ylajarvis

Direktlänk till inlägg 3 mars 2013

Polardistans 300 km

Av Malin Sundin - 3 mars 2013 09:22

Snart är det dags... Årets stora mål! Polardistans. Tror det blir mitt sjätte eller kanske tom sjunde? Får nog lov att räkna någon gång!! Måste ha varit 2005 eller 2006 som jag körde första för jag hade Edwin i led och han är född hösten 2002. Edwin & framförallt Mettemarit hann genomföra många PD innan det var dags att lämna över stafettfpinnen till dagens unga gäng. Vargtass har ju förstås varit med på varenda PD sedan han fick åldern inne och han måste vara den hund jag har som har gått absolut mest tävlings (och träningsmil)! Tasse blir även i år en viktig kugge i spannet med sin höga arbetsmoral o outtröttliga engergi. 


Jag kommer att starta först av alla huskyspann på årets PD! Första gången jag ska köra långa distansen och första gången jag haft tur med lottningen... Men det är tyvärr bara sex st anmälda! Många fler var anmälda från början men det har tyvärr fallit ifrån många. Desto fler startande på korta distansen och där finns två stycken Ylajärvar med! Y SM Ego & Y SM Gjöa +en drös med kullsyskon till min Kråkan som ska tävla i Krister Mattsons spann. Jag kommer starta med bara tio hundar, ett tag var det bara nio men Sally verkar vara OK i sin handled nu som hon skadade i Lekvattnet och fick träningsstopp! Är de tio jag haft i tankarna hela tiden och det känns som ett positivt och taggat gäng! Man får starta med tolv hundar men det är inget jag är intresserad av, vis av fjolårets succe så är det positivism & jämnhet jag satsar på. Kommer göra som ifjol och starta med Blixten i singelled. Han trivs ju bäst i ensam front och vill spara på de andra ledarhundarna som ju inte riktigt förstår att det är trettio mil och förmodligen vill gå i de farter vi haft på MD-tävlingarna i år! Vilket inte är helt lämpligt på Polardistans...    


Vilka som går bakom Blixten & i vilken ordning får jag se... 

De som blir med till Särna är:


Blixten

SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis Vargtass (Tasse)

SE(polar)Ch IGAIS tassar Amurtigern Taitaz (I-Tiger)

SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis SM Endurance (Duro)

SE(polar)Ch Ylajärvis SM Greenhart (Grynet)

Ylajärvis DT Helmer

Ylajärvis DT Roald

SEUCh SE(polar)Ch Nordvikens Tigeröga (N-Tiger)

Jally (Sally)

Nattfrostens TD Kraka (Kråkan)


Alltså tre Edwin-barn och två Mettemarit-barn samt fyra Haakon/Mettemarit barnbarn!

Bara N-Tiger som sticker ut men han är ju inköpt och är faktiskt släkt med Blixten genom kennel Fenrisulven samt kusin med Tia som skulle varit med om hon inte varit parad. (ska röntga Tia i morgon & se om hon är dräktig...)



Har ju startat först på de två tävlingar jag vunnit i år så får hoppas på samma tur nu! Har ett relativt ungt spann och har inte gjort upp någon körplan än! Halva spannet är debutanter på Långdistans och fick finfin träning på vildmarksracet tidigare i år. Har inte börjat packa än men det blir tid till det också...... Har åtminstonde köpt nya batterier till mobiltelefonen! Originalbatteriet är 17mån gammalt och håller som mest en halv dag! 


Kommer även i år köra med Skunken men nu blir det med nya belag! Har kollat över frysarna och sett vad det finns för godsaker att bjuda hundarna på... Har tyvärr ingen fisk i år (mottages tacksamt om någon har fet fisk att skänka!) men det finns en hel icakasse med fårhjärtan vilket kommer bli mycket uppskattat. En kasse med rent nötfett har jag också hittat.. Samt vom o annat "illaluktande" slams men mycket smakligt för hundarna. Ifjol blev ju snacks-påsen & fodret synnerligen udda med tanke på att vi råkat fått slut på hundfoder dagarna innan och fick idka frysrensning!! Men det gav ju å andra sidan succe med vinst och pigga hundar! Men är nog inte nyttigt att gå högfett diet så länge.. 


Inför Ryssjön fick hundarna nöthjärta från kvigan som försökte ta livet av mig förra året... Så det var gott om "laddad energi" i det hjärtat om man säger så... hmm hmm...    Fåren är ju lite snällare men hjärtana är i en mer praktiskt storlek.. Fettet bör komma från samma kviga. 


Stora packningsdagen får bli i morgon för idag ska jag hejja på Rickard som kör sitt andra Vasalopp! ett år går fort...    






 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

4 mars 2013 18:52

LYCKA TILL!!! Vi håller tummar och tassar!

 
Ylwa

Ylwa

4 mars 2013 19:05

Lycka till!

http://blog.snowstreams.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards