ylajarvis

Direktlänk till inlägg 10 maj 2013

SPHK Ånnaboda

Av Malin Sundin - 10 maj 2013 23:09

Vilken dag...   


Hade faktiskt inte tänkt åka, men det var det ju tur att jag gjorde!! Var i Stockholm hela tisdagen och med vårvädret så är jag efter med i princip allt på gården...! Det hade utlovats regn så då är det ju möjligt att åka hemifrån    Var väldigt trött och sliten efter en lång helg och mycket arbete. Har ju hänt en del annat kul också som jag får ta i annan blogg. I tisdags släpptes ju pressrealisen för Sommar i P1 med en känd deltagare!    Hade tänkt åka ner till Ånnaboda onsdag kväll men innan jag packat allt så somnade jag i fåtöljen och vaknade halv tre på natten. jomenvisst... 



Hade tre hundar anmälda, I-Tiger & Kråkan i bruks och så bruksmeriterade (och dessutom står för utställningschampionat) Sally som jag hade anmält till öppenklass. Ville ställa båda själv och inte behöva låna in visare.

Badade Kråkan sent på kvällen så hon hade inte torkat när jag kom fram trots att hon fick sova inne hos mig. Luktade schampoo gjorde hon också! Som tur var så så var vädret varmt så framåt eftermiddagen när det var hennes tur i ringen så var hon i perfekt pälsstatus. (och torr!) 


Satt mig bredvid ringen med katalog i hand och tog det lugnt. ett par minuter... Ylva behövde hjälp med valparna så självklart ställer man upp! Fick nog hålla i alla fem under dagen och favorit blev ju absolut kolsvarta Ola. Vilken härlig kille! Blev både avelsklass och uppfödarklass med valpgänget. Hade rastat mina hundar och värmt dem innan bedömningarna så det behövdes inte så mycket fix innan bedömning. Hade fixat mig en mycket bra parkering precis bredvid ringen så hundarna kunde vara på kättingen eller i skåpet med öppna luckor hela tiden, bra uppsikt.  


I-Tiger skötte sig mycket bättre än sist och jag kunde hålla en så hög fart som behövs för en såpass stor hund. Tiger gick först i bruksklassen. Han tilldelades excellent och i konkurrens så blev han trea & fick det efterlängtade CK´t! I bästa hane plockades veteranen Snowstreams Liac upp till andraplatsen så Tiger blev reserv i bästa hane klassen. Bästa hane blev Nordvikens Tufsing, Tolgas bror! Moonglows Lupo var också placerad i bästa hane. 


Så var det dags för tikarna... Nu skulle det bli spännande! 

Kråkan i bruksklass. Skinande vit med all vinterpäls kvar, hon stod verkligen ut i gruppen! Hon är fantastiskt kul och skön att visa. Hon vet precis vad som förväntas och precis som sin mor så bara flyter hon fram i ringen. Utan ansträngning. Kråkan äger liksom sin omgivning... Börjar man sin karriär med fyra stycken BIR valp så får man nog en viss tro på sig själv. Kråkan är en speciell hund! Det gick så bra att hon gick och vann klassen och tilldelades CK. Hon hade alltså chans på CERT! Nu upptog det mina tankar och kollade snabbt hur många konkurrenter hon hade kvar. 4st i öppenklassen var bruksmeriterade precis som ena veteranen. 


En av de bruksmeriterade i öppenklassen var min egen Sally! Jag visade henne hemskt dåligt kändes det som. Hon står ju alltid kanonfint men är svårt att få till rörelserna på ibland eftersom hon är väldigt kontaktsökande. Vill gärna strula med framtassarna. Jag hade dessutom tankarna på Kråkan... Faktum är att det kanske var just det som gjorde att Sally sprang så bra!? Att jag inte tänkte så mycket på henne och hur hon skötte sig och framförallt inte var nervös över att hon har chans på sista certet!! Jag fick springa ett varv extra med henne och det var tur det för då gick det riktigt bra och hon tilldelades excellent och i konkurrens så var det fyra tikar kvar. Min Sally samt Petter Ringerikes Björk fick springa extravarv och när domaren placerade Björk som etta så kunde jag inte hålla mig utan utbrast. "men, det håller jag med om! Vilken fin tik, grattis"    Nu var det ju en klass kvar +bästa tik, men dagens vinnare var nog klar!? Jag hade spanat och klämt på henne redan utanför ringen... Vilken härlig tik och med den benstomme sedan! *vill ha* 


I veteranklassen var det två fina tikar som båda fick CK. Som etta stod Isslottet´s Skrika, min N-Tigers mormor! Hon är bruksmeriterad så nu stod CERTet mellan mina två tikar; Sally 2plac i ökl, Kråkan 1plac i bkl samt Uppströms veteran. 


Jag haffade snabbt Mari Lilja som visare till Sally. Själv ville jag visa Kråkan, det var ju hon som hade bäst chans trodde jag! Sally går dessutom bättre för främmande personer. Det var en junior, en unghund, två bruks, två öppenklass och två veteraner om jag minns rätt. Junioren, unghunden och ena veteranen tackades av.

Kvar var Kråkan, Skade, Björk, Sally och Skrika... Nu stiger nervositetsgraden! Det är NU det avgörs. Får Kråkan chansen på sitt första CERT (hon har reserv-cert sedan innan och för samma domare som nu) eller ska Sally överraska eller blir det den välbevade veteranen. Kråkan får springa först ett par varv innan domaren plockar om. Fram kommer inte helt överraskande Björk. Sedan kommer överraskningen Sally! Före Kråkan.. Jag hinner faktiskt tänka att det var osmart att anmäla båda! Mari visar Sally exemplariskt, tänk om... Hon kan faktiskt bli champion idag! Det hade jag inte räknat med, jag hade ju Kråkan i fokus. Sally fick följa med eftersom hon fick sitt första CERT av samma domare, så en del förhoppningar hade jag ju trots allt när jag anmälde 


Som tur var (!) så flyttas hundarna om en gång till och Kråkan placeras som fjärde bästa tik! Skrika som trea tar reserv-CERT och Sally blir tvåa med CERT! Hennes tredje & därmed är hon vid inte ens 3 år fyllda svensk utställningchampion! Vilken tur att jag svarade ja då för två år sedan när telefonen ringde och jag fick frågan om jag ville ta över henne! Helt osedd och på impuls svarade jag ja! Ett beslut jag inte ångrar... 


Det kändes faktiskt bättre att bli fyra än trea med Kråkan! För nog hade det känns liiiite kymigt att få reserv-Cert på Kråkan när det är ens egen hund som får CERT och som redan dessutom har det åtråvärda specialklubbscertet... Kråkans tid kommer! 


   Kraka i ringen! Foto: Serixone


Mari var nog den visare som tog emot flest rosetter idag!! Det gäller att plocka vinnare    Tack för hjälpen med Sally! Hon har nu på fem utställningar tre CERT och två VG! Som sagt, jag ska inte visa den tiken!! Tack till alla Er som hjälpt mig visa fram henne. Hon fyller tre i juli och flyttade till mig som unghund så det är en snabb karriär hon gjort. 




Nedan: Bild från Vaggeryd förra året. Sally tog där sitt första CERT. Foto: David Holm


 












 
 
Ylwa

Ylwa

11 maj 2013 09:49

Grattis vilken dag! Kul med en ny champion. Tack för all hjälp med valparna. Tia-Melos valparna ser väldigt fina ut :)

http://bl

Malin Sundin

11 maj 2013 21:36

Fia har tagit bilder på buset med "riktig" kamera så kommer en valpblogg om någon dag!

 
Ingen bild

Jennie & Maja & c/o

11 maj 2013 12:25

GRATTIS till bra resultat och championatet!!! Ps. Jag har röstat... :)

Malin Sundin

11 maj 2013 21:35

Tackar :)

+ett stort tack till alla kommentarer på bloggen min! Kul att få uppskattning :) Är själv dålig på att kommentera......

 
Ingen bild

Sofia

11 maj 2013 13:18

Återigen, stort Grattis till Championatet och övriga framgångar i Ånnaboda. Hmm, trodde det var Torhild & Petter som ägde Björk å inte Sally ;-) Vi ses i Piteå!

Malin Sundin

11 maj 2013 21:34

redigerat :)

klockan var liiiiiiiiiiite väl sent slagen när jag skrev :-D

 
Ingen bild

Evan såklart :)

17 maj 2013 20:04

Grattis!!
Otroligt trevlig dag :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards