ylajarvis

Direktlänk till inlägg 21 maj 2013

SPHK Piteå

Av Malin Sundin - 21 maj 2013 09:12

Årets tredje SPHK utställning och den åkte jag också på... Trots nära 100mils enkel resa! Var ju årsmöte i samband med utställningen och det kan jag ju inte missa. Årsmötet blev en konstig historia då ingen från gamla styrelsen var på plats så det var svårt att argumentera och lyfta fram det jag ville ha sagt när det inte fanns någon mottagare! Det blev en ny styrelse invald och det känns som en bra sammansatt styrelse. Det är dags att se framåt och inte bakåt


Årsmötet började med en tyst minut för Stig Juhlander som förra veckan lämnade jordelivet. Stig var en av grundarna till Grönlandshundsklubben som senare blev SPHK. En annan av de som var med från början var Gösta Karlberg som på årets årsmöte utnämndes till Hedersmedlem. Gösta är en stor förebild inom draghundssporten och Grönlandshund i synnerhet och sällan har väl en nominering känts så självklar. Gösta vann i år bland annat Polardistans 160km, 3 hundar nordisk stil. Imponerande! På frågan om han skulle fortsätta hålla ribban lika högt för de unga medtävlarna svarade Gösta "jag ska hålla den ännu högre!" Ett löfte vi alla tror kommer uppfyllas.. Med erfarenhet och en ödmjuk inställning kommer man långt.


Utställningen då! Jodå den gick finfint    

Hade fem hundar anmälda I-Tiger i bruksklass, N-Tiger i championklass, Tolga & Grynet i bruks och så Etha i öppenklass. Domare var Nils-Arne Törnlöv och det var första gången jag ställde för honom. 


Åkte hemifrån fredag kväll och sov över i Sundsvall där det bjöds på tvårätters middag och trevligt sällskap hos min vän Karl-Åke som också är mjölkbonde. Det är långt till Piteå och jag hade ju med en liten valp som aldrig åkt bil förut så kändes inte ok att ta hela resan i ett svep. Samåkte med Gösta så bilen var full med hundar! Hans två och så mina sju. Bodde på Fårön camping i Piteå och det var ett lugnt och fint ställe så jag kunde ha valpen lös och bra med plats för stakeouten. På morgonen åkte vi tidigt mot Sjulsnäs för att få en bra parkering som vi redan kvällen innan sett ut! Det var ju en SKK-utställning samtidigt och de är ju inte precis kända för att ha bra parkeringsmöjlihgheter för oss med stora bilar & många hundar! Men parkeringen vi fick var riktigt bra. Precis utanför stängslet så nära att gå med hundar & utrustning. Satte kättingen mellan bilen och ett par träd så lite skugga fanns det för hundarna under den mycket varma och soliga dagen! Hundarna fick ligga ute hela dagen och valpen skötte sig fint och höll sig hos dem hela tiden. Han turades om att leka o sova med varje hund. Lite kul var det att han höll sig vid mina hundar och gick inte ifrån "vårt område" trots att det gick förbi både folk och hundar. Hedlunda husky hade sin stakeout precis bredvid min men Spring gick inte dit heller. Han trivdes fint med ffa Etha & Oscar. Men han bestämde att även grönisarna Niaq & Qimmanaq nog hörde till vår flock också så han hann med lite bus med dem med. Vilken härlig valp & vilket härligt kynne! Agge får en riktigt guldklimp kan jag lova    Min favoritvalp... Framförallt efter att ha tillbringat hundra mil i bilen tillsammans med denna tuffing. 



Först ut var valparna där jag hjälpte Ylva att hålla i Ola & Evert när de visades individuellt. Fina & trevliga valpar som ju dessutom är kusiner med mina. Evert blev bästa hanvalp, hur det gick i BIR/BIM/BIS vet jag inte för då var jag och plockade in mina hanar till ringen så att det var klara för visning. Öppenklassen gick före bruks så det skulle bli tajt att byta hund! Tiger & Tiger skulle ju in efter varandra. Brukar vara öppenkass emellan så jag hinner värma championhunden! Hade N-Tiger i buren en stund så att han skulle hinna känna in området och bli trygg. I-Tiger är lite svår att visa eftersom han är så stark och behöver mycket fart för att trava så bra som han kan. Första varvet gick sådär men på andra så var han samlad och fick ut sina långa ben riktigt bra! Kritiken blev bra och han fick excellent. I konkurrensplacering blev han fyra och tilldelades CK! Härligt!!   I bästa hane blev placeringarna lika och han blev fjärde bästa hane! En placering högre än i Ånnaboda... Snart så...    


N-Tiger skötte sig väldigt bra utanför ringen men i ringen så fick han en släng av torgskräck och ville inte visa sig från sin bästa sida. Så kritiken blev mycket bra men för dagen "visar sig inte från sin bästa sida" vilket jag såklart höll med om! N-Tigers förra ägare var på utställningen och det är längesedan de träffade så det var därför jag anmälde honom så att de skulle få träffas igen. 



Tikarna gick det överraskande bra med!   


återkommer med det... för nu lär jag återgå till arbetet!


Bilder kommer också bara jag letat rätt på kabeln till kameran!















 
 
Ingen bild

Sofia

21 maj 2013 17:34

Evert Bir/Bis-valp. Ola 3:a i klassen. Birgit Bim-valp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin Sundin - 22 juli 2016 15:02

  76 st Ylajärvis hundar så har det utfallit följande högsta resultat:   4 st färdiga Utställningschampions 4 st har CERT  17 st har CK   6 st har 1 pris 6 st har Excellent   3 st har 2 pris 6 st har VG 5 st har G   15 st ...

Av Malin Sundin - 21 juli 2016 22:35

  Kenneln har tilldelats ett tredje BUP diplom. Det är såklart extra kul!  Så då blev jag ju såklart lite nyfiken på att kolla lite statistik på kennelns uppfödda valpar. (Det är dessutom idag 28 år sedan stamtiken Disa föddes!)    86 Ylajärv...

Av Malin Sundin - 12 juni 2016 22:00

  Nu har nästan alla valpar flyttat!   Kvar är bara IG Ivalo & IG Minik som jag ska behålla på kenneln samt IG Iitsoh och IG Isa som flyttar till Järbo om några veckor.  IG Ittoq junior bor hos Nina i Värmland.  IG Ais bor hos Annika i Vagg...

Av Malin Sundin - 17 mars 2016 21:25

        Ett par dagar innan jag trodde men det gör ju inget! Grynet är duktig och valparna är redan synnerligen välgödda... Har fötts 3+3 hittills. Den oerhört runda mörka valpen på bilden är en tikvalp...   Det är en grå (han)valp och re...

Av Malin Sundin - 12 mars 2016 13:00

  Eftersom jag i år har båda mina bästa tikar borta för säsongen på grund av dräktighet, två unghundar i träning och dessutom hade lovat bort två hundar till PD300 så hade jag inte en tanke på att själv köra Polardistans i år. Inte tillräckligt med...

Presentation


Slädhundsförare i själ och hjärta!
Har kenneln Ylajärvis. Tävlar med mina Siberian huskys främst i långdistans, men även sprint och medeldistans.
Blir även en del utställningar och det brukar gå riktigt, riktigt bra!
www.ylajarvis.se

tweets

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Visit

antal besökare denna vecka!


Ovido - Quiz & Flashcards