ylajarvis

Direktlänk till inlägg 22 januari 2013

Omkastning i planeringen *valpar*

Av Malin Sundin - 22 januari 2013 12:29

Igår var jag ner till Norrtälje på en snabbvisit! Blev verkligen en snabb visit. Med mig ner var TIa. SE(polar)Ch Ylajärvis AA Tia Dalma Släppte ut henner ur bilen hon kollade sig omkring, nosade snabbt på Melos SEUCh SE(polar)CH Snowstreams Tradus Philomelos och godkännde herren antar jag... Släppte in dem i en hundgård tillsammans och han nosade lite snabbt på henne. Inget flörtande, ingen dans eller direkt uppvaktning! Tia ställde upp sig direkt så det var bara att kliva på för Melos    Han har ju varit med förut! Vilket inte Tia har och det var också därför som det helt enkelt fick bli en ändring i planeringen. Tia börjar nämligen bli till åren och snart är hon för gammal för att ha en första kull. Har ju tänkt avla på henne i flera år men aldrig passat årstidsmässigt! 

 

Det gör det inte nu heller! Men vad gör man. Samtliga tikar utom Sally har löpt nu i dec/jan så det var ju inte oväntat att även Tia skulle göra det... Jag anade att även hon skulle börja och fick då några dagar att fundera på om hon skulle paras nu eller inte. Eftersom det finns risk att det inte blir några avkommor alls efter henne om jag väntar ett år till så fick det helt enkelt bli nu. För en så duktigt tik vill jag ha avkommor efter! Hon har gått i led varenda träningsrunda hela hösten samt alla offroad träningar och är en självklar medlem av tävlingsspannet. Så iockmed detta så har mitt Femundspann försvagats, rejält! Vill inte tävla med en dräktig tik, framförallt inte på långa distanser. Så detta ställer till det för mig på Polardistans men valpar är framtiden så det får bli som det blir! Ser verkligen fram emot att få valpar efter Tia.

 

Mejlade Ylva när TIa hade haft blodflytning ett par dagar och hörde mig för om avel på någon av hennes hanar. Tia är ju släkt med samtliga mina hanar så enda jag hade kunnat använda och som passat rent fysiskt/utseendemässigt var Leo som hon bara är 2.3% släkt med. Men han är ännu lite ung och omeriterad så gick det så ville jag välja en hane som redan är färdigmeriterad. Ylva, kennel Snowstreams har ju i flera år tillhört toppskiktet i både drag och utställningar så det är ju såklart ett mycket intressant blod att få in på min linje! Breed the best, forget the rest... Tia är på fadernet efter SEUCh SE(polar)Ch Fenrisulven Ask som kommer ur en mycket framgångsrik kull, bla så är Ylvas tik Berit syster till Ask. Faste som är far till min N-Tiger är också från samma kull. 

 

När jag tränade hundarna på en långsväng förra veckan så stod jag och funderade på vilka hanar jag kunde tänka mig att avla på och det är inte många... Ylvas ursnygge Snowstreams Io var ju såklart en av dem jag tänkte på men han & Tia är kusiner så det blir lite tätt genetiskt. Men Io har ju såklart en far! Ios mor Berit är ju dessutom faster till Tia så kan Melos nedärva en "Io" på Fenrisulvlinjen så borde ju det kunna bli minst lika bra avkommor undan Tia. Kombon av blod har ju förut gett riktigt bra avkommor så Melos fick det bli som far till Tias första kull! Har hon blivit dräktig så är det 25mars som är datumet att hålla utkik på!   

 

Så Ylajärvis kennel har helt plötsligt avelsplaner för 2013 !! 

 

          

Tia & Melos

(bild på Tia tagen av Helena Johansson när Tia blev 2BTKl i Vaggeryd 2010)

(bild på Melos tagen från Ylvas hemsida)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

22 januari 2013 22:41

Spännande!!! :) Lycka till!

 
Ingen bild

Evan såklart :)

22 januari 2013 23:13

Lycka till!!
Hoppas på många fina valpar!

 
Ylwa

Ylwa

25 januari 2013 09:21

Jag nu hoppas vi på ett gång små fina valpar den 25. Ska bli otroligt spännade att se vad det kan bli.

http://blog.snowstreams.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards