ylajarvis

Alla inlägg under maj 2012

Av Malin Sundin - 6 maj 2012 08:54














En härligt snöig bild på Silka ur IB-kullen. Vissa har det bra på jobbet...   Bilden är ett par veckor gammal men med denna snöiga kalla vår så ligger nog snön kvar länge! I förrgår snöade det i ett helt dygn, det övergick under ett par timmar till regn som fortsatte som snöblandat regn ända tills igår eftermiddag! Kallt, blött och otrevligt helt enkelt! Det ska inte snöa i maj... Senaste på säsongen jag åkt skidor hemma har varit 23april, det var många år sedan och här var det ju varmt i påskas så att snön försvann så denna snö som kom nu är ju bara onödig!! 





Nu vill jag bara att det ska bli soligt och fint så att det torkar upp! Lär komma igång med badandet av hundar också, brukar försöka hinna över hela flocken varje vår/sommar och framförallt de som ska ställas ut men till Vaggeryd så fick dem ha "naturell" päls och det gick ju bra ändå!   Det är lite svårt det där med hundbad, för en husky ska ju ha fet päls så att den skyddar mot kyla och väta. Men samtidigt så vill man ju inte visa en smutsig hund för utställningsdomaren! De ska ju känna igenom pälsen på upp till 80 hundar och det är inte shysst om dem är för skitiga heller ju! Hunden ska visas från sin bästa sida de få minutrar man har att visa upp hunden på, så en lortig hund kan ju störa intrycket. Jag har ju dessutom en del kritvita hundar... Etha är just nu brun! smutsbrun! Hon har nog busat lite för mycket med småbuset... De är ju redan bruna så där syns det inte lika bra... 


I helgen är det årsmöte för SPHK. Svenska polarhundklubben. Det ska bli intressant. Det är tur att SPHK centralt har några bra representater och revisorer så det blir ordning i papperen. Till skillnad från distriktet jag tillhör. Ska bli mycket intressant att se hur mötet avlöper. Ni som läst mig blogg länge vet ju en pytteliten del om hur avgående ordförande betett sig. Jag har inte avslöjat allt jag vet/hört, det får Ni kanske veta i Bjurholm. Vissa saker kan man inte blogga om helt enkelt. Men det är illa, faktiskt. Som sagt, det ska bli intressant! 


Det är även hunduställning i Bjurholm, med Annika Uppström som domare. Detta innebär att jag inte kan visa Tolga eller N-Tiger! ("släkt") Jag brukar visa flera olika hundar om året och kanske satsa på en eller två lite extra. I år är det Sally jag satsar extra på av tikarna, men till Bjurholm blir det Grynet istället! Grynet är ju liksom min favorit... Hon är mycket bra byggd rakt igenom så det gäller bara att kunna visa det också. Har inte koppeltränat alls i år, det får bli som det blir! 




Söta Grynet som är en mycket duktig draghund men kanske inte bästa ledarhunden eftersom hon är "bakfram". Hon tror vänster betyder höger och tvärtom... Vet inte hur det gick till! Hon har mycket stor förarkontakt så kan ha något med det att göra? Grynets avkommor som snart är 8månader ser väldigt fina ut! Alla har mycket bra vinklar och rörelser. Framförallt är det fina kors på dem. De har ju att brås på  






Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards