ylajarvis

Direktlänk till inlägg 10 januari 2013

Genomtramp?

Av Malin Sundin - 10 januari 2013 08:35

 

Har många gånger funderat på vad som menas med "genomtramp"... Det är ett uttryck som verkar användas mer och mer. För att klaga på tävlingsarrangörer, för att skylla bort ett sämre resultat, för att slippa köra släde på träning och ja för det mesta verkar det som!?


Nedan några bilder från en helt vanlig träningstur. Bröjtetur heter det väl på norsk (?) Alltså att köra ospårat och bryta sina egna spår/träningsvägar. En oerhört bra träning för hundarna och ställer höga krav på dem, framförallt ledarhundarna. Både att finna en bra väg, orka trycka bort snön och trampa spår till de andra hundarna. Det här också anledningen till att jag aldrig räknar träningsmil på mina hundar. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. För det är STOR skilland på vilka mil det tränats... tid är mer intressant. Att de kan jobba långa tunga pass, såväl som snabba korta. Variation förnöjer. För många tråkiga eller tunga pass tar bort glädjen och bara lätta snabba pass ger ingen uthållighet och varför ska man då köra draghund? 


En Siberian husky ska alltid ha energi kvar. Den ska aldrig gå sig helt tom. Den ska vara smidig, stark och intelligent. Ett sätt för oss att tetsa detta är att köra hundarna i alla möjliga sorters terräng, underlag och snödjup.



Men vad betyder då genomtramp?


 


Är detta genomtramp?


De trampar igenom snön på det sätt att det är tre dm nysnö. Men det finns ju en botten ;-) Under det här träningspasset skogsmark, is, grusvägar och myr! 


 

Detta kallar inte jag genomtramp...

Jag kallar det djupsnöpulsträning! 


 . 

Inte heller det här är genomtramp. Här finns det ett skoterspår under nysnön.


 

Efter ett tufft pass är det bra att vila en stund innan nästa etapp!


Kuling/ AA Tia

Tolga/ DT Helmer

I-TIger / SM Duro

N-Tiger / Sally

Tasse / Blixen

Kråkan / DT Roald





Genomtramp för mig är det som ofta sker i den absolut sista självande dagarna av vintersäsongen. När snön blivit porös och rutten av solen och vårens antågande. När det mer eller mindre utan förvarning inte bär för hundarna. Men under den tidsperioden på året är det ändå inte många som är ute och tränar släde. Hundarna har dessutom en utmärkt grundbalans och är i god fysisk form så den sortens genomtramp är inte farlig. Träning ger färdighet. 


Det enda "genomtramp" förutom "vårsnön" som jag skulle kalla för genomtramp är när spåret blir totalt sönderkört av skotrar (eller tokbromsande slädar utför) så att det bara är bottenlöst snömos. När det går från stenhårt till snömos utan förvarning. 

Om det är genomtrampsföre så får man som hundförare anpassa hastigheten. Så enkelt kan det vara. Såg en youtubefilm med en hundförare som kallade 2cm nysnö uppepå stenhårda preparerade spår för genomtramp och tungt före. Vad kallar man då föret på bilderna ovan? 










 
 
Ingen bild

Torhild

10 januari 2013 09:44

Före som jag tycker kan va jobbigt är när det är lössnö, tunt skarelag (så hundarna bryter genom) och löst igen under. Det skulle jag nog också vilja kalla genomtramp och svårmotiverande ;-)

Malin Sundin

20 januari 2013 21:25

Absolut!! Håller med :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards