen människa som kan tänka och handla själv. 

Jag har fått många mejl idag om varierande ämnen så nu kanske det finns många som tror att det handlar om deras. hihi.   





För mig finns det just nu enbart EN anledning att vara med i SPHK. Det är att få tävla och ställa ut på SPHKs utställningar. För jag tycker det är roligt att åka iväg och träffa folk och att tävla. Det är ett stort intresse för mig som Ni vet. 


Jag har som några av Er vet "andra problem" med SPHK också. Jag har valt själv att inte skriva om dem. Lovade ju ett inlägg efter årsmötet, men det har inte blivit av   Får se hur jag gör med det. Jag är faktiskt starkt tveksam till hur jag ska göra med mitt medlemskap och mina uppdrag. 

Eftersom (delar av) SPHK inte har något förtrende för mig som medlem, varför ska jag då ha förtoende för dem...?







 
 
Ingen bild

Johanna

11 juni 2012 10:11

Ja du Malin, man kan fundera för vem SPHK och Rasklubben verkar. I flera fall får då jag intrycket att det är för egen sak, man kan vända o bända på regler efter eget tycke o smak om det gynnar ens egen sak. Det är det många som reagerar och som jag fått mail och telefon från, där de vill att man skall agera, men personligen kan inte jag gå vidare med saker jag själv inte sett eller blivit utsatt för, kan ju inte gå på hörsägen fast det kommer från flera olika oberoende av varandras munnar. Sedan är jag inte förtroendevald i SPHK något mer så jag brukar hänvisa dom till att kontakta de personer det berör och förtroendevalda i Föreningen. Man blir lite ledsen över att det finns en sådan rädsla bland människor att våga ta steget att reagera öppet och faktiskt säga i person vad man tycker o tänker, hade fler haft samma kraft som du hade det nog sett lite annorlunda ut i föreningslivet, inte bara i våra klubbar utan i många andras också.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards