ylajarvis

Direktlänk till inlägg 25 januari 2013

SM 4spann masstart 6plats

Av Malin Sundin - 25 januari 2013 18:57

Jävlar vad det gick undan! Tyvärr så var jag seedad till att starta i andra ledet så det blev trångt som tusan att ta sig emellan spannen före oss men grabbarna var oerhört duktiga och vi var snabbt uppe i toppen. Tyvärr blev Tolga biten i svansen (!) kort efter start och delvis pga detta så sprang hon inte så bra som hon borde. Hon höll dessutom igen i utförsbackarna. I princip alla spann låg ihop men vi var fem spann som låg något före. Jag var flera ggr uppe i bredd med tre spann till men lyckades inte komma om! Spåret är mycket kuperat och svängigt och när man nästan kommit om så svänger spåret åt andra hållet och det är ytterkurva igen... Nästan lite hopplöst!!! Så fort det var uppför så var jag ikapp men utför fick jag hålla igen pga Tolga. Det var väldigt trångt och mycket morr på flera spann. I-Tiger blev påhoppad rätt så ordentligt och han klarade det okej men Tass blev upprörd av att hans kompis blev attackerad och markerade mot nästa spann som kom nära. Känns såklart inte alls bra att det blev så men tyvärr är det sådant som händer när det blir så trångt och stressigt. Hade fler incidenter på dessa 7km än vad jag haft på fyra st masstarter med tolv hundar på Amundsen...! 


Det var mycket bra markerat och lätt att hitta men det var väldigt skarpa kurvor och riktigt kul att köra! I varningen var det tre spann som fått stopp och jag var för sen i reaktionen så vi hamnade mellan dessa istället för till höger vilket hade gett oss en andraplats just där! Ledarhundarna blev osäkra på vilken riktning spåret tog och blev nästan stillaståede så det tog ett par hundra meter innan vi var ikapp igen! 


Målgången blev dock desto enklare och N-Tiger såg direkt hur de skulle springa trots att vinkeln var lite tokig och in bakom nätet som spärrade av varvning/målgång slingan. Tappade lite på täten i den mycket branta utförsbacken där Tolga inte alls vågade släppa på. Men i sista uppförsbacken upp mot målgången så tog vi igen en hel del sekunder men inte tillräckligt! Vi blev sexa och det får jag vara riktigt nöjd med med tanke på vår totala avsaknad av sprintträning och Tolgas strul. Ett skitstopp fick jag också... Då jag tappade femteplatsen! 


Tolga gick inte så bra på onsdagsträningen heller så jag var väldigt osäker på att ta henne. Helmer var mitt andraval men att köra med en 2åring i en masstart och dessutom debutera på tävlingsbanan kändes för osäkert så Tolga fick det bli... SM var ju bara för kul och ett avbrott i turistdragandet :-) 


Jag är mycket nöjd med mina båda Tigrar!! Tasse också såklart. Vilken styrka den hunden har! Oerhört stark o snabb. Dessa tre ska även gå Femundlöpet så det blir lite annorlunda nästa tävling! Men de är duktiga mina killar och att skifta mellan 25-30m/h på kortdistans eller att springa i moderatare hastigheter flera dagar i sträck är de vana vid. Variation förnöjer och de är ju inte dummare än att de känner igen utrustningen och vet på ett ungefär vilken sträcka som gäller! 


Stort grattis till medaljörena på SM!! Moa, Dalia och Per! 





 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

25 januari 2013 22:44

Grattis till bra placering! Lät som en händelserik tävling...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards