ylajarvis

Direktlänk till inlägg 30 april 2013

SPHK Vaggeryd

Av Malin Sundin - 30 april 2013 11:13

Årets första utställning blev traditionsenligt småländska Vaggeryd och SPHK södras utställning. I år skulle min kusin Helena följa med och hjälpa mig visa så det blev hela sju hundar anmälda! Årets förberedelser blev betydligt lugnare än ifjol. Några av Er minns ju vad som hände dagarna innan och hur extremt trött och sliten jag var efter att ha haft totalhaveri i utgödslingen hemma på gården. Inte riktigt läge att åka bort då. I år var det fodervagnens tur att haverera... Men det går ju att fodra för hand och firman som gjort vagnen håller till i Moheda, bara 4mil från Vaggeryd så även i år blev det "två flugor i en smäll". Huma var snälla nog att leverera motorn till utställningen så mitt under tikbedömningen ringer telefonen och han vill ha vägbeskrivning. Som tur är så ser jag Annika och slänger åt henne telefonen så får hon med sin lokalkännedom fixa hit min motor! Tack Annika 

 

Bedömningen gick sådär... Hundarna skötte sig utmärkt tyckte jag. Lugna och snälla på stakeouten och travade fint i ringen och framförallt stod still väldigt bra! Men bedömningen blev sisådär. Tiger fick VG för att han var maxad i storlek medan Helmer & Roald fick VG de med, men för att de var för små... Dessa tre killar har gått i mitt tävlingsspann i vinter och det är de som gett mig de framgångar jag haft! Trots storlekskillnaden    Grynet fick Excellent men inget mer. Sally var för på gränsen till för maskulin (muskelpaket) och fick VG. Hon går som alltid i singel-track och det slogs det ned på, hårt. Duro fick excellent och CK men oplacerad i bästa hane. 



Duro var med på utställningen för att alla hans danska avkommor var på plats. De ställdes i juniorklassen med varierat resultat. Målet för dagen var ju avelsklassen med honom! Han har tre kullar och två av dem var på plats. Valde ut tre av Ulvedalen-avkommorna. Lyra, Sirius och Lupus. Samt min egen Helmer som visades av Helena. 


det var en avelsgrupp till på plats och efter att domaren känt igenom hundarna och vi fått springa två varv så gav hon min grupp 1platsen! Riktigt kul!! BIR-avelsgrupp har jag nog bara en sedan innan (?) Tack till Kim, Susan, Bo & Helena för hjälpen!! +såklart Sirius ägare som jag inte minns namnet på just nu... (Tack Susan & Mari för bilderna)


 


Lupus, nedan i mitten gillade jag väldigt mycket! Men det var en annan som fångade mitt öga... se mer längre ner..


 



en bild från fel håll :-) Helmer & Duro ska egentligen byta plats men det bidde inte så & det gick ju bra ändå   

 




Roligast på hela dagen blev parklassen! Jag har aldrig provat parklass förut men någongång ska vara den första! Var upp till Ulvedalens stake-out och valde ut en tik som liknade Duro. Lyra! Duros dotter


Lyra under juniorbedömningen där hon tilldelades Excellent


 



och så under parklassen...! Väldigt samspelta & syncroniserade!! Jag visade båda i brett halsband... Duro behöver man inte hålla i, han kan det här med utställning och Lyra var inte van vid kedja så snyggast med likadana halsband & koppel, eller hur...   


 


Parklassen. Stå still fint, det kan vi! Vann gjorde två ursöta Malamutevalpar som åkt ända från Tyskland. Fyra i klassen kom Annika med min I-Tiger och hans syster Lissel


 



Fler bilder på Duros avkommor: 

Lyra & Vega

 


Ulvedalens Lupus

(och nej Susan har inte barnvagn med sig i ringen... en rolig slump att det ser ut så på bilden!!) 

 


och så en familjebild. Första & sista (?) gången alla är samlade. 
SEUCh NUCh IGAIS tassar Canis Major Sirius 

SEUCh SE(polar)Ch Ylajärvis SM Endurance "Duro"

Ylajärvis DT Helmer (Roald låg kvar i bilen...)

Ulvedalen Orion

Ulvedalen Lyra

Ulvedalen Lupus

Ulvedalen Sirius

 

 



TACK alla för en trevlig helg & ett bra arrangang! Ett extra STORT tack till Marlene & David för hjälpen med diesel när jag fick slut på bränsle i Motala... oooops...  tur i oturen att jag fick stopp bara kilometer från där de bor!      Ett till grattis till Marlene som bla fick excellent & CK på sin tik Nävertassens Pila Yla som är dotter till min SE(polar)CH Ylajärvis Haakon

 

 

 

 

 



 
 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

4 maj 2013 12:53

Grattis till BIR avelsgrupp! Kul med bilder och utställningsrapport!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards