ylajarvis

Direktlänk till inlägg 12 mars 2013

Lillhärdal - Lövnäsvallen- Särna

Av Malin Sundin - 12 mars 2013 09:49

Vilade ca två timmar på checkpoint. Kände ingen brådska. Hundarnas väl kommer främst och de behövde vila. När det handlar om långdistans så är inte placeringen det viktiga, det är vägen mot mål och att fullfölja som är det intressanta. Att göra en bra tävling helt enkelt. 


Spannet är ungt och oerfaret och träningen i år har varit långt ifrån vad den borde. Den viktiga oktoberträningen uteblev ju nästan helt... Har mentalt kommit över olyckan i höstas men det känns fortfarande. 2012 fick helt enkelt gå till historien som ett av de tokigaste hundåren jag haft... Med sådant som bara inte får hända och som aldrig tidigare hänt! Skadade högerhanden i dec och det tog ett halvår att läka ut helt, två bilolyckor, sham-draget med sin otäcka incident och så tappa hela hundspannet i oktober när linan gick av... med mera... 



 


Åter till checkpint Lillhärdal

Konrad kom förbi och berättade glatt att kommade sju mil var de jobbigaste......... kul att höra när jag redan i Djursvallen fick höra att de skulle vara tuffa mil... och när jag nu upptäckt vad jag hoppades var fel... Att jag inte hade  tillräckligt med mat med mig till mig själv! Min matväska för denna stäckning var inte medpackad... Skulle bli en lång och mycket hungrig tur till Särna. Övervägde alternativet att bryta men hundarna var ju hyffsad form om än slitna, men det är bara att vila mera och sänka hastigheten så att alla orkar. Att matte inte skulle orka var ju inte deras fel! Sju mil var det till nästa checkpoint och efter det bara 5mil till mål... Att bryta fem mil innan mål är ju inget alternativ!! Så endera bryta nu och ta skammen över en total miss i packningsrutinen eller fortsätta kämpa. Mot hunger och trötthet som faktiskt nu var som bortblåst. Jag valde det senare. De sju milen visade sig dessutom inte alls vara så jobbiga! Kuperat ja, men trevlig sträckning och branta backar är ju bättre än segbackar. För branta backar kan man gå i och på så sätt hjälpa hundarna. Värst är segmotlut där det går för fort för att gå och det är för drygt och störande för hundarna att hjäpa till med sparkar! 


Tog bort en sektion av linan och flyttade om hundarna. 8 hundar kvar i spannet så nu blev det... om jag minns rätt!!

Tassen

Blixt 

Grynet Roald

N-Tiger Helmer

Kraka I-Tiger


Flyttade om dem igen senare för att vila kroppar och byta muskler och då blev det

Tasse 

Blixt

Roald Grynet

N-Tiger I-Tiger

Kraka Helmer


 


 Hundarna jobbade på fantastiskt fint men de var hungriga de med! Så fort något av spannen före stannat och fodrat så skulle varenda mm genomsökas efter eventuella tappade matbitar... Drygt!! Tysken gick ut ca tio minuter bakom mig och när jag stannade halvägs för att snacksa mina så körde han om mig. Vi låg med ett par minuters mellanrum och jag ville inte köra ikapp utan det är skönare med lite avstånd och göra sitt eget race. Vi körde exakt lika fort...! De fem sista kilometrarna gick segt...... Passerade Fallvallen och då tror man ju att man snart är framme! Men det var fem låååånga km kvar!! 


Kom in på checkpoint med god fart och var inte helt säker på att jag skulle stanna till. Både hundmat och ffa min mat sinkade ju så så kort färd till Särna som möjligt var önskat!!! Hans-Rickard hade valt att stanna och vila där och skulle ställa av en av ledarhundarna. Det var strålade sol och finväder så både jag och hundarna tyckte att det var en bra idé att vila! Tasse var fortsatt väldigt pigg och skulle som alltid söka av halva området efter kvarglömd mat... De andra hundarna lade sig ner direkt och fick välförtjänt vila. De fick mat och jag åt upp det sista jag hade... Två kokkorvar har  väl aldrig smakat så gott!! Återfick energin och det kändes bra. Vi skulle klara det    Trots mina misstag...... 



Kraka & Helmer passar på att vila & njuta av solen!


     Sedan fick alla halm att krypa ner i. Mycket uppskattat och vid det här laget hade nybörjarna lärt sig vad halm är till för...! Inga problem att då dem att lägga sig rätt! 



  


Tassen håller koll på flocken   



Lövnäsvallen - Särna

En pigg och glad matte... En ännu piggare Tasse och så de andra sju som var jämntrötta.

Vilade i ca två timmar även på denna checkpoint. Hann sova en stund. Gå på toa och ta det lite allmänt lugnt! Gjorde klart släden och när Hans-Rickard gjorde sig klar så började även jag sätta i ordning mina hundar. Tog ett par minuter att sortera linor och tagga igång dem igen. Tasse blev heltänd direkt som alltid... Försökte få igång spannet och såg lika lycklig ut som alltid över att få fortsätta! Hunden som inte kan bli trött...    Men såklart så skulle han även kolla över halva området innan vi kom iväg... KAN ju finnas käk kvarglömt...... Så fick lov att ta hjälp att komma från checkpointen! Men sedan så tuffade de på riktigt fint! Mötte efter någon km Jesper som brutit loppet & vänt. Så nu var det helt plötsligt ett silver eller brons som hägrade. 


Hade med mig vatten och planerade att stanna i Lövhögen och vattna innan den tuffaste backen på hela banan kommer!! Grynet blev helt plöstligt öm i ett ben så jag fick stanna 1km före jag tänkt och vilade ett par minuter och alla drack och åt med mycket god aptit! Gjorde slut på alla kvarvarande hundmat här. Det sista jag hade var en påse med lever... Brukar alltid packa för mycket mat men det hade jag absolut inte gjort den här gången utan det var på tok för lite    Fick lov att snåla. Men så tog det några timmar mer än beräknat att genomföra loppet också!


Efter Lövhögen och upp på fjället så gick det faktiskt fortare än vad jag någonsin kört den passagen!! Brukar ju vara värsta biten... När man tror att man är framme vid korsningen... men så är det en stigning till! Men helt plötsligt så stod lilla huset där! Tasse kände igen sig direkt och det var inga som helst problem att komma ner på rätt bana. Tasse gick oerhört bra i led! Kunde styra honom precis dit jag ville. Både på sjön och på kalfjället visade han att han är en oerhört duktig ledarhund när han får chansen. Kör honom aldrig i led i turistkörningen eftersom han vänder sig om och på träning så blir det även där andra hundar i led. Men på tävling har han gått i led ett otal gånger! Han lydde minsta lilla kommando och jag blev verkligen imponerad av denna starka och duktiga hund! Han är helt oumbärlig för spannet och jag hoppas att Leo kan ta hans plats i framtiden... 

 

Sista tre milen känner jag igen väl och hundarna visste även de att det var målgång på G så de sprang på fint! Lite ömma ben förstås men de kämpade på. Tasse var inte ett dugg trött och höll linan sträckt med sitt fantastiskt fina travsteg! En fröjd för ögat att se honom jobba    Kom ner på isen med god fart och de jobbade på rejält i sista backen och jag sprang bredvid för att hjälpa till! Kom i mål som trea!! Brons på vårt första Polardistans 300 !! Mina tvååringar går verkligen från klarhet till klarhet! Nästa år har de mera träningsmil och erfarenhet så då siktar vi högre    Tror att detta var Tasses tionde målgång på långdistans och hur bättre fira det än att få gå i mål som singelledarhund! Veterinärerna kollade över alla hundar och det var ömma ben... Vilket jag såklart redan visste! Men vila och få sova ut gjorde susen. Tasse blev inte ens veterinärkollad i målgången..! Det behövdes ju inte. Han ville ju vidare och var pigg & glad och skulle hälsa på allt och alla så jag fick lov ta hjälp med att hålla i honom. De andra var mycket trötta och käkade leversnacksen med god aptit och blev oerhört glada över att få hoppa in i bilen igen! 

 

Duro & Sally hade blivit väl omhändertagna av Petter mfl (tack!!) och pappa åkte upp och hämtade dem under dagen så de var hemma i hundgården igen. Sov över hos Stig igen och åkte hem tidigt på morgonen. Det var dags att jobba igen... Tassen & Duro som var pigg och inte halt längre fick jobba hela dagen i turistkörningen... Duktiga killar    Åkte tillbaka till Särna för prisutdelningen på kvällen så det blev en lååååång dag med mycket lite sömn! 

 

Tack alla som gjorde tävlingen möjlig! Ingen nämnd ingen glömd     

 

 

 

 

 

 

 

 

 










 
 
Ylwa

Ylwa

12 mars 2013 12:19

Stort grattis!

http://blog.snowstreams.se

 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

14 mars 2013 18:56

GRATTIS! Vilken kämparvovve Tasse är! Kul att läsa ett så noggrant skrivet referat från hela din tävling! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards