ylajarvis

Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

PD2013 Djursvallen - Lillhärdal

Av Malin Sundin - 12 mars 2013 08:46

Ankom första checkpoint Djursvallen framåt kvällningen och sa direkt till om att jag ville ta t min 6h vila där. Fick en plats bredvid Jesper som också tog ut sin 6h vila där. På andra sidan var det ett par 160 spann som höll till. En del oväsen men mina hundar var slitna efter den tunga starten och sov fint i sin halm. Kopplade lös hundarna och gav dem mat så fort jag kom in. På med täcken och ut med halmen. Sedan skulle dem veterinärbesiktigas... Lite dumt då alla hundarna lagt sig för vila, men lika bra att ha det gjort! Alla fick godkänt men Blixten och Tasse hade lite högre puls än de andra. Tasse mest pga att han inte lagt sig än! Band honom vid ett träd framför spannet så att han inte skulle dra i linan eller trassla in sig i de andra. Blixten har något mindre mil i benen än de andra och är lite sämre byggd men han är en kämpe och verkligen en stayer. 


Kändes bra och jag fick veta att jag låg strax under två timmar efter Eveline och ca timmen efter Jesper på andra platsen. Tyskarna var någon timme bakom. Jag hade inte sett några andra spann på fjället så anade att det var någon timme både framåt & bakåt! Såg tre spann vid Fonnfjället men åtminstonde två av dem måste ha varit 160B spann. 


Rullade ut sovsäcken och in med den i Jerven extremsäcken. Kröp in med kläderna på... Var inte speciellt trött men kunde iaf sova någon timme eller två innan det blev för mycket oväsen utanför. 160 spann som skulle gå iväg och en hel del tjatter... Det blev väldigt kallt där i säcken också! Någon påstod att det var 28minus vilket det kanske inte kändes som, men kallt var det! Jag hade ju räknat med en varm tur såsom väderprognosen sagt!    Hade som alltid bra kläder på mig och det är ytterst sällan jag fryser. Lager på lager är det som gäller. Hade för första gången med mig slädvantar. Alltså sådana där stora rejäla "vantar" som sitter fast på släden hela tiden. Som man stoppar in händerna i när man kör. De var på gränsen till trånga så när jag hade mina tjocka vantar hade jag inget behov av dem men skulle verkligen komma att behöva dem senare... 


Satt vid elden och värmde upp mig. Mitt emot mig satt checkpointens populraste hund! Tolvi på ca 4månader. Funktionärerna grillade korv och oj vad korvsugen man blev!! men det skulle få vänta för min del... 


Nicole, Tolvi & en av världens bästa veterinärer Jerry! Med låååååååååååååååååång meritlista från slädhundstävlingar över hela världen! Vilket rutinerat veterinärteam det var i år på Polardistans. Fantastiskt   


 



Lämnade Djursvallen strax före tre på morgonen. De fick mat & vatten innan jag for och alla åt som de skulle! De hade mycket god aptit hela färden. Det var 46km til andra checkpoint. Svagt utför hela vägen och hundarna jobbade på fint. Startade ut med samma spannuppställning som jag hade haft in till första checkpoint. Alltså N-Tiger & Tasse i led. Jag blev oerhört trött under denna passage och det var flera gånger som jag nickade till där bak på släden... Körde samma uppvakningstekniker som när man kör bil, fast köra ut huvudet genom rutan fungerar ju inte riktigt    Tröttheten blev värre och värre och kanske var det tur att Duro helt plötsligt och utan förvarning markerade för skada och jag fick stanna. Vakna till... Släppte lös honom och packade om i slädsäcken, sovsäcken fick åka uppepå. Hade med svenskremmar för det ändamålet! Duro är en snäll kille och kröp ner i släden med huvudet utanför och sov så sött hela vägen in till Lillhärdal! Veterinären tog en massa foton på honom där han låg och njöt av att vara slädhund... Blev förvånad över att veterinären frågade om jag skulle ställa av någon hund... Ja, självklart! Duro skulle inte behöva fortsätta om han ömmade i ett ben och Sally hade "sladdat" mer eller mindre hela tiden då det var utförsbackar så att hon skulle få åka bil hem var lika självklart. Jag hade redan timmen innan ringt till Petter Hillborg och kollat om han kunde hämta hundarna. 


När jag kom in till Lillhärdal så fick alla hundarna mat & vatten igen. Lika god aptit nu men de var såklart slitna. För nu hade vi passerat tjugo mil och det är längre än vad sju av dem någonsin gått förut... Jag åt en risifrutti till frukost, packade om så att jag hade sista godisen i jackfickan. Veterinären kollade över de kvarvarende hundarna och alla fick OK. Några med ömma handleder men inte värre än att två timmars vila skulle ge tillbaka energien. 


Vilade vid elden en stund och torkade mina vantar. Mina favoritvantar!! De jag använder nästan varje dag vintertid... Mina stora vita fina vantar med stor öppning som är så lätta att sätta på sig! Perfekta hundkörarvantar... Men jo... Jag lyckades elda upp dem...........    Gick att använda men öppningen var smält och inte helt bekväm. Tog fram mina skidåkarvantar istället och nu var jag oerhört tacksam över att jag köpt slädvantarna från draghundcenter.se !!! För de skulle kolla att behövas    LillSport Coach vantarna är varma men inte tillräckligt för att ha som enda lager utan övervantar! Så utan vantar och utan mat... Jo, det skulle bli en trevlig färd mot Särna!! 


Hans-Rickard som låg fyra kom in en stund efter mig och valde även han att vila en stund och ställde av två hundar han med. På checkpoint var även Henrik som var den ende av 300förarna som valde att ta ut sin 6timmars på denna checkpoint. 




Lillhärdal - lövnäsvallen kommer i nästa inlägg

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards