ylajarvis

Direktlänk till inlägg 30 september 2012

SPHK utställning Arboga

Av Malin Sundin - 30 september 2012 20:07

regn, regn och åter regn! Men det gick bra ändå. Plaskblött utanför ringen men desto bättre inne i ringen som tur var. Dock gick det inte att följa bedömningen så bra eftersom vi "gömde" oss från regnet i Niklas & Maries utställningstält. (Tack!!) Jag hade med mig två hundar. Ingen av dem i utställningsform... Grynet har nyligen fällt ur det mesta av pälsen samt gått ner i vikt så hon är inte så snygg som hon kan vara. Blixten däremot är precis tvärtom! Han har ett par kilo extra i vikt och mängder med vacker vinterpäls... Han ser faktiskt rätt grov ut med all fin päls! I Idre fick han ju bedömningen "good" till följd av det. 


Idag var det dock anorlunda! Domaren gav till min förvåning Blixten ett excellent! Jag tjuvlyssnade ju så gott jag kunde på bedömningen och det lät ju verkligen bra... Blixten skötte sig även bättre än jag förväntat. Han stod still och med låg svans men såklart åkte den upp när han sprang vilket också står i kritiken. Jag tror att Blixten var enda i bruksklassen som fick excellent så vi får stå kvar på förstaplatsen! dock så håller domaren CK, vilket ju faktiskt känns helt okej eftersom Blixt inte är i "bra form" för dagen. 


I tikklassen går det undan! Bara en junior och ingen unghund. Så det blir lite oreda innan de tre brukstikarna är på plats. Först går Pumkin, tvåa går Yana och sist jag och Grynet. Grynet är lite svårvisad idag. Hon springer inte så bra som hon gör när vi är utanför ringen... Hon är ju väldigt kontaktsökande och jag har funderat på om hon skulle gå bättre om någon annan visade henne? För mig vill hon ju ha ögonkontakt med och när jag ska ställa upp henne så står hon ju fint men har öronen bakåt... Ganska vanligt på en sådan typ av signalsäker och kontaktvillig hund! rörliga öron...   Jag känner direkt att det inte kommer gå så bra. Kritiken blir blandad, hon hade gärna fått vara grövre osv. Så synd att hon inte såg ut nu som hon gjorde i Avesta i somras!! De andra två tikarna gör sig bättre och framförallt Pumkin får till en superb runda med hjälp av Ylva. Jag anar att det finns chans för andra certet på Pumkin. Vi har mötts många gånger i ringen så det är ju en tik jag känner igen. Mycket bra rörelser och trevlig hund. Placeringen blir också som vi står. Alla tre får excellent och de två första får CK. Första gången inte Grynet får CK    men det faktiskt känns bra ändå! Känns dock lite surt att inte ha anmält Sally som är i mycket bra form där hemma i hundgården... Kommer fler chanser!


Öppenklassen är dagens största klass och det är skönt att kura in sig i tältet och titta på visningen som nu sker i tilltagande regn. Alla är verkligen genomblöta! Hundarna inte minst. Jag noterar att väldigt många tikar får excellent. Så det blir trångt i konkurrens. Konkurrensen missar jag delvis men ser att Niklas och Isdimma Blitzen står först! Tre topplaceringar på raken på den fina tiken... Inte nog med det, Niklas & Marie hade två tikar till anmälda och alla tre blev placerade i klassen och med CK! Inte ofta samma ägare har 1,2 och 3!! Grattis! 


I bästa tik får jag visa Lasse & Kerstins Pumkin. Hon är lätt att visa och som sagt rör sig väldigt bra! Hon påminner en hel del om Tia. Lika svår att se glad ut vid uppställning men väl i rörelse så flyger hon fram.    Jag har ju redan räknat ut att CERTET kommer gå till Pumkin. Hon är bäst placerade tik med bruksmerit... Nu ska bara visningen gå bra och inga tokerier ske. Alla tikar får springa ett par varv och blir sedan bortplockade en efter en. Pumkin blir avtackad som sista hund innan placering. Så jag står precis bredvid ringen och väntar på den blågula rosetten... Vinner gör Blitzen, hon blir sedan BIM mot Ylvas Io som blir BIR och BIS-1! Grattis Ylva!! Ios yngre helsýster blir fjärde bästa tik. Tvåa blir en av mina favoriter Molly (som är min Kråkas faster) Trea måste nog Shadi ha blivit. Minnet är lite kort ... Efter att placeringsrosetterna delats ut får jag & Pumkin komma in och ta emot blågula CERT rosetten så jag fick hålla i den iaf...    Jag fick faktiskt hålla i BIR-rosetten också då jag passade Io ett par minuter. hihi. 


I BIS-finalen så är det oerhört fina hundar!! Det går liksom inte att välja bort någon... Jag är störtförtjust i malamuten som för dagen blivit champion Grattis Ninni. Samojeden i bruks har jag ju sett förut och ja, det är ju verkligen tre fina hannar som visas! I BISfinalen är det en annan samojed som jag minns från öppenklass bedömningen som precis startat när vi kom till ringen. En mycket välgående och fin tik. Minns faktiskt inte hur det placerades... men Io vann BISet! Det minns jag!! Jag lånade Ylvas väldigt avancerade kamera och försökte mig på att ta en del bilder så det finns bilder och resultat på hennes blogg. Jag tröck alltså bara på avtryckaren, enklast så! Det var väldigt grått o regnigt väder men de fina hundarna fastnade iaf på bild!  


Rullade hemåt efter utställningen. Rätt så nöjda ändå trots att det inte blev något CK. Kan ju inte plocka allt varje gång liksom! Har anmält Blixten och Sally till Bollnäs så då ska Blixt vara i bättre form! Träningen går inte alls nå bra eftersom jag är billös... Bilen står fortfarande på verkstad... o lär bli kvar där    Men hundarna är lättränade så de brukar komma i form bra trots dålig start! Hur mycket jag hinner träna i slutet på november/början på december brukar vara viktigare än sept/okt så än är jag inte orolig









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards