ylajarvis

Direktlänk till inlägg 15 september 2012

bästa tik!!

Av Malin Sundin - 15 september 2012 16:26

Skriver från mobilen ;-) sitter i stugan i Idre. En mycket intensiv dag som till sist resulterade i bästa tik, cert och sedemera bäst i motsatt kön för Sally!! Fina, fina Sally som på två utställningar tagit två cert!! Första i Vaggeryd i våras och nu andra raka på självaste rasspecialen... :-D


Nog för att hon är fin, men att det skulle gå så bra det vågade jag inte hoppas på! Framförallt sedan det blev mycket stress, ingen uppvärmning alls och med tre hundar från kenneln inne samtidigt! Tiger och tass i championklass samtidigt som Sally skulle in i bästa tikklassen...


Krock hade det även blivit tidigare då vi hade fyra inne samtidigt. Bruksklassen gick ju samtidigt i två ringar...!!! Inte så smart... Blixt (good), tiger(excellent) i ring 1 och Sally och Perra(very good) i ring2.


jag visade tiger o Helena visade blixt i konkurrens. Sedan kvalité där blixt åkte ut direkt. Så Helena hämtade sedan Perra och band ut Sally på kätting, jag visade tiger i kvalité där han skötte sig mycket bra och fick excellent!


Men då skulle ju tikarna in också... Sprang och lämnade tiger till Krister. Hämtade Sally +nummerlapp! In i konkurrens. Tre varv skulle vi springa... Tittar bort mot ring1tre hundar kvar att bedöma sedan skulle tigger in dit för konkurrens om placeringarna!!!! Stressigt värre... Ingen uppvärmning alls av Sally. Hann knappt rätta till kopplet... Gick ganska långt fram. Alla hundar fick springa samtidigt! Så det blev väldigt trångt men Sally gick fint. Sprang våra tre varv allihop tillsammans.Kutade direkt ur ringen och bort till Elin och Krister. Ta hunden!! Slet åt mig tiger och direkt in i bedömningen av konkurrensen i brukshane. I tikringen bedömdes de första tikarna, Sally heter i stamtavlan jally så hon ska ju in tidigt...!!


Blev några varv och tiger gick riktigt bra! Han har långa härliga ben och mycket långt steg! Domaren var noggrann och alla fick bra chans och plats att springa! Först placerades snygga echo som står för championat... Grattis Viggo o Tora!! :-D två blev kuling från Nisse uppström. Sedan minns jag inte...! Minns inte ens var jag och tiger stod!!! :-S inget ck iaf :-)


Snabbt iväg och bytte hund igen! Dags för Sallys kvalitetsbedömning... Stress, stress, stress! Fick bara en in-ut spring och inget varv runt eller triangel! Kändes inte alls bra...! Sally står ju mycket bra. Enkel att visa! :-) men på väg tillbaka så var hon lite slarvig i fronten så jag trodde liksom inte att det skulle bli så bra betyg... Fan liksom! Ingen uppvärmning eller koppelträning innan. :-S ser att vi i ring ett ska in igen... Bort och byta hundar!! Helena engagerar Niklas som visare till Sally om det krockar med champion hanarnaa... Vilket det såklart gör! Niklas visar Sally i bruksklasskonkurrensen! Jag ser inte mycket av vad som händer. Men när nästan alla är bortplockade så ser jag att Sally är kvar!! Kul tänker jag!! Kan bli placering B-) Sally står först, varv på varv får de springa. Hon strular lite men trots det tittar domaren bara på de bakom... Han har bestämt sig, eller? Någon av de längre bak sorteras om... Men Sally blir kvar!! Hon vinner!!!! :-D underbart!! När domaren berättar om hundarna och varför han placerat dem så byter jag med Niklas och tar över "visningen". Han måste ju hämta blitzen som ska in direkt efter i öppenklass! Stress som sagt... Sallys kritik är mycket bra!!! Vi vann klassen...! Känns helt fantastiskt men samtidigt är det svårt att hinna glädjas eftersom jag ska in i ring ett igen... Direkt!!


I bästa tik så kan vare sig Helena, Niklas eller jag visa... Jag skriker åt ringsekreteraren i ring2 att de får f-n vänta in championklassen! Jag har ju tass att visa och Helena tiger! Niklas har vunnit öppenklassen med blitzen... Domaren får kolla igeno alla tikar igen ordentligt... Så fort tiger är klar springer Helena och hämtas Sally som ligger i bilen... In i ringen!! Stress!!!!


Jag ska nu in med tass för kvalité och senare konkurrens som han vinner! Men jag vill ju se tikklassen!!!!!! Hur går det...? Tittar över axeln ibland och ser att Helena springer först!! :-D härligt... Det kan gå vägen! Sally springer nu jättebra igen när jag hinner inte bli nervös...


När samtidigt som jag får ck rosetten till tass så applåderar publiken... Det är klart! Vem vann?? Jo Sally!!! :-D en av mina har vunnit rasspecialen liksom!!!! Och jag fick inte se det... Känns sådär faktiskt :-S men Helena är desto lyckligare!!


Stressar vidare... Fler hundar ska in och så final...


Men det får ni i en annan blogg!! För nu ska vi äta!

 
 
Ingen bild

Ylwa

15 september 2012 20:35

Grattis! Visst var det väl värt "lite" stress nu när det gick så bra ;)

 
Ingen bild

Eva

15 september 2012 21:44

Grattis vilken urfin tik!!!

 
Jennie & Maja & c/o

Jennie & Maja & c/o

16 september 2012 14:12

Stort GRATTIS! Jättekul! :)

http://Stort GRATTIS! Jättekul! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards