ylajarvis

Direktlänk till inlägg 21 juli 2012

Liv & Död

Av Malin Sundin - 21 juli 2012 08:17

21 juli är det idag. Det innebär att det idag är 24 år sedan kennelns urmoder Disa föddes. I förrgår var det åtta år sedan hon dog. Jag minns det så tydligt... Det är ett av mina starkaste minnen, de minnena väcktes till liv igen igår.   För historien upprepar sig. Denna helg är ingen bra helg för livet om man säger så    I morgon är det nio år sedan min morfar omkom i en olycka, det även årsdagen av Utöya. Jag tror alla minns exakt var vi var och gjorde när nyheten om terrordåden kom. Jag missade dem helt... I en bil utan radio på väg från Norge, snabbstopp hemma och hos syster och en vän sedan till Skåne. Lämnat Grynet för parning och en 30årsfest väntade i södern så det var en intensiv helg! Starka minnen. verkligen


Igår dog Isa. Oväntat och oerhört ledsamt. Fina snälla Isa. Ingen bra draghund men bra flockmedlem, otroligt snäll och mild hund. Hon hade sin plats här. Älskad av alla gäster och av flocken. Hon fullföljde Amundsen Race 2008 samt två utav tre starter på Polardistans. Unghundsflocken har förlorat sin ledare och flocken sin kanske snällaste medlem. 




Disa fick bara fyra valpar. Hon var en så oumbärlig ledarhund för spannet att hon helt enkelt inte kunde vara mammaledig. Men hennes avkommor fick desto fler valpar och två av hennes barn; Tossy & Lappo finns idag i samtliga Ylajärvars stamtavlor och i nästan alla hundar jag äger. Lappo framförallt genom sin son Edwin och Tossy framförallt genom sin dotter Titti som kom att betyda väldigt mycket för mig och för flocken. 


Det är en oerhört stark tiklinje jag har i rakt nedstigande led från denna fantastiska tik. Disa-Tossy-Titti-Mettemarit-Grynet mfl. 






 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

23 juli 2012 12:26

Sorgligt! Vi vet alla hur det känns att mista våra fyrfota vänner. Lika jobbigt varje gång! Och man tänker tillbaka på allt fint som de gett oss under deras livstid... Hur gammal blev hon?

Malin Sundin

25 juli 2012 21:06

Bara nio :-(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards