ylajarvis

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

2 år!

Av Malin Sundin - 11 oktober 2012 20:41

Idag fyller DT-kullen två år! Oscar, Helmer, Roald, Etha, Bisquit, Sverre och Olav/Nanoq

Fem hanar och två tikar blev det. Sydpolen tema med anledning av att det 2011 var 100 år sedan sydpolen nåddes för första gången. Fem norrmän blev först och jag tänkte att jag kanske aldrig mer får chansen att ha det här namntemat då det inte är så vanligt att få fem hanar! 


 


Jag behöll fyra av valparna och alla har svarat upp mot förväntningarna. Oscar är den snyggaste av dem och han är den enda jag visat på utställning som vuxen. På rasspecialen 2011 där han vann juniorklass och tilldelades CK! Roald blev BIR-valp på norska rasspecialen men har är så liten att det inte blivit av att visa honom som vuxen. Helmer är också liten till växten men var den som var mest lovande i selen deras första säsong. Mycket driv och framåtandra. Gick redan månaden efter inkörning som ledarhund och ofta som singelledarhund! Ska bli kul att se hur han svarar upp mot förväntningarna nu som vuxen. Etha är en lugn och snäll tjej som har startat årets säsong betydligt bättre än vad jag trodde hon skulle. Med bättre kropp och framförallt hull så får hon en bättre chans. 


Sverre är den som är störst i kullen. Det var han även som valp! Han är körd ganska mycket som ledarhund så det ska bli kul att se hur det går för han & Kenneth o resten av gänget i framtiden.


Nanoq är också ganska stor. Eller rättare sagt hög!    Blir 4spanns tävlande för honom i vinter så där kan ju långa ben behövas


Bisquit är enligt rapporten en mycket bra draghund! Massor med dravilja o power! Hon ingick i 4spannet som tog brons på SM i helgen. 

 



Så alla sju är aktiva och duktiga draghundar! Första tävlingssäsongen blir ju i år så det ska bli riktigt kul att se hur det går för dem! Jag har ju bara Femundlöpet planerat och för den sträckan kanske de är i yngsta laget men åtminstonde grabbarna kommer tränas extra för att vara reserver. 














 
 
Ingen bild

Jennie

13 oktober 2012 18:22

GRATTIS i efterskott! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards