ylajarvis

Direktlänk till inlägg 1 februari 2013

Femundlöpet 2013

Av Malin Sundin - 1 februari 2013 08:31

Egentligen skulle jag nu sitta i bilen på väg mot Röros och Femundlöpet. Men pga diverse orsaker så blir det inte så. För första gången i min karriär väljer jag att inte åka på en tävling jag är anmäld till. Hundarna har gått mycket bra på träningen och de är i bra form allihopa men när det förra veckan kröp fram att det knappt var en dm snö på delar av tävlingsbanan och att det i väderprognosen inte fanns någon snö på ingång så började tankarna gå. Ska jag verkligen köra barmark med släde, igen? Dessutom med en släde som kostar mer än tre månadslöner... (ja jag tjänar uselt. mjölkbonde som jag är till yrket) Förra gången jag körde, för två år sedan, var det normalt snöläge men trots det så var det flera mil som mer eller mindre helt saknade snö. Hur blir det då i år?  


Hörde rykten om att det fanns tankar på att ställa in hela loppet och anmälde mig då till tävlingen i Lekvattnet för säkerhets skull. För jag är ju ledig i helgen och tävla vill både jag och hundarna! Men så fort jag anmält mig så ändrade sig såklart väderprognosen och har gett en del snö även över Röros så banan är farbar men jag väljer ändå att inte köra detta år. Det är för "många bäckar små" som ger en dålig magkänsla över tävlingen. Banan är pga snöbristen omlagt och det är ett stort antal vägöverfarter över trafikerad  väg. Man ska lita på sin magkänsla. Så tyvärr blir det inget Femund för mig & hundarna i år   

 

Hade bestämt startuppställningen och vilka 8 som skulle med och det hade varit

Blixten

N-Tiger Sally

Kraka Helmer

Tasse

I Tiger Duro

Vis av succen på Polardistans ifjol så är det ett säkert kort att starta med Blixten ensam i led! Han är trygg och säker och springer inte för fort i början. Efter första checkpoint är det bara att flytta bak honom till Tassen och sedan köra med Tiger & Helmer i led. Tvåårige Helmer... En sådan där hund som man bara får en gång i livet... 

 

Men nu ändras planerna igen! Verkar som 2013 är ett sådant år!! Så ikväll åker jag mot Värmland o Lekvattnet. Med mig har jag bara sex hundar eftersom det inte blev någon UMD klass så får det bli LMD istället. Kör med ett mycket ungt spann så det kan bli kul! Tre tvååringar, två treåringar och så Tiger som fyller fyra i vår. Men alla gick ju Vildmarksracet så de har tävlat förut. 

N-Tiger Helmer

I-Tiger Sally

Kråkan Roald

Så samma spann som för Femund förutom erfarna grabbarna Tass/Blixt och så med Roald istället för Duro. Kan ju inte ta ledarhundar från turistjiobbet i onödan!! 

 

 

 

 

Lycka till alla som ska köra Femundlöpet!! Hoppas snön räcker och att det inte blir för många skador på hundar o utrustning

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards